سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی کریم اسکندری با نام "تن‌نامه" در نگارخانه نگر، نمایشگاه عکس حسام درویش‌پور در گالری گلستان و نمایشگاه آثار رضا رزم با نام "بزرگراه پرومته" در گالری سلوک سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

انسان و محیط

نمایشگاه نقاشی کریم اسکندری با نام "تن‌نامه" در نگارخانه نگر برپاست. سوژه آثار اسکندری انسان است و در تمام تابلوها شاهد حضور آدمی هستیم که به تنهایی در فضایی واقعی یا خیالی قرار گرفته است. در بعضی از تابلوها او پرتره انسان را بدون توجه به محیط اطراف نمایش داده است. در این آثار او با شیوه پرداخت چهره تلاش کرده است به روحیات و عواطف سوژه نزدیک شده و ویژگی‌های او را نمایش دهد. تاش قلم‌های آزاد و رنگ‌های تندی که بر روی صورت قرار گرفته است، این چهره‌های ساکت و خاموش را به تصاویری گویا تبدیل می‌کند.

در تعدادی دیگر از تصاویر انسان را در محیطی طبیعی می‌بینیم اما باز هم نحوه نمایش آنها به گونه‌ای است که تصویری خیالی را بازنمایی می‌کند. شخصی که در میان علف‌ها و چمنزار ایستاده است یا کسی که در مقابل موج‌های دریا قرار دارد و حالتی محجوب و سر به زیر دارد، وضعیتی غیرمعمول را نمایش می‌دهد.

محیط شهری هم محلی برای حضور انسان است و موقعیت‌های مختلفی را برای او به وجود می‌آورد. گاه یک بنای تاریخی با  کاشی‌های رنگارنگ، پس زمینه‌ای برای حضور انسانی بی‌چهره است و گاه شخصی را با چهره‌ای پوشیده از رنگ می‌بینیم که در فضایی مانند خیابان نشسته است. این افراد با لباس‌های رسمی و صورت‌های پنهان، حالتی مرموز دارند و مخاطب را درباره هویت خود با سوال مواجه می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی کریم اسکندری در نگارخانه نگر

در آثار دیگری هم نقاش به فضای زندگی سوژه نزدیک‌تر شده و او را در محیط خانه نمایش داده است، اما کم شدن فاصله به قدری زیاد است که از انسان هم فقط بخش کوچکی دیده می‌شود. سرهایی که مقابل یخچال یا قفسه ظروف قرار دارند، بار دیگر انسانی را نشان می‌دهند که چهره و هویت او مشخص نیست.

اسکندری در این مجموعه فضاهای مختلف را آزموده و آنچه برایش اهمیت داشته است نحوه حضور انسان و تنهایی او در محیط‌های مختلف بوده است. به همین دلیل تابلوها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که ممکن است به جز حضور انسان، وجه مشترک دیگری در آنها نباشد.

نمایشگاه نقاشی کریم اسکندری با نام "تن‌نامه" تا 22 خرداد در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم برپاست.

 

انعکاس واقعیت

نمایشگاه عکس حسام درویش‌پور در گالری گلستان برپاست. عکس‌هایی که در این مجموعه به نمایش درآمده است آثاری مینیمال هستند که از مناظر طبیعی و مصنوعی، تصاویری ویژه به دست آورده‌اند. بخشی از عکس‌های این مجموعه نمایش‌دهنده سطوح و خطوط رنگی هستند که در کنار هم قرار گرفته و تابلویی انتزاعی را ایجاد می‌کنند. این رنگ‌ها حاصل انعکاس اجسام یا فضای اطراف در سطوح فلزی یا سطح آب هستند. اعوجاجی که در این سطوح آینه‌ای وجود دارد باعث شده است فرم‌های اصلی از بین رفته و تنها ترکیب‌های رنگی باقی بماند.

در تعداد دیگری از عکس‌ها باز هم سطوح صیقلی به عنوان آینه بازتابنده محیط اطراف استفاده شده است اما این بار اعوجاج در حدی نیست که فرم‌ها از بین بروند. در این آثار شاهد ساختمان‌هایی هستیم که در سطح صیقلی بازتاب یافته و دفرمه شده‌اند. گاه نمای آینه‌ای یک ساختمان محل تکرار متناوب صحنه روبه روی خود است و گاه پنجره‌هایی را می‌بینیم که روی سطحی محدب، از فرم مستطیل خارج شده‌اند.

نمایشگاه عکس حسام درویش‌پور در گالری گلستان

بخش دیگری از آثار درویش‌پور عکاسی از طبیعت هستند. او گاه انعکاس جنگلی پاییزی را در آب به تصویر کشیده است و گاه تصویری از غروب خورشید را نمایش داده است. در جایی دیگر نمایی دوردست از گندمزار و آسمان را می‌بینم اما باز هم این تصاویر به شکلی مبهم و ناواضح ثبت شده‌اند. عکس‌های درویش‌پور نمایشی غیرمستقیم از عناصر مختلف هستند که واقعیت را به خیال تبدیل می‌کنند.

نمایشگاه عکس حسام درویش‌پور تا 22 خرداد در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برگزار می‌شود.

 

انسان حیوان نما

نمایشگاه آثار رضا رزم با نام "بزرگراه پرومته" در گالری سلوک برپاست. نقاشی‌های فیگوراتیو او با قهرمانان عجیبش فضاهایی خیالی را به وجود می‌آورند. در تعدادی از این تابلوها شاهد حضور آدم‌هایی هستیم که در محیط شهری یا فضای داخلی حضور دارند اما بیشتر سوژه‌ها موجوداتی با بدن انسان و سر حیوان هستند. حتی سر این حیوانات هم شکل مشخصی ندارد و اغلب ترکیبی از چند موجود مختلف هستند. خرطوم فیل، شاخ بز، پوزه خوک، یال شیر و... در کنار هم قرار گرفته و چهره‌هایی عجیب را به وجود آورده‌اند.

این فیگورهای ناشناخته گاه بر مبلی تکیه زده و آسوده و بی‌خیال به مخاطب خیره شده‌اند. آنها با لباس راحتی در خانه یا با لباس رسمی در محیطی دیگر دیده می‌شوند. اگرچه فضا کاملا عادی به نظر می‌رسد اما موجود غریب و تنهایی که در آن حضور دارد باعث می‌شود محیطی مرموز به وجود آید. اما گاه این فیگورها از محیط واقعی زندگی انسان جدا شده و سوار بر قالی پرنده وارد سرزمین خیال شده‌اند. این موجودات با شمایل نیمه انسان و نیمه حیوان، روایتی اسطوره‌ای ارائه می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی رضا رزم در گالری سلوک

نکته قابل توجه در این آثار تکنیک و شیوه کار هنرمند است. او با استفاده از کاردک لایه‌های رنگ را روی هم گذاشته و حجمی در تصاویر ایجاد کرده است. رنگ‌های به کار رفته در این تابلوها اغلب با رنگ سفید ترکیب شده و فضایی روشن را به وجود آورده‌اند. فرم‌های هندسی دایره و مربع در همه بخش‌های تصویر، از بدن موجودات تا اجزای اطراف آنها دیده می‌شود و موجودات را بیش از پیش از فرم طبیعی خارج می‌کند.

نمایشگاه آثار رضا رزم تا 28 خرداد در گالری سلوک به نشانی خیابان فرشته، خیابان تختی، کوچه یکم، پلاک ۱ برپاست.