اکسپوی عکس صبا فرصت بسیار مغتنمی ‌‌‌‌است تا علاوه بر بازدید آثار اصل و منحصر به فرد عکاسی، این آثار انتخاب و احتمالا خریداری شوند. آثار ارائه شده از طبیعت زیبای ایران گرفته تا عکس‌‌های انتزاعی و حتی تجربه‌‌‌‌های شخصی در تمام طول نمایشگاه امتداد یافته‌اند. عکس‌‌های خبری در کنار عکس‌‌های هنری، عکس‌‌های جنگ در کنار عکس‌‌های سوررئالیستی و از این تنوع و تکثر همه چیزی را می‌‌‌توان دید و انتخاب کرد.

اما هنوز چند سرفصل در برگزاری چنین اکسپوهایی نیازمند بازنگری است.

1/برگزاری اکسپو یک عمل شجاعانه و قابل احترام است هرچند توان مدیریتی این کار نیز قابل ارزیابی است، اما صرف برگزاری چنین رویدادی هم می تواند تجربه ای برای رونق دادن به چرخه اقتصادی عکس در ایران وهم اعتماد بخشیدن به فعالان این رشته باشد.

2/ تنوع در ابعاد آثار ارائه شده و حتی در موضوع از ارزش های این اکسپو محسوب می شود. تنوع حاضر در اکسپو تجربه جدید و مناسبی است؛ اما تجربه‌‌‌‌های بعدی اکسپو می‌‌‌‌تواند با طبقه بندی اجتماعی، تبلیغات، طبیعت و دیگر گرایش های عکاسی برگزار شود، موضوعی که به نظم بخشیدن به اکسپو و مشخص بودن تکلیف خریداران احتمالی نیز کمک خواد کرد.

3/برگزاری این اکسپو می‌‌‌‌تواند بازار مستقیمی ‌‌‌‌را برای عکاسان ایرانی ایجاد کند و وضعیت را تا اندازه‌‌‌ای متعادل‌تر کند. هر چند ممکن است بسیاری از قیمت ‌گذاری‌ها ناشی از پرستیژهای خودساخته و کاذب باشد.

4/هنوز در جامعه تعریف درستی از عکس به عنوان اثر هنری نداریم. هنوز بسیاری عکس را یک اثر غیرقابل اطمینان می‌دانند و یکی از دلایل آن این است که عکس را می توان در تعداد زیادی منتشر کرد، اما مثلا در مورد نقاشی چنین کاری نمی‌‌‌‌شود.در ایران قیمت عکس فوق‌العاده پایین است و در بهترین شرایط که یک عکس در پنج نسخه هم فروخته شود مجموع آن قابل مقایسه با قیمت یک تابلوی نقاشی نیست.

5/ نبود کپی رایت باعث شده بسیاری از سازمان‌‌ها و ارگان‌‌ها به راحتی آثار عکاسان را در کاتالوگ‌‌ها و بروشورها و کتاب‌‌ها منتشر ‌‌کنند بی‌آنکه به کپی رایت آن و پدید آورنده اثر بهایی بدهند به همین دلیل عکس در ایران از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیست. نه عکاسی تبلیغاتی و نه عکاسی خبری و نه حتی عکاسی مستند اجتماعی.

درپایان آنچه مسلم است، موفقیت در برگزاری اکسپوهای عکاسی را باید برآیندی از مجموعه عواملی دانست که تا حدی به آن اشاره شد. تجربه ها و تمرین های بیشتر، اگر با توجه سرفصل ها توام شود، بی تردید شاهد اکسپوهای موفق تری خواهیم بود.

انتهای پیام/بهروز قائمیان/31