به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، برزین ضرغامی با بیان این مطلب افزود: اعتقاد داریم که نزدیک به 100 بنای تاریخی می توان در لایه های درونی این محدوده شناسایی کرد. برخی از این بناها اکنون به صورت متروکه رها شده اند و مالکان به دنبال تخریب و نوسازی آن هستند به این دلیل که بسیاری از این بناها هنوز در فهرست آثار میراثی شهر تهران به ثبت نرسیده اند.

وی با اشاره به برنامه های مشترک سازمان زیبا سازی، اداره کل میراث فرهنگی تهران و شهرداری منطقه 11 برای حفظ این بناهای تاریخی بیان کرد: برای حفظ این آثار ارزشمند در این محدوده در گام نخست کارشناسان مستقر در دفتر کار اجرای پروژه پیرایش خیابان انقلاب در حال به روز کردن اطلاعات در خصوص بناهای واجد ارزش تاریخی و معماری واقع در این محدوده هستند. همچنین در حال شناسایی و مذاکره با مالکان این املاک هستیم تا آنها را ترغیب به مرمت و احیای این بناها کنیم.

به اعتقاد ضرغامی، پلاک های ارزشمند تاریخی و معماری سرمایه های فرهنگی طرح پهنه فرهنگ و هنر رودکی هستند و حفظ این بناها باعث خواهد شد تا ارزش فرهنگی این محدوده به مراتب بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه با شناسایی این بناهای تاریخی به این نتیجه رسیده ایم که برای عملیاتی شدن طرح پهنه رودکی راه را به درستی انتخاب کرده ایم، یادآور شد: در واقع تبدیل پروژه فرهنگ و هنر رودکی به پهنه این امکان فراهم شد تا برای تبدیل این محدوده به یک پهنه بزرگ فرهنگی از وجود پلاک های ارزشمند بهترین استفاده را ببریم. به همین منظور یکی از ماموریت هایی که برای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران تعریف شد، این بود که مطالعاتی را در خصوص اجرای طرح فرهنگی احیای بناهای ارزشمند این محدوده انجام دهد.