به گزارش هنرآنلاین، اصغر امیرنیا؛ سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی با تاکید بر ارتقای کیفی جشنواره‌ها و رویدادهای تجسمی گفت: در این کارگروه جشنواره‌ها و رویدادهای تجسمی بررسی و آسیب‌شناسی شد و مقرر شد برای جلوگیری از تداخل و نزدیکی زمانی جشنواره‌ها نیز تدبیر شود تا بتوان با اطلاع رسانی مناسب زمینه مشارکت و حضور بیشتر و طیف گسترده هنرمندان را فراهم کرد.

سرپرست هنرهای تجسمی پرداختن به موضوع آموزش را از موارد دیگر این نشست خواند و افزود: ایجاد بستر لازم برای آموزش هنرهای تجسمی مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد مرکز هنرهای تجسمی برای تدوین کتب هنری درسی هماهنگی‌های لازم را با وزارت آموزش و پرورش انجام دهد. همچنین به منظور آموزش رشته‌های هنری اصیل که کمتر به آنها پرداخته می‌شود، مرکز هنرهای تجسمی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها بررسی لازم را انجام دهند و نیازهای استان‌ها اعلام شود و مرکز هنرهای تجسمی نیز با شناسایی استادان متناسب با نیازها برای احیای این رشته‌های هنری اقدام خواهد کرد.
سرپرست دفتر هنرهای تجسمی افزود: به منظور آموزش و در راستای کیفی شدن فعالیت‌های تجسمی بخصوص در حوزه جوانان اداره کل هنرهای تجسمی با توجه به رشته‌های مورد نظر استان‌ها استادانی را برای آموزش اعزام می‌کند و برای اینکه آموزش‌ها موقت نباشد نسبت به کادرسازی هنرمندان رشته‌های مختلف به تناسب نیاز استان‌ها اقدام می‌کند.
امیرنیا ساماندهی انجمن هنرهای تجسمی را از برنامه‌های دیگر این حوزه خواند و گفت: به منظور ساماندهی انجمن‌های تجسمی در استانها، اساسنامه‌ای از سوی مرکز هنرهای تجسمی با استفاده از نظرات کارشناسی تدوین می‌شود و برای اعلام نظر به استانها ارسال خواهد شد. پس از نهایی شدن اساسنامه هیات مدیره و مدیران انجمن‌های تجسمی استانها تعیین می شوند و شعبه‌های انجمن در استان ها ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به تقویت موزه‌های هنرهای معاصر در استانها گفت: به منظور تقویت موزه‌ هنرهای معاصر استانها، آثاری از گنجینه موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برای برپایی نمایشگاه در اختیار موزه‌ها قرار می‌گیرد و در صورت امکان آثاری خریداری شده و به آنها اهدا می‌شود.
امیرنیا با تاکید بر موضوع خرید آثار هنری گفت: ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها گزارش‌های خوبی از خرید آثار هنری از محل یک دهم درصد از بودجه عمرانی ساختمانی ارائه کردند که نشان می‌دهد در استان‌ها حداقل 100میلیون تومان اثر هنری توسط نهادها و دستگاه‌های اجرایی خریداری شده است. با توجه به اهمیت فروش آثار هنری نمایشگاه دائمی فروش آثار هنری "نگار" در تهران راه اندازی می‌شود و پس از بررسی آسیب‌ها و نیازها در صورت لزوم این نمایشگاه‌ها در استانها نیز راه اندازی خواهد شد.
سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی در ادامه افزود: برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی و کارگاه‌ها دراستانها با آموزش‌هایی مقدماتی، طرح برگزاری جشنواره‌های ملی، بین المللی و موضوعی تجسمی در استانها با توجه به توانمندی استانها، برگزاری کارگاه‌های تجسمی در استانهای مرزی غرب و شرق کشور و مناطق دفاع مقدس، بیمه هنرمندان استانها و نمایشگاه‌های آثار پوستر، عکس وکاریکاتور جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از توافق‌های دیگر این کارگروه است.
امیرنیا افزود: گزارش‌هایی که ارائه شد نشان می‌دهد اهتمام و جدیت خوبی در حوزه‌ هنرهای تجسمی دراستانها وجود دارد اما با توجه به تنوع رشته‌های تجسمی مقرر شد نسبت به این عرصه توجه بیشتری در استانهاصورت گیرد. همچنین با بررسی امور و فعالیت های هنرهای تجسمی در مواردی که امکان دارد در راستای تسهیل و تسریع در روند کار بعضی امور به استانها تفویض و واگذار خواهد شد.
انتهای پیام/32/31