به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد حسن کسایی نوازنده پیشکسوت عصر روز گذشته 28 تیرماه در تالار وحدت برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و مهدی الهی‌قمشه‌ای در ابتدای این مراسم گفت: همه ما نیاز به ثبات داریم و موسیقی آرامش بخش دل‌ها و تسلی بخش ما است. در عالمی که دل‌مان گرفته است، موسیقی خبر از یک عالم برتر می‌دهد و علت این‌که به نوعی تسلی‌بخش تلقی می‌شود، اعتمادی است که در موسیقی وجود دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند در اروپا موسیقی جنبه عرفانی ندارد، این در حالی است که مورتزارت از عالم بالا می‌نواخت و هندل آثاری را می‌نواخت که هنگام نواختن آن‌ها می‌گریست و می‌گفت من با این آثار بهشت را می‌بینم.

وی گفت : اگر امروز زشتی و فجایع تمام دنیا را فرا گرفته است، به این دلیل است که امروز زیبایی‌ها را زیرپا گذاشته‌ایم.خیلی‌وقت‌ها یک نوازنده است که می‌تواند از زیبایی‌ها خبر دهد. برای مثال وقتی استاد همایون خرم موسیقی می‌نوازند، شما را از این عالم بیرون کرده و به عالم بالا می‌برد.

وی همچنین گفت: وقتی کسایی برای ما آواز می خواند ، فقط لب و دهانش نبودند که به کار گرفته می‌شدند، بلکه تمام وجودش پر از آواز می‌شد. همچنین من امیدوارم سازمان میراث فرهنگی کمک کند،خانه استاد کسایی به صورت یک یادگاری باقی بماند و همه به آنجا بروند و موسیقی را از نزدیک لمس کنند، زیرا هر کجا که هنر و هنرمندی قرار دارد فرشته ای هم در آنجا وجود دارد.

در ادامه خلیل کسایی و محمو رفیعیان به روی صحن رفتند و به همنوازی نی و تنبک پرداختند.

خلیل کسایی قبل از اجرای خود گفت: ما باید کمی به خودمان بیاییم، فکر می‌کنم برای‌مان زشت است که در تهران به این بزرگی، وقتی مراسمی برگزار می‌شود، همزمان دو برنامه موسیقی دیگر را نیز در همان روز برگزار کنیم و به جای این‌که این سالن امروز مملو از مردم باشد،امروز قسمتی از این سالن پر شده است و این بسیار زشت است.

فرزند حسن کسایی در ادامه گفت:ما زبالاییم و بالا می‌رویم، اما چگونه؟ آخر ما در قید هستیم و اما آیا می‌شود از این قیدها آزاد شویم؟ و آن‌چه در دنیاست به آن‌ها اسیر نشویم؟ این‌گونه است که آدم از خود بی‌خود می‌شود و زمانی که از خود بی خود می‌شود می تواند پرواز کند.

وی گفت : وقتی پدرم ساز به دست می‌گرفت، بر دل و جان همه نفوذ می کرد زیرا او یک روح بلند داشت و از همه می‌خواهم به یاد پدرم همه به مدت یک دقیقه سکوت کنند.

در ادامه لیلی کسایی دیگر فرزند زنده‌یاد حسن کسایی دست‌نوشته‌ای را که سه سال پیش به صورت مقاله منتشر کرده بود برای پدرش قرائت کرد و در آن از خوبی های پدرش گفت.

همچنین در ادامه این مراسم، همایون خرم ،نوازنده ویولن ،به روی صحنه رفت و درباره حسن کسایی گفت: این مصیبت را ابتدا باید به ملت ایران تسلیت گفت. ملت ایران نه تنها هنرمندان‌شان را دوست دارند بلکه به آن‌ها عشق می‌ورزند و عاشقانه به آثار آن‌ها توجه می‌کنند و اگر هنرمندان‌شان را گزینش می‌کنند، گزینش آن‌ها حقیقی است. همچنین من به اهالی موسیقی و خانواده ایشان نیز تسلیت می گویم.

وی در ادامه سخنانش در بیان خاطره‌ای گفت: 10 ساله بودم که به خدمت صبا رسیدم. در آن زمان صدای نی را زیاد نمی‌شنیدم، زیرا تعدا نوازندگان آن کم بود و ما فقط یک نوازنده نی داشتیم و آن هم حسن کسایی بود که نی را به زیبایی می نواخت.

همایون خرم اظهار کرد: حسن کسایی عاشقانه ساز می زد و نی کسایی عشق را به همه منتقل می کرد،به همین دلیل او را احیا کننده ساز نی می‌دانند.

بخش دیگری از این مراسم به پخش دموی 18 دقیقه‌ای از مستند حسن کسایی به کارگردانی مهرداد دفتری اختصاص داشت.

در ادامه حسن ناهید از شاگردان کسایی خاطراتی را از استادش بیان کرد و گفت: در سن 12 سالگی نامه‌ای برای حسن کسایی نوشتم و ایشان وقتی اشتیاق من را دید، مرا راهنمایی کرد. من همیشه مدیون این استاد بزرگم هستم و در این روزهای آخر متوجه شدم که نامه من را هنوز نگه داشته است و این برای من افتخار بزرگی است.

در ادامه این مراسم نیز به رونمایی از آخرین اثر حسن کسایی اختصاص داشت که با عنوان "جان نی" از سوی انتشارات آوای باربد منتشر شده است. همچنین در پایان لوح تقدیری به خانواده حسن کسایی اهدا شد.

در پایان شهرام میرجلالی، تقی سعیدی، سعید رودباری به روی صحنه رفتند و به اجرای آخرین بخش این برنامه پرداختند.

بنابراین گزارش ، در این مراسم نادر مشایخی، نادر گلچین، میلاد کیایی، مرتضی احمدی، ایرج نوذری و..... حضور داشتند.