به گزارش هنرآنلاین، طراحان نمایش "مرغ دریایی من" تولید تازه کمپانی تئاتر امید ایران به کارگردانی کیومرث مرادی به ترتیب زیر اعلام می‌شود.

طراح صحنه: سیامک احصایی، طراحی و مهندسی صدا: آیدین الفت، طراح لباس: گلناز گلشن، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح موسیقی: فرشاد فزونی، طراح جلوه های تصویری: فراز اسکندری، طراح گرافیک: سینا افشار و طراح حرکت: سوده اسدی.

کیومرث مرادی نمایش‌نامه "مرغ دریایی من" را که بر اساس نمایشنامه "مرغ دریایی" اثر آنتوان چخوف به نگارش در آورده، پس از ۶ ماه تمرین در مردادماه ۹۸ در تماشاخانه ایرانشهر بروی صحنه می‌برد.

گفتنی است محمد قدس بعنوان مجری طرح در تولید تازه کمپانی تئاتر امید ایران، کیومرث مرادی را همراهی می‌کند.

فهرست بازیگران و دیگر عوامل نمایش در خبر بعدی اعلام می‌شود.

 

آغاز پیش فروش نمایش "قهوه  برزیلی"

پیش فروش نمایش "قهوه  برزیلی" به کارگردانی سمیه مهری و نویسندگی کامران شهلایی  که از  19خرداد در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود در سایت تیوال به آدرس آغاز شد.

لازم به اشاره است که بلیت‌های سه روز اول این نمایش با 40 درصد تخفیف به فروش می‌رود.

قهوه  برزیلی، داستان دو دوست صمیمی است که بعد از مدت‌ها همدیگر را ملاقات می‌کنند اما این ملاقات حقایق دردناکی را برملا می‌کند.

شراره رخام، علی شیری، سهیل محزون و سمیه مهری در نمایش "قهوه  برزیلی"  ایفای نقش خواهند کرد.

فریدا صفاییان (طراح گریم)، آرش روحی (طراح موسیقی)، آتوسا قاضی (طراح لباس)، الهه حاجی زاده (مشاوره رسانه)، گیتی شاکری (روابط عمومی)، فرشته سهی (مسئول هماهنگی)، شکوفه بابایی (دستیار کارگردان)، سحر طباطبایی (منشی صحنه)، فرشید ابوالحسن زاده (مدیر صحنه)، مهدی اسدی (طراح پوستر)، امید راهور (طراح تیزر)، غزاله عنایتی و آرزو پاشا (عکاس) دیگر عوامل این نمایش هستند.

لازم به اشاره است نمایش "قهوه  برزیلی" از19  خرداد ماه هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت 21.30 در سالن استاد انتظامی مجموعه خانه هنرمندان  به روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان جهت خرید بلیط می‌توانند به سایت تیوال به آدرس یا به صورت حضوری به گیشه تئاتر شهر مراجعه کنند.

 

اجرای 30 نمایشنامه ایرانی و خارجی از اواسط تیر ماه

کارگردان نمایش "وندینگ ماشین" دلیل وقفه اجرای این پروژه نمایشی را حضور در یک دوره آموزشی بین‌المللی بیان کرده و ادامه اجرای دستگاه فروش خودکار را از نیمه تیرماه اعلام کرد.

مهدی سفاری بازیگر و کارگردان "وندینگ ماشین" گفت: از مدت‌ها پیش برای گذراندن یک دوره یک ماهه در کشور چین اقدام کرده بودم. برای یادگیری اپرای ملی چین در آکادمی تئاتر شانگهای این سفر باید انجام می‌شد.

وی درباره ادامه اجراهای تک نفره‌ای که در عمارت روبرو داشت نیز توضیح داد: با هماهنگی سالن قرار شده است در بازگشت از این دوره آموزشی که نیمه تیرماه خواهد بود، دوباره "وندینگ ماشین" را فعال کنیم.

سفاری که خود طراحی این اثر را نیز انجام  داده، استقبال مخاطبان از دستگاه فروش خودکار تئاتر را خوب عنوان کرده و گفت: جدای از حس کنجکاوی مراجعه‌کنندگان به این عمارت تئاتری، نوع دراماتوژی و تنظیم هر نمایشنامه برای اجرایی کوتاه و تک نفره برای مخاطبانی که این آثار را می‌شناسند جذابیت بسیاری داشت و بازخوردهای بسیار خوبی از پروسه اجرا دریافت کردیم که باعث می‌شود همچنان آن را به نمایش بگذاریم.

این پروژه نمایشی که از اردیبهشت ماه در عمارت روبرو میزبان تماشاگران بود شامل اجرای تک نفره مهدی سفاری از 30 نمایشنامه مشهور ایرانی و خارجی است. هر تماشاگر با انتخاب یکی از این آثار می‌تواند در سه زمان 30 ، 60 و 120 ثانیه به تماشای دراماتورژی حمید پاک نیا و آیدا حق نژاد از این آثار بایستد.

آهنگسازان این اثر نمایشی پدرام بابایی و پویا نوروزی هستند. دستیاری کارگردان را نیز مژگان حسینی بر عهده دارد. طراحی و دوخت لباس را نسیم میرزاده، طراح پوستر را آرش وکیل زاده، طراحی پوستر را آرش وکیل زاده، عکاس علی سفاری و آرش وکیل زاده، روابط عمومی زهرا شایان فر و ساخت تیزر را محسن ظهرآبی بر عهده دارند.

 

معرفی بازیگران و عوامل نمایش "فرشتۀ تاریخ"

"فرشته تاریخ" به نویسندگی و کارگردانی محمد رضایی‌راد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر،  از ابتدای تابستان و با حضور بازیگرانی چون میلاد رحیمی، باران کوثری، رضا بهبودی، میلاد شجره و ... در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه‌ خواهد رفت.

محمد رضایی‌راد در نمایشنامه "فرشته تاریخ" که تجربه متفاوت در میان آثار اوست، با رویکردی آزاد به روایت آخرین شب از زندگی "والتر بنیامین"، فیلسوف شناخته شده آلمانی پرداخته و به سیری در زندگی و اندیشه‌های "والتر بنیامین" و واکاوی جایگاه انسان در برابر تاریخ می‌پردازد.

در اجرای "فرشته تاریخ" که کاری از "گروه تئاتر خانه" است، بازیگرانی چون میلاد رحیمی، رضا بهبودی، باران کوثری، میلاد شجره، سینا کرمی، سینا بالاهنگ، رزیتا علیزاده، داود پژمان‌فر، فرنوش نیک‌اندیش، جاوید قائم‌مقامی، ستاره بذرافشان، سعیده فاضلی و ابوالفضل ابهر به ایفای نقش می‌پردازند.

 همچنین در اجرای این نمایش سمانه حسینی (طراح لباس)، شایلان عشایری (طراح صحنه)، کسرا پاشایی (طراح صدا و موسیقی) و علی شیرخدایی (طراح ویدئو)،  علیرضا کی‌منش (مشاور حرکت)، لادن مهران‌زاده (طراح عروسک) رضا خضرایی (طراح نور) در مقام گروه طراحان نمایش رضایی راد را همراهی می‌کنند.

تمرین و آماده‌سازی نمایش "فرشته تاریخ" به نویسندگی و کارگردانی محمد رضایی‌راد که از پاییز سال گذشته آغاز شده، اکنون به مراحل پایانی رسیده و "پیش فروش" بلیت‌های این نمایش به زودی آغاز می‌شود.

والتر بنیامین، از چهره‌های متفاوت تاریخ فلسفه در قرن بیستم است که با وجود عمر کوتاه و مرگ زودهنگامش، تاثیر عمیقی بر بسیاری از روشنفکران، هنرمندان و نظریه‌پردازان پس از خود داشته است.

اندیشه‌های بنیامین سپهر وسیعی از موضوعات گوناگون، از فلسفه "تاریخ" و "زبان" گرفته تا "هنر" و "زیبایی شناسی" و حتی نگارش رساله‌ای دربارۀ "حشیش" را در بر می‌گیرد. در عرصه "تئاتر" نیز، گذشته از اثر مشهور او دربارۀ "خاستگاه نمایش سوگوار آلمانی"، می‌توان به دوستی نزدیک و ارتباط فکری عمیق بنیامین با "برتولت برشت" - شاعر و نمایشنامه‌نویس و نظریه پرداز آلمانی- اشاره داشت که در مقالات گوناگون وی درباره آثار برشت نمود یافته است.

با ظهور فاشیسم و به قدرت رسیدن نازیسم در اروپا، بنیامین نیز همچون بسیاری از روشنفکران آلمانی راه تبعیدی خود خواسته را در پیش می‌گیرد و ابتدا مدتی را در فرانسه ساکن می‌شود. با پیشروی فاشیسم در اروپا و تسخیر فرانسه، بنیامین از راه کوهستان خود را به اسپانیا می‌رساند تا شاید بتواند با کشتی از اروپا خارج شود، اما به دست مرزبانان اسپانیا گرفتار می‌شود و سرانجام، به آخرین صفحه از زندگی خود می‌رسد.

"فرشته تاریخ" یازدهمین نمایش "گروه تئاتر خانه" به سرپرستی محمد رضایی‌راد است که در سال‌های اخیر آثاری موفقی چون "فعل"، "آنک انسان"، "داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ" و "بر اساس دوشس ملفی" را روی صحنه برده‌اند.

از جمله موفقیت‌های این گروه در سال‌های اخیر می‌توان به دریافت "مدال افتخار آکادمی سمندریان" (۱۳۹۴) برای فعالیت حرفه‌ای در زمینه تئاتر، دریافت جایزه بهترین طراحی صحنه از "سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس" برای نمایش "فعل" و دریافت پیاپی جایزه بهترین نمایش سال از "انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر" برای نمایش‌های "فعل" (1396)، "بر اساس دوشس ملفی" (۱۳۹۵) و "آنک انسان" (۱۳۹۳) اشاره داشت.

از دیگر هنرمندانی که در  اجرای نمایش "فرشته تاریخ" محمد رضایی راد را همراهی می‌کنند، می توان به نوشین جعفری، مجتبی جمشیدی، مریم مظفری و فرامرز اسدی (گروه کارگردانی)، آرین حقانی و امید رضایی (مدیران صحنه) سید مصطفی طباطبایی (اجرای دکور) نوشین جعفری (عکاس و دستیار کارگردان) و آزاده ملک‌زاده (روابط عمومی) و ساسان پیروز (مجری طرح) اشاره داشت.

 

آغاز اجراهای نمایش "است" با استقبال تماشاگران

اجرای عمومی نخستین اثر برگزیده بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی در تئاتر مولوی آغاز شد.

 نمایش "است" به نویسندگی پرنیا شمس و امیر ابراهیم زاده، و کارگردانی پرنیا شمس شب گذشته، جمعه 17 خرداد در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برای نخستین بار به صحنه رفت.

گفتنی ست در نمایش "است" پروانه ذابح، یاسمن رسولی، نگار رئوفی، شادی صف شکن، مهتاب کریمی، صدف ملکی و ماهور میرزانژاد به ایفای نقش می پردازند.

علاوه بر این در نمایش "است" شهاب رحمانی (دراماتورژ)، پوریا اخوان (طراح صحنه)، علیرضا میرانجم (طراح نور)، لیلا طاهری (طراح لباس)، علی میرزایی (دستیار کارگردان)، مریم دیهول (طراح تیزر)، محسن بنی هاشمی (ساخت دکور) و سارا اعظم پناه، محمدحسین خسروی (دستیاران طراح صحنه) به همکاری می‌پردازند.

قابل ذکر است نمایش "است" که محصول تلاش تعدادی از دانشجویان دانشگاه سوره است در این جشنواره توانست تندیس طراحی صحنه، تقدیر دوم بازیگری زن، تندیس بهترین متن و تقدیر دوم کارگردانی را از آن خود کرده و به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

علاقمندان می‌توانند برای دیدن نمایش "است" همه روزه به جز شنبه‌ها در ساعت 20:30 به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

 

شهروز دل افکار قاتل نمایش "اکلیل" شد

شهروز دل افکار بازیگر و کارگردان تئاتر جایگزین مصطفی کوشکی در شش اجرای پایانی اکلیل شد.

این نمایش به کارگردانی مهتاب شکریان به زبان طنز به مشکلات  زندگی زناشویی یک زوج  می‌پردازد.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان از نویسنده: مهدی کوشکی، کارگردان: مهتاب شکریان، بازیگران: مهدی کوشکی، نگار عابدی، تهیه کننده: مهتاب شکریان، سرمایه گذار: فرشید فتحی، مجری طرح: حسن جودکی، مدیر تولید: فاطیما خانلو، دستیار کارگردان و برنامه ریز: حسین برفی نژاد، طراح لباس: زهره کاظمی، منشی صحنه: کتایون صفری، مدیر صحنه: کیارش رادمهر، جلوه های ویژه: آرش آقا بیک، عکاس: میلاد بهشتی، ساخت تیزر: بهرام رامه و مشاور  امور رسانه ناصر ارباب نام برد.

در خلاصه نمایش آمده است  زوجی  که در ارتباط با هم به پوچی رسیدند و برای خلاصی از این پوچی دست به کارهای عجیبی می‌زنند...