سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مروری بر مد‌های عجیب تاریخ نشان می‌دهد قرن هجدهمی‌های عاشق پف، در صنعت مدهای خاص پیشرو بودند. یکی از لباس‌های ویژه این قرن، آستین‌های ژیگو بود. چیزی شبیه به همان آستین پفی‌هایی که دوران بچگی عاشقشان بودیم و فکر می‌کردیم شبیه پرنسس‌های توی کارتون‌ها می‌شویم، با این تفاوت که ژیگوی قدیمی، آن‌قدر سنگین بود که زن‌ها نمی‌توانستند دست‌هایشان را به‌راحتی تکان دهند و از همین رو این آستین‌های زجرآور تنها در سطح لباس‌های اوت کوتور و اشرافی باقی می‌ماندند.

و اما امروز نوبت مانتوهای ایرانی است که مبنای تنوع خود را بر تغییرات روی آستین گذاشته و بازار پرشده است از مانتوهای ساده با آستین‌ها پفی.

اگر سری به مانتوفروشی‌های سطح شهر بزنید، درخواهید یافت که خاص بودن آستین‌ها، برگ برنده طراحی مانتوهاست و اگر بخواهیم منصفانه دراین‌باره نظر دهیم، دستاورد این سیر تحولاتی، روی خوش مشتریان و دوام و قوام این جریان پشت ویترین فروشگاه‌ها بوده است.

سهیلا جبری طراح و پژوهشگر حوزه مد و لباس درباره چرایی شکل‌گیری این جریان در حوزه طراحی مانتو به‌عنوان پرفروش‌ترین لباس اجتماع بانوان ایرانی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: همواره یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب افزایش خلاقیت جامعه هنری می‌شود، محدودیت‌هایی هستند که چارچوبی مشخص را برای آن‌ها تعریف می‌کند و چون مانتو پوششی است که روی دیگر لباس‌ها قرار می‌گیرد و جلوه بیرونی بسیاری دارد، ایجاد تنوع و انجام تزئینات کمک قابل‌توجهی به افزایش جذابیت‌های بصری آن می‌کند.

جبری، آستین را مهم‌ترین بخش بصری مانتو برشمرد و اذعان داشت: قابلیت تغییر در جزئیات مانتو وجود دارد، اما در میان تمام بخش‌ها، طراحی آستین می‌تواند به این پوشش جلوه‌ای خاص بخشد که به‌طور مثال یقه این قابلیت را ندارد چراکه بخش عمده آن در  زیر سرپوش مخفی می‌شود.

این طراح لباس با اشاره به اینکه ترندهای جهانی تأثیر بسزایی در انجام تغییرات ساختاری برای انواع پوشش دارند، تصریح کرد: اغلب تحولات در زمینه طراحی مانتو به موضوعاتی مرتبط است که پشتوانه مطالعاتی ندارند و در بیشتر موارد از قصه بازار و موضوع نیاز و ذائقه مشتریان بازمی‌گردد.

او افزود: بسیاری از این موارد ماندگار هستند و در مسیر نوعی استحاله، مدل‌هایی وارد بازار می‌شود که هم کاربری هستند و موردپسند اغلب مخاطبان قرار می‌گیرند.

جبری در خاتمه گفت: امروز شاهد آنیم که مزون داران با تکیه‌بر ترندهای جهانی فشن، چنین تغییر و تحولاتی را در لباس‌های خود ایجاد کرده، بازار سنتی نیز با تبعیت از آثار پرطرفدار و پرجاذبه، چنین مدل‌هایی را در تیراژ بالا وارد بازار می‌کند و در برخی موارد، برخی از این اتفاقات ماندگار خواهند شد.