سرویس سینمایی هنرآنلاین: مستند "شهسوار " به کارگردانی علی شاه‌محمدی این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است، فیلمی که از زاویه‌ای تازه به زندگی جهان‌پهلوان تختی می‌پردازد.

در این فیلم مجید خدایی، مجید خباز، شهرام جهانشاهی، میثم عبدی، آرمان جعفری، ابوالقاسم رایگان، هادی سپاسگزار، علی‌اصغر شاه‌محمدی، علی معصومی، وحید روشن، حسین‌علی جمشیدی، جعفر رحیمی سرشت، نازنین دیده‌ور، محمدرضا طالقانی، داود ایوب، مرحوم حسین شاه‌حسینی، سید محمد خادم، محمد آل حسینی، عباس فاطمی، ایرج خورشیدفر، ایرج راد، نعمت صفایی، علی‌اکبر حیدری، هاشم صباغیان، مرحوم روح‌الله جیره‌بندی، مرحوم اصغر رمضانی، مرحوم حسین شمشادی، مرحوم احمد وفادار، مرحوم مهندس کاظم حسیبی، مرحوم حاج فعلی، مرحوم سیمین بهبهانی، صدرالدین الهی به ایفای نقش پرداخته و درباره مرحوم تختی سخن می‌گویند.

علی شاه‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم بیان کرد: همین که چنین فرصتی فراهم شده است تا فیلم‌هایی که امکان داشتن سرگروهی و اکران را ندارند، دیده شوند، قابل تقدیر است، اما این میزان بازخورد و این میزان سالن متناسب با تلاش‌های من نیست، چرا که هشت سال زمانی که صرف ساخت این کار کردم و تدوین کار به همراه پژوهش‌هایی که انجام شد بسیار ارزشمند است. من از بازی‌های مرحوم تختی در پرتقال، مجارستان و بلژیک فیلم‌های آرشیوی در این فیلم استفاده کردم که برای اولین بار است به نمایش درآمده‌اند. همچنین اولین فیلم رنگی مرحوم تختی نیز در این فیلم به نمایش درآمده است، اما این شرایطی که برای اکران این فیلم در اختیار گذاشتند ما را راضی نمی‌کند.

وی ادامه داد: باید سئانس‌ها بیشتر باشد چرا که فیلم‌های هنر و تجربه به‌مرور مخاطب خود را پیدا می‌کند. جهان‌پهلوان تختی اهمیت بالایی برای مردم ایران دارد، اما اسطوره نیست چرا که اسطوره کاملاً پای در تاریخ دارد و متفاوت است و نمی‌شود شخصیت معاصر را به لحاظ علمی اسطوره دانست، اما گوشه‌هایی از زندگی او اسطوره‌وار است، تختی شخصیت مهمی است که مسئله مهم زندگی‌اش خودکشی یا قتل اوست که همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است؛ بنابراین مردم برای کشف این راز از آن استقبال می‌کنند، ما سایه‌روشن‌های زندگی تختی را به نمایش درآوردیم اما اسطوره‌شکنی نکردیم.

مستند شهسوار

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که چرا فیلم "غلامرضا تختی" که همزمان با "شهسوار" در حال اکران است، مورد توجه واقع نشد و همچنین پیش‌بینی درباره فروش مستند خود گفت: فیلم "غلامرضا تختی" اگر فروش نداشته دلایلی دارد که من به‌عنوان همکاری که یک موضوع مشترک با دوستان دارم نمی‌توانم اظهارنظری درباره آن داشته باشم، اما در یادداشتی که در مجله فیلم نوشتم مفصل توضیح دادم چرا این فیلم مورد توجه واقع نشده است و به لحاظ تاریخی و دراماتیک کجای کار اشکال دارد، اما در مورد فروش فیلم خودم اگر اکران‌ گسترده‌تری داشته باشیم، فیلم دیده می‌شود، به این دلیل که ما فیلم را جان‌دار و گرم ساختیم و افرادی در آن صحبت کردند که تا پیش از این درباره مرحوم تختی صحبت نکرده‌اند. از سوی دیگر پرویز پرستویی راوی فیلم است. در کنار این‌ها از بازیگری بهره گرفتیم که به لحاظ ظاهری شبیه به تختی است و کشتی‌گیر است. همه این‌ها باعث می‌شود مخاطب اطلاع‌رسانی درستی داشته باشد و ناراضی بیرون نیاید. کما اینکه تاکنون بازخوردها خوب بوده است. فیلم‌های هنر و تجربه نیازمند سئانس‌های بیشتری هستند تا مخاطب بتواند زمان بگذارد و با برنامه‌ریزی به دیدن فیلم‌ها بیاید.

وی درباره سختی کار پرداختن به شخصیت‌های معاصر تاریخی نیز عنوان کرد: نباید از این نکته غافل شد که فیلم "غلامرضا تختی" تابوشکن است و نشان داد که تختی خودکشی کرده است و به‌صراحت نیز آن را گفته، اما ما در تدوین فیلم "شهسوار" مسئله پایان‌بندی را داشتیم چون نمی‌خواستیم چهره تختی در ذهن مردم مخدوش شود، کما اینکه هنوز هم مطمئن نیستیم که در زمان مرگ برای او چه اتفاقی افتاده است. ضمن این که در متن آخر وصیت تختی نیز دو تاریخ وجود دارد 16 بهمن و 16 دی که می‌تواند به حال بد وی یا حتی کسی که بعداً آن را نوشته و حواسش نبوده است ارتباط داشته باشد و هنوز خودکشی یا قتل او در هاله‌ای از ابهام است. در مورد تختی صحبت‌ها بسیار است. درباره شخصیت‌های معاصر نیز همواره دو نگاه مختلف وجود دارد. یا باید دست نگه می‌داشتیم تا هم‌دوره‌های او از دنیا بروند و بتوانیم روایتی دیگر داشته باشیم یا باید با آنچه در دست داشتیم فیلم را تولید می‌کردیم ولی باید به این موضوع پرداخته می‌شد، چرا که هنوز فیلم درستی درباره این پهلوان ملی ساخته نشده است. ما در این زمینه خط‌شکن بودیم و در مراحل پایانی تدوین فیلم ما، خبر ساخت نسخه سینمایی آن منتشر شد. جالب است بدانید که من هنوز به اندازه یک فیلم دیگر از مرحوم تختی با نگاهی متفاوت راش‌ دارم.

شاه‌محمدی در خاتمه درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز گفت: در حال حاضر مشغول بازنویسی فیلمنامه فیلم بلندم هستم و به یاری خدا از یکی دو ماه آینده فیلمبرداری آن را آغاز می‌کنیم. داستان فیلم نیز درباره یک مرد 55 ساله است که بعد از زلزله رودبار از کشور خارج شده و حالا به روستای خود بازگشته است.