به گزارش هنرآنلاین، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری فرهنگستان هنر، همزمان با ماه مبارک رمضان مجموعه برنامه‌هایی را با هدف معرفی تاریخچه کتابت قرآن و هنرهای مرتبط برگزار می‌کند.

ازجمله این برنامه‌ها، همزمان با چهلمین سالگرد درگذشت حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاهی با عنوان "چهل آینه" در نگارخانه ملک برپا خواهد شد. این نمایشگاه شامل ۴۰ تصویر از سوره فاتحه الکتاب از مجموعه قرآن‌های نفیس خطی موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملک است که در تاریخ کتابت قرآن کریم جایگاه ویژه‌ای داشته و با آرایه‌های گوناگونی تزیین شده است.

نمایشگاه چهل آینه بر آن است تا روایتی از سیر خوشنویسی و تزیین قرآن در هنرهای ایرانی را به نمایش بگذارد. در کنار این نمایشگاه منتخب ۱۵ قرآن برگزیده خطی نیز که نمایشگر شیوه‌های صحافی و کاغذسازی و دیگر هنرهای ایرانی در کتابت قرآن است نیز در معرض دید علاقمندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک دارای حدود ۷۰ قرآن خطی از قرون اولیه تا دوران قاجار است که هرکدام روایتگر بخشی از تاریخ قرآن نگاری و قرآن آرایی است. نمایشگاه چهل آینه از تاریخ یکم مرداد ماه به مدت یک ماه در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا خواهد بود.

انتهای پیام/32/31