سرویس استان‌های هنرآنلاین: شب گذشته ضیافت شام و افطاری به میزبانی هیئت امنای مقبره میربزرگ و با حضور پرشور شهروندان آملی، نوادگان میربزرگ از شهرهای مختلف استان و نیز مسئولان، در مکان این بقعه برگزار شد.

سید محسن مرعشی مرزنگو، عضو هیئت امنای این مکان تاریخی گفت: انسان‌های بزرگ و تاریخ ساز، در مرزهای جغرافیا نمی‌گنجند. میربزرگ، مردی از دیار سرسبز مرزنگو و دابوی آمل بوده که به گواه تاریخ، در منش و انسانیت و مردم‌داری زبانزد بود. شوریدن میربزرگ بر حاکم ظالم زمانش و انقلاب مردمی او و نیز عدم رغبت وی به قدرت؛ نشان از آزادگی و آزاداندیشی او دارد.

او ادامه داد: انسان آزاده، هر تقیّد دینی و مذهبی داشته باشد، نکوست. سید قوام‌الدین مرعشی از نوادگان حضرت علی بن حسین (ع)؛ امام چهارم شیعیان و شهربانوی ایرانی بوده که با انقلاب خود در قرن هشتم، اولین حکومت شیعه دوازده امامی را در طبرستان پایه گذاری کرد.

مرعشی افزود: اساس حکومت میر بزرگ بر پایه عدالت و آزادگی بود و به گواه تاریخ، دست کم تا زمان پایان حیات آن عارف بزرگوار، فرزندان او در اداره حکومت از دایره عدل خارج نشدند و داستان زندگی این عارف وارسته در کتاب رمان تاریخی "قیام درویشان طبرستان" نوشته مرحوم پدرم؛ دکتر سید محمدرضا مرعشی به تفصیل بیان شده است.

رئیس انجمن موسیقی شهرستان آمل اذعان کرد: میرقوام‌الدین اهل عرفان و سلوک بود و پس از پیروزی قیام درویشان طبرستان نیز علاقه‌ای به حکومت از خود نشان نداد و در پاسخ هوادارانش به پذیرش حکومت گفت: "من به جز عزلت و گوشه کلبه فقر، چیزی دیگر اختیار نمی‌کنم و شما را تا مادام که بر طریق مستقیم سلوک کنید، در اوقات صلوات به دعای خیر یاد می‌آورم." چنین نگرش و مرامی از این عارف وارسته و حق طلب، الگویی کم نظیر از ایشان ساخته که تحسین هر آزاده‌ای را برمی‌انگیزد.

عضو فرهنگی این هیئت امنا ابراز کرد: شهر کهن آمل در کنار سایر بزرگانش، چنین مرد تاریخ سازی را در خود دارد که متأسفانه تا امروز، آن‌طور که باید و شاید در کشور شناخته نشده و حق مطلب در خصوص ایشان ادا نشده است. امروز پس از سال‌ها، به همت امام جمعه محترم شهرستان آمل، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلیل مرتضوی که خود از نوادگان میربزرگ هستند، خواسته علاقه‌مندان به آن سید بزرگوار تحقق یافته و پس از چهل سال بقعه تاریخی میربزرگ از حصار ارگان‌های مختلف رهایی یافته و به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد. امیدواریم به واسطه حضور این مکان تاریخی، بیش از پیش شاهد شکوفایی فرهنگی و اقتصادی شهرمان باشیم.

محسن مرعشی در ادامه گفت: همان‌گونه که هم‌وطنانمان در شهرهای مختلفی چون شیراز و بسطام و نیشابور و همدان، بزرگان خود را ارج نهادند و با نگاهی فارغ از تعصب، سبب شهرت و به تبع آن، ورود گردشگر به مناطق خود شده‌اند؛ منطق حکم می‌کند که ما نیز بزرگان تاریخ ساز خود را قدر بنهیم و در رونق بخشیدن به چرخه فرهنگی و اقتصادی دیارمان کوشا باشیم.

در این مراسم که از شبکه‌های سراسری سیما نیز پوشش داده شد، امام جمعه آمل نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

تلاوت قرآن و اجرای تواشیح نیز از سایر برنامه‌های این مراسم بوده است.

 هیئت امنای بقعه میربزرگ نیز دعوت عمومی خود را برای ثبت نام خادمین افتخاری بقعه از ابتدای تیرماه اعلام کرد.