سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آنتیگونه" اثر سوفوکل با ترجمه دکتر نجف دریابندری به کارگردانی احسان خیرمند از 23 اردیبهشت‌ماه ساعت 21:30 در تالار حافط روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی عدنان محمدی‌پور، ستایش زینلی، علیرضا امین عطائی، حامد مهدی‌نژاد و کیانا امین عطائی هستند. احسان خیرمند سال 1395 نمایش "نفر سوم" و سال 1396 نمایش "هویت" را در جشنواره تئاتر هایفست ارمنستان روی صحنه آورده است. "هویت" در شهر کرمان نیز اجرا شده است و "آنتیگونه" نخستین اثر نمایشی‌ست که این کارگردان در تهران به صحنه آورده است.  

احسان خیرمند در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به اثر سوفوکل گفت: در اجرای نمایش "آنتیگونه" به دیالوگ‌های نمایشنامه کاملاً وفادار بوده‌ام اما این نمایش در فضای پیشنهادی متن اجرا نمی‌شود. در اجرای این اثر فضا را شکسته و آن را از فضای پادشاهی و شهر تب خارج کرده و فضای جدیدی را ساخته‌‌ایم.

او در ادامه گفت: فضای اجرای این نمایش شبیه قبرستان و اجتماعی است که شخصیت‌های "آنتیگونه" در آن هستند و فضای قصر پادشاهی بر روی قبرستان است. کف صحنه کاملاً سفید است که به مرور زمان قرمز و در حقیقت به خون آغشته می‌شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا و روند شکل‌گیری آن خاطرنشان کرد: دو سال پیش درنظر داشتم گروه نمایشی را در تهران تشکیل دهم، بنابراین شروع به دور هم جمع کردن تعدادی بازیگر کردم. پس از آن تمرینات را آغاز کردیم اما کسی در گروه نمی‌دانست که قرار است بر روی چه نمایشنامه‌ای کار کنیم. پس از ثابت شدن گروه، نمایشنامه "آنتیگونه" را برای تمرینات پیشنهاد دادم.

خیرمند با بیان اینکه تمرینات این نمایش یک سال به طول انجامید، در ادامه اضافه کرد: از آنجا که به عنوان کارگردان بر روی فضاسازی تاکید دارم، نمایشنامه "آنتیگونه" را انتخاب کردم چرا که این اثر امکان ایجاد خلاقیت در فضاسازی را داراست.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "آنتیگونه" یادآور شد: کل صحنه نمایش به رنگ سفید است. قبرها و قصر پادشاهی کرئون با یک سری ستون به یکدیگر متصل است. در مرکز صحنه تابوتی است و کلِ تراژدیِ نمایش از قبرها به خارج کشیده شده و به تابوت‌ها ختم می‌شود. موسیقی که به صورت ترکیبی است توسط علی سینا رضانیا ساخته شده و به صورت پلی بک پخش می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: سجاد افشاریان، دستیار کارگردان: سارا هرندی، آهنگساز و طراحی صدا: علی سینا رضانیا، طراح صحنه: یوسف قوچانی، اجرای دکور: سامان قوچانی، طراح حرکت: سارینا شاد، طراح نور: حسام حسینی، دستیار نور: محمد حسین رضایی، طراح گریم: فریماه فرجی، طراح گرافیک: سعید رضوانی، مدیر تولید: امید امید پور، تیزر: امید میرزایی، عکاس: غزال عنایتی، منشی صحنه: زهرا نجفی، برنامه ریز: سعید بابایی، روابط عمومی: صدرا صباحی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری اورنگ (مدیرعامل مهتاب رحیمی) و موبایل اسکار.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "آنتیگونه" را از سایت تیوال تهیه کنند.