به گزارش هنرآنلاین به نقل از رادیو گفت‌وگو، برنامه گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع بررسی تب مارک و برندبازی در جوانان، با حضور فرشته افکاری عضو هیئت‌علمی دانشگاه و استادیار علوم تربیتی و مهدی محمودی رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس کشور از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

در این برنامه فرشته افکاری با اشاره به این‌که برند و برندبازی در جامعه ما به معضل تبدیل‌شده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه در طیف وسیعی گرفتار معضل برند و برند بازی شده‌اند.

او با اشاره به نیازهای جوانان برای دیده شدن، اظهار داشت: فرد برند باز گمان می‌کند که به‌عنوان فردی خاص از یک محصول استفاده می‌کند و رفتار ویژه‌ای را پیش‌گرفته است.

این استادیار علوم تربیتی در خصوص تعریف برند، اذعان داشت: وقتی کالاها باکیفیت خاصی تولید شوند با اسم خاصی تحت عنوان برند به مرحله عرضه می‌رسند.

افکاری افزود: بهره‌گیری افراد از برندهای مختلف باعث شده تا الگوهای خاصی از برند بازی در جامعه ایجاد شوند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که برند بازی امروزه به میدان رقابت و سرگرمی مبدل شده است، عنوان کرد: رواج برندها امروزه جایگاه‌های اجتماعی گوناگونی را در کشور پدید آورده‌اند.

او با اشاره به علل گرایش جوانان به برندهای خارجی، توضیح داد: جوانان همیشه به کالاهایی گرایش پیدا می‌کنند که سابقه مصرفی خوبی را در میان مردم داشته باشند.

این استادیار دانشگاه اضافه کرد: برند جریانی است که در بستر زندگی ما حضور دارد، بر این اساس بهتر است جریان برندسازی در کشور را با توجه به مؤلفه‌های ملی مدیریت و هدایت کنیم.

در ادامه برنامه گفت‌وگوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت‌وگو مهدی محمودی با اشاره به این‌که مقابله با برند بازی از توانایی ما خارج است، گفت: در حال حاضر بسیاری از پدیده‌ها علیرغم میل باطنی ما به داخل جامعه ورود پیدا می‌کنند.

محمودب افزود: تا دهه‌های گذشته مبادی تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مختلف داخل اتاق‌هایی با درهای بسته شکل می‌گرفتند، اما امروزه مبادی تصمیم‌گیری در دنیایی بسیار بزرگ و وسیع به وجود می‌آیند.

رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس کشور با اشاره به این‌که ما با توسعه برندها در کشور هیچ مشکلی نداریم، عنوان کرد: در حال حاضر تمامی کالاهای ایرانی که مورد توصیه رسانه ملی و مردم قرار می‌گیرند، در قالب برندهای مختلف عرضه می‌شوند.

او بابیان این‌که برندهای مختلف چرخه‌های عمر متفاوتی رادارند، تصریح کرد: کالاهایی که به اسم برند فروخته می‌شود و برند واقعی نیست، زمینه بروز نگرانی را در حوزه برندسازی و برندفروشی فراهم می‌کنند.

مهدی محمودی با اشاره به این‌که در حال حاضر نزدیک به 70 درصد ترافیک اینترنتی کل کشور در یک شبکه اجتماعی مصرف می‌شود، عنوان کرد: با تأثیری که امروزه اینستاگرام در حوزه مد و برند گذاشته است نمی‌توان مقابله کرد.

او با اشاره به این‌که هر برند جغرافیای مخاطبان منحصر به خود را دارد، اظهار داشت: برندهای مختلف همیشه برای طبقه‌های بالا، متوسط و ضعیف جامعه کالاهای مختلف تولید و عرضه می‌کنند.

رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس کشور اضافه کرد: در حال حاضر برخی از برندهای داخلی با مدیریت مطلوب هزینه‌های خود توانسته‌اند تا باقیمت تمام‌شده‌ای بسیار پایین محصولات خود را در سراسر کشور به دست مشتری برسانند.

او با اشاره به دستورالعمل فعالیت برندهای خارجی در داخل کشور، توضیح داد: هر برند خارجی برای فعالیت در داخل ایران باید آیین نامه‌هایی ویژه و مشخصی را به اجرا برساند.

محمودی اضافه کرد: با اجرای آیین‌نامه جدید فعالیت برندهای خارجی در ایران بیش از 400 برند فعال در کشور به کار خود خاتمه داده‌اند، چراکه بسیاری آن‌ها برندهایی جعلی و با اسنادی نامعتبر بودند.

او با اشاره به این‌که برندهای مختلف جریان ساز مد در الگوی مصرف پوشاک کشور هستند، عنوان کرد: برندها در موضع فرهنگی خود در طبقه متوسط و پایین جامعه نقش دیگری جز مدسازی را بر عهده ندارند.

رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس کشور تأکید داشت: در حال حاضر حدود پنج درصد از مردم می‌توانند از برندهای واقعی خرید داشته باشند، چرا که هزینه‌های تمام‌شده کالا در برندهای مطرح بسیار سنگین هستند.