سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بابک کبود با نام " گرد قبران" در گالری طراحان آزاد برپا است. کبود در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 9 تابلو نقاشی با تکنیک رنگ روغن روی صفحات چوبی در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: روستایی در کردستان با نام "گرد قبران" وجود دارد که سال‌ها پیش به دلیل طغیان سیمینه‌رود ویران شد. پس از آن بار دیگر روستا ساخته شد و خانه‌های جدیدی در آن شکل گرفت. وقتی به آن محل رفتم متوجه مزرعه گل آفتابگردانی شدم که سوخته بود و به خاطر ویژگی تصویری آن مزرعه ترغیب شدم که آن را نقاشی کنم. در واقع اصلا نمی‌خواستم به روستا و داستان سیل بپردازم بلکه تأثیری که از فضای آن مزرعه سیاه شده دریافت کردم مرا ترغیب کرد که آن را نقاشی کنم.

او با بیان اینکه سالها است در طبیعت نقاشی می‌کند گفت: در هر روستایی که نقاشی می‌کنم نام آن را روی مجموعه خود می‌گذارم، بنابراین اسم مجموعه گردقبران با توجه به اینکه آثار در آن منطقه کار شده بودند انتخاب شد اما در آثار من هیچ اشاره‌ای به روستا نشده است. کارهای من اکسپرسیو هستند و حس درونی که از فضا می‌گیرم را در آثار خود نمایش می‌دهم.

کبود ادامه داد: این مجموعه از معدود آثارم است که بسیار درونی کار کرده‌ام. معمولا نقاشی‌های من حالت پژوهشی و بیرونی دارد و برای انجام آنها پس از تحقیقات مختلف روستایی را انتخاب کرده و برای نقاشی به آن محل می‌روم و در نهایت اسم آن را روی مجموعه خود می‌گذارم، اما این مجموعه یک استثنا و در واقع چند برگ از خاطرات من است.

او درباره رویکرد خود به نقاشی طبیعت گفت: به بهانه طبیعت نقاشی می‌کشم اما به طبیعت نمی‌پردازم. طبیعت برایم بهانه‌ای است تا حس‌های خود را بیان کنم. وقتی به یک روستا سفر می‌کنم با آدم‌ها صحبت می‌کنم، داستان‌های آنها را می‌شنوم و شروع به یادداشت‌برداری می‌کنم. حال شکل این یادداشت متفاوت است و می‌تواند به عکس تبدیل شود یا در یک تابلوی نقاشی ظهور کند.

کبود ادامه داد: همیشه فکر می‌کنم اگر انسانی در آن منطقه نباشد اصلا به نقاشی کردن ترغیب نمی‌شوم. در واقع من آدم‌ها، داستان‌ها و زندگی آنها را نقاشی می‌کنم، اما آنچه در تابلو دیده می‌شود طبیعت است. در گذر زمان طبیعت‌های گوناگونی کار کردم و حس‌های مختلف من در مجموعه‌های گوناگون دیده می‌شود. این آثار گاه منطقی،گاه اکسپرسیو، گاه سرد و خشک و گاه گرم و صمیمی هستند و همه اینها برگرفته از ارتباطی است که با مردم آن منطقه برقرار کردم. فیگور انسانی در هیچکدام از آثار من دیده نمی‌شود اما آدم‌ها نقش مهمی در این آثار دارند.

نمایشگاه نقاشی بابک کبود تا 7 خرداد در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان. گلها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.