سرویس تئاتر هنرآنلاین: در حالیکه اجرای نمایش‌ها در تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی پایتخت تهران در لیالی قدر تعطیل است برخی از مراکز فرهنگی هنری تهران در  این شب‌ها فعال هستند که از آن جمله می‌توان به خوانش نمایشنامه‌ "ترور" در تماشاخانه سرو، اجرای مراسم تعزیه در تماشاخانه سنگلج و اجرای نمایش "مردی در آینه" در تالار وحدت اشاره کرد؛ ضمن اینکه موسسه فرهنگی هنری مهرسان نیز با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی اقدام به اجرای آئین‌های نمایشی متناسب با این ایام کرده است. در ادامه مروری داریم بر برنامه‌های نمایشی که در این ایام مبارک در سطح شهر تهران برگزار می‌شود:

نمایشنامه‌خوانی

از دیگر برنامه‌هایی که در لیالی قدر در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی برگزار می‌شود، می‌توان به خوانش نمایش "ترور" در تماشاخانه سرو اشاره کرد. این اثر نمایشی نوشته حمیدرضا نعیمی است که به کارگردانی میلاد جباری مولانا در این تماشاخانه خوانش می‌شود. "ترور" که به وقایع شهادت امیرالمومنین علی (ع) توسط ابن ملجم مرادی در سال چهلم هجری می‌پردازد در ایام سوگواری و شهادت آن حضرت در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس توسط هنرمندان برجسته تئاترکشور نمایشنامه خوانی خواهد شد. در این نمایشنامه‌خوانی که قرار است عواید آن صرف امور خیریه و کمک به آسیب‌دیدگان سیل‌های اخیر شود، بهزاد فراهانی، امیدزندگانی، منوچهر والی زاده، روشنک رضایی مهر، عاطفه جلالی، هانیه رحیمی، محمد جباری مولانا، آریاز ذوالفقاری، محسن محمودیان، مهران نیکزاد طالمی، الهه نورانی، عاطفه توکلی، علی فرجی، سیمین رضازاده، محمد نوروزی، فاطمه نعیمی، مهدیه توجه، آذین عباسپور و میلادجباری مولانا به ایفای نقش و خوانش متن می‌پردازند.

این نمایشنامه‌خوانی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (پنجم، هفتم و هشتم خرداد ماه 98) از ساعت 19 در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، نرسیده به تقاطع خیابان شهید مفتح، جنب ایستگاه مترو طالقانی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این تماشاخانه و یا از طریق سایت تیوال اقدام به خریداری بلیت این اثر کنند.

نمایش

"مردی در آینه" به کارگردانی علی سلیمانی و تهیه‌کنندگی علی رضوانی که اجرای آن از 25 اردیبهشت ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت آغاز شده است، از دیگر فعالیت‌های تئاتری است در ایام شب‌های مبارک احیاست. این نمایش براساس نمایشنامه "توبه نمی‌کنم" نوشته سید جواد هاشمی به کارگردانی علی سلیمانی اجرا می‌شود. این اثر نمایشی با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و سازمان هنری و رسانه‌ای اوج تا 8 خرداد به روی صحنه است. نمایش"مردی در آینه" کاری از گروه هنری ایلیا به تهیه‌کنندگی علی رضوانی و مدیر تولیدی حسین فردوس آرانی است که در آن بازیگرانی همچون علی سلیمانی، سیروس همتی، محسن سلیمانی فارسانی، علی یعقوب‌زاده، حسین میرزاییان، سبا سلیمانی و محمدرضا معجونی به ایفا نقش خواهند پرداخت.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: حارث که سال‌ها با لجاجت کینه علی(ع) را در دل دارد و در تمام جنگ‌ها علیه امیرالمؤمنین(ع) جنگیده، هیچگاه دوستدار او نیست ولی در مقابل همه کینه‌توزی‌ها و دشمنی‌ها در جواب مهربانی و شفقت علی(ع) را دیده و همیشه چشمانش را بر روی همه این الطاف علی(ع) بسته است. در ادامه اتفاقاتی می‌افتد که منجر به آن شده حارث در مورد حضرت علی(ع) به معرفت حقیقی برسد و...

تعزیه

تماشاخانه سنگلج نیز با همکاری شهرداری منطقه ۱۲، طی سه شب میزبان برنامه‌ای تحت عنوان "شب تعزیه سنگلج" می‌شود.

"شب تعزیه سنگلج" شنبه ۴ خرداد مصادف با ۱۹ رمضان و روز ضربت خوردن حضرت علی (ع)، دوشنبه ۶ خرداد مصادف با ۲۱ رمضان و شهادت حضرت علی (ع) و چهارشنبه ۸ خرداد مصادف با ۲۳ رمضان از ساعت ۲۱ میزبان علاقه‌مندان به تماشای تعزیه می‌شود. هنرمندانی که در این سه شب به اجرای تعزیه می‌پردازند عبارتند از: علاالدین قاسمی، مهدی قاسمی، حسین عقیقی، حسن عقیقی، قهرمان یوسفی، امیر حسن‌نژاد، جلال علیخانی و حسین صاحبدل. اجرای موسیقی این تعزیه بر عهده مهدی قنبری، امیر بیات و مجید قنبری و جامه‌داری آن بر عهده سیدمهیار میرنقی است.