به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی در این جلسه با اشاره به میزان تاثیرگذاری کالاهای فرهنگی و ضرورت توجه به آن عنوان کرد: کالاهای فرهنگی بسیار گسترده و فراگیرتر هستند از این رو توجه به کالاهای فرهنگی اجتناب‌ناپذیر است. جایزه "فیروزه" با چنین هدفی تاسیس شد و نیازمند آن است که بیشتر در جامعه معرفی شود. این جایزه فرهنگی نیاز به تبلیغات بیشتر به ویژه در فضای مجازی دارد تا آثار برگزیده معرفی شود و مورد حمایت قرار گیرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از روزمره شدن فعالیت‌ جشنواره‌ها در ایران گفت: متاسفانه جشنواره‌ها در ایران خیلی زود به ضد خود تبدیل می‌شوند. هدف از ایجاد جشنواره‌ها حمایت از تولیدکنندگان و دادن انگیزه به آن‌ها برای فعالیت بیشتر است اما در ایران جشنواره‌های زیادی داریم که نقش آن‌ها مبهم است یا اینکه خیلی زود نقش خود را از دست می‌دهند و به یک جشنواره نمادین تبدیل می‌شوند.

جوادی با تاکید بر حمایت از پژوهش‌های میدانی در جشنواره "فیروزه"، توضیح داد: یکی از اقدامات خوب در جایزه "فیروزه" توجه به پژوهش‌های آکادمیک بود اما باید تلاش شود در این حوزه به سمت پژوهش‌های میدانی و بازاریابی حرکت کنیم. توجه به بحث‌های آکادمیک اگر چه می‌تواند بنیادهای نظری را قوی کند اما باید جنبه عملیاتی و اجرایی شدن پژوهش‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: در این حوزه باید انعطافات اقتصادی را مد نظر قرار دهیم و واقعیت‌ها را ببینیم. همچنین در این پژوهش‌ها می‌توانیم به سمت گسترش ارتباطات با کشورهای منطقه برویم و از ظرفیت اقوام خود برای این منظور استفاده کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش جشنواره فیروزه به خارج از مرزهای کشور و بین‌المللی کردن آن نیز اظهارداشت: این جشنواره قابلیت بین‌المللی شدن دارد و حتی می‌توان از ظرفیت آن برای حضور در بازارهای کوچک منطقه‌ای استفاده کرد. برای این منظور می‌توان در نمایشگاه‌های خارجی به تبلیغ ظرفیت‌های جایزه فیروزه پرداخت و با این اقدام دیگر کشورها را به حضور در ایران ترغیب کنیم.

جوادی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت استان‌ها در برگزاری این جشنواره تاکید کرد و گفت: در کنار تقویت ابعاد بین‌المللی توجه به پتانسیل‌‎ داخلی نیاز به توجه و سیاست‌گذاری دارد. بسیاری از استان‌های کشور ظرفیت‌های خوبی در حوزه اسباب‌بازی و کالاهای فرهنگی دارند و می‌توان از این استان‌ها دعوت کرد تا از فرصت جشنواره برای معرفی پتانسیل‌ خود و بازرایابی بهره ببرند.  

او افزود: یکی از ویژگی‌های جایزه فیروزه تلاقی اقتصاد و فرهنگ است و در این راه فرهنگ محملی برای کارآفرینی و تولید تلقی می‌شود. پویایی جایزه فیروزه با انجام این امور محقق می‌شود زیرا که به رونق تولید و حمایت از کالای داخلی منجر خواهد شد. جایزه فیروزه در طول چهارسال برگزاری به آن ثبات دست پیدا کرده است و باید به دنبال اثربخشی این جایزه باشیم که تا چه اندازه به رونق تولید و کاهش واردات خارجی منجر شده است.

در ادامه این جلسه علی فریدونی دبیر برگزاری جشنواره "فیروزه"، به ارایه گزارشی از فعالیت‌های جشنواره در سال گذشته پرداخت و گفت: در چهارمین دوره جشنواره فیروزه 1700 اسباب بازی، 2600 نوشت افزار، 2500 کالای فرهنگی، 550 پژوهش و 55 استارت آپ فرهنگی شرکت داشتند.

او اضافه کرد: از سال گذشته برای نخستین بار سامانه‌ای برای ارسال الکترونیک آثار راه‌اندازی شد و در طول برگزاری جشنواره نیز مشارکت خوب سازمان صدا و سیما و سازمان زیباسازی شهر تهران را شاهد بودیم.