سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "قصه ظهر جمعه" نوشته محمد مساوات و با طراحی و کارگردانی نسیم ادبی روز 17 خردادماه ساعت 19:15 در سالن شماره 2 تماشاخانه سپند روی صحنه رفت و بازیگران این اثر نمایشی پوریا اصلان، مریم برزگر، پردیس پورعابدینی، بهزاد خلج، امیرحسین شعبانی، نجمه صفائی، پویا صفدرپور، رسول محمدی، شیلا نوروزی و فاطمه نیشابوری هستند.

نسیم ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این نمایش که پیش از این اجراخوانی نیز شده است، گفت: محمد مساوت از بهترین نمایشنامه‌نویسان کشور ماست که می‌توان گفت او جزء 10 نمایشنامه‌نویس برتر ایران است. از آنجا که بسیار به آثارش علاقمند هستم، زمانی‌که نمایشنامه "قصه ظهر جمعه" را خواندم، نوستالژی عجیب و غریبی برایم داشت و بسیار با آن ارتباط برقرار کردم.

او با بیان اینکه از مهمترین ویژگی‌های نمایشنامه "قصه ظهر جمعه" زندگی‌ست که در آن جریان دارد، عنوان کرد: به نظرم این نمایش به دلیل ویژگی‌هایی که داراست برای مخاطب بسیار ملموس و ایفای نقش در آن به دلیل نوع ضرب دیالوگ‌ها و بازی‌های به شدت رئالیستی و برای بازیگر بسیار سخت است. این اثر به گونه‌ای است که تماشاگر نباید احساس کند که بازیگران در حال ایفای نقش هستند. پیش از اجراخوانی این نمایشنامه تصمیمی برای اجرای صحنه‌ای این اثر نداشتم اما زمانی‌که این اثر را اجراخوانی کردم، بازخوردهای مخاطبان بسیار برایم جالب بود و تصمیم به اجرای صحنه‌ای آن گرفتم.

این بازیگر داستان نمایش "قصه ظهر جمعه" را اینگونه توضیح داد: این نمایش برش زمانی یکی دو ساعته خانواده‌ای در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 است که چند ساعتی به عروسی خواهر کوچکتر خانواده باقی‌ست و آن‌ها دچار اتفاقاتی می‌شوند...

ادبی با بیان اینکه تمرینات این نمایش برای اجراخونی حدود دو ماه و برای اجرای صحنه‌ای سه هفته به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "قصه ظهر جمعه" یادآور شد: این اثر نمایشی یک ملودرام اجتماعی است که نمایشنامه آن می‌طلبد که رئالیستی کار شود و ما نیز در این نمایش را در بازیگری، طراحی صحنه و کارگردانی کاملاً رئالیستی اجرا می‌کنیم.

او ضمن اشاره به اینکه در نمایش "قصه ظهر جمعه" بیشتر تمرکز ما بر کارگردانی و بازیگری است، درباره طراحی صحنه نمایش خاطرنشان کرد: من طراحی صحنه دیگری را درنظر داشتم اما از آنجا که در تماشاخانه سپند، سه نمایش دیگر با ما در این تالار نمایشی اجرا می‌شوند مجبور شدم دکور پورتابلی را اجرا کنم که قابلیت این را داشته باشد که خیلی سریع جمع شود و از این رو نتوانستم طراحی دلخواهم را برای این نمایش انجام دهم. طراحی صحنه نمایش بسیار ساده و رئالیستی است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار کرد: موسیقی‌های نمایش انتخابی است و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. 

نسیم ادبی درباره انتخاب بازیگران "قصه روز جمعه" گفت: در این نمایش هنرجویان من ایفای نقش می‌کنند و سعی‌ام بر این بوده تا از بهترین هنرجویانم در این نمایش استفاده کنم. آنچه که در انتخاب بازیگران برایم حائز اهمیت بوده شباهت بازیگران به یکدیگر بوده چراکه شخصیت‌های نمایش خواهر و برادر هستند و باید به لحاظ فیزیکی و نوع گفتار شبیه به هم انتخاب می‌شدند. به نظرم بچه‌ها بازی‌های صادقانه و بسیاری خوبی را در این نمایش ارائه می‌کنند.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در پشت صحنه نمایش "قصه ظهر جمعه" نیز دانشجویانم حضور دارند و با این نمایشی تمام تلاش خود را کرده‌ام که از حرکت دانشجویی حمایت کنم. ما در این نمایش حمایت هنرمندانی چون آقای پرویز پرستویی را داریم و آقای امید بنکدار هم به عنوان مشاور در کنار ما حضور داشت. امیدوارم دیگر هنرمندان نیز با هنرجویان و دانشجویان‌شان نمایش‌هایی را روی صحنه آورند چراکه آینده تئاتر در دست آن‌هاست.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: امید بنکدار، دستیاران کارگردان:عاطفه غضنفری، سوگل ایزدی فرد و شایان صادقپور، طراح صحنه: مصطفی مرادیان، منشی صحنه: سلاله ارغوان، طراح نور و صدا: احسان امیدی، گریم: وحید شیرزاد، طراح پوستر و بروشور: حامد داودی، عکاسان: فاطمه توانا و حسین خدارتی، روابط عمومی: اویس خلیل زاده و تبلیغات مجازی: پانته آ احمدخان.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "قصه ظهر جمعه" را از سایت تیوال تهیه کنند.