به گزارش هنرآنلاین، در مراسم یادبود حمید سمندریان که عصر پنجشنبه به همت خانه تئاتر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، افشین هاشمی با حضور بر صحنه پیام بهرام بیضایی را که به شرح زیر است برای حاضران خواند.

"پرده بسته شد به احترام برخیزیم، به آن سمندر آتشین درود که از خاکسترش جوجگان صحنه برآیند، صحنه خاکستر پهنه سوختگان زنده از آتش خویش بیرقش را به دوش می‌بریم، چه لبخندی بود نمایش داغ‌دار اوست"

در ادامه این برنامه، قطب‌الدین صادقی حمید سمندریان را معلمی کامل توصیف کرد که هرگز کار مبتذل نکرد. صادقی گفت: حمید سمندریان هرگز برای پول،‌ پست یا خوش‌آمد دیگران کاری اجرا نکرد، بلکه همیشه کارهایی را به صحنه برد که به آن‌ها اعتقاد داشت.

وی بیان کرد: تفکر سمندریان یک تفکر اجتماعی درباره‌ بحرا‌ن‌های روز بود و هر نمایشش یک اتفاق بود. پرسش مطرح می‌کرد و دنبال پاسخ بود. او همواره در معلمی و در کارگردانی تأثیرگذار بود و هرگز کاری عوامانه اجرا نکرد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به دیگر ویژگی‌های حمید سمندریان، ادامه داد: او هرگز کار مبتذل نکرد، گزیده‌کار بود و از این نظر برای بچه‌های تئاتر الگو بود. در تمام آثارش، عشق به انسانیت و جامعه وجود دارد و هرگز عشق در آثار او به معنای فلج شدن احساسات نیست، بلکه رفتن به سوی دیگران است.

در ادامه برنامه محمد معتمدی با همراهی کمانچه آرش کامور به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی پرداخت.

همچنین خسرو خورشیدی طراح صحنه و لباس که تجربه‌های متعددی با حمید سمندریان دارد،در این مراسم گفت: حمید سمندریان فقط یک نام نبود، بلکه به تاریخ هنر ما پیوسته است. او ادامه‌دهنده‌ی راه افرادی مانند نوشین، سرکیسیان، سارنگ‌، بهرامی‌ و ... بود که در شرایط دشواری، تئاتر کار کردند و او با قدرتی بی‌نظیر، این ارثیه را در کنار دیگر همکاران خود به جوانان این دیار بخشیدند.

او خاطره‌ای را از دوران همکاری‌اش با سمندریان بیان کرد و گفت: نمایش‌های او همیشه برای من پر از انرژی بود.

در ادامه، سالار عقیلی که جزو شاگردان حمید سمندریان بوده است، در شرایطی که به‌خاطر شرکت در این مراسم، از شمال به تهران آمده بود، با تسلیت گفتن درگذشت حمید سمندریان، اظهار کرد: افتخار داشتم 11 سال پیش در دانشکده‌ هنر و معماری، در رشته‌ی تئاتر شاگرد استاد باشم و از این جهت به خود می‌بالم.

عقیلی یادآوری کرد: در آن دوره، به‌خاطر سفرهایی که برای اجرای کنسرت‌هایم داشتم، نمی‌رسیدم سر کلاس حضور پیدا کنم؛ اما استاد سمندریان همیشه با روی گشاده من را می‌پذیرفت و می‌گفت، سالار تو آواز بخوان من نمره‌ات را می‌دهم.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین میراث استاد سمندریان، به‌جز مسائل علمی و تکنیکی،‌ رفتار،‌ اخلاق و منش او بود.

عقیلی با بیان این‌که قصد آواز خواندن ندارد، افزود: فقط به استادم ادای دین می‌کنم که به موسیقی و آواز علاقه داشت و مطمئنم به گوش او خواهد رسید.

او سپس بدون ساز و موسیقی برای حمید سمندریان آواز خواند.

سپس اسماعیل شنگله از دیگر شاگردان سمندریان با بیان خاطراتی از آشنایی و دوستی‌اش با حمید سمندریان، یادآوری کرد: سمندریان در دوره‌ای به ایران برگشت که هیچ مطلبی درباره‌ی تئاتر نمی‌دانستیم. فقط دو کتاب چاپ شده بود. او در دوره‌ای بازگشت که دوران افول لاله‌زار و ورود رقاصه‌ها به تئاتر بود. من جزو کسانی بودم که شانس داشتم و با او آشنا شوم.

او با اشاره به اجرای اولین نمایش حمید سمندریان، بیان کرد: بعد از تماشای این نمایش، رفیع حالتی ـ اولین استاد من ـ گفت که ستاره‌ای در تئاتر ایران درخشید.

شنگله اظهار کرد: متأسفانه آنچه روح حساس حمید سمندریان را اذیت کرد، فقط این نبود که اجازه ندادند برخی نمایشنامه‌های مورد علاقه‌اش را اجرا کند، بزرگ‌ترین آرزوی سمندریان این بود که سرپناهی داشته باشد. هرچند کوچک. همیشه می‌گفت دوست دارم جایی داشته باشم که هر شب بتوانم خودم چراغش را روشن کنم.

پس از این سخنان،‌ هنرمندانی مانند ایرج راد،‌ اصغر همت‌ و علی بی‌غم روی صحنه آمدند و شعر رهی معیری «با ما بودی، بی ما رفتی ...» را اجرا کردند.

در ادامه، هما روستا همسر حمید به دعوت احترام برومند که اجرای برنامه را برعهده داشت، روی صحنه رفت. در وسط صحنه، یک صندلی گذاشته شده بود که کیف حمید سمندریان و کت او روی آن قرار داشت. هما روستا در برابر این صندلی زانو زد، دستی بر آن کشید و در جای خالی سمندریان‌، شاخه‌ی گلی گذاشت.

سپس ستاره اسکندری شعری از شاملو را با اجرای قطعه‌ای ویلن‌سل توسط آنکیدو دارش خواند و مراسم به پایان رسید.

در این برنامه هنرمندانی مدیرانی همچون قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی،‌ محمدحسین ایمانی خوشخو معاونت پیشین امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین پارسایی مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی حضور داشتند. همچنین هنرمندانی چون پری صابری‌، مرضیه برومند،‌ پرویز پورحسینی،‌ حسن پورشیرازی‌، علی دهکردی،‌ بهروز بقایی،‌ داوود فتحعلی‌بیگی،‌ محمد حاتمی،‌ محمد زرین‌دست،‌ بهرام شاه‌محمدلو، حسن دادشکر،‌ الهام پاوه‌نژاد، محمد یعقوبی‌، حسین کیانی‌،‌ نگار عابدی‌، افسانه ماهیان‌، و... در این مراسم حاضر بودند.

انتهای پیام/54/53