سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حال حاضر چهار سریال "هیولا" به کارگردانی مهران مدیری، "نهنگ آبی" به کارگردانی فریدون جیرانی، "رقص روی شیشه" مهدی گلستانه و "سال‌های دور از خانه" مجید صالحی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که این سریال‌ها با وجود حضور بازیگران استار و بنام و کارگردان‌های شناخته شده، نتوانستند آنطور که باید و شاید مخاطب را جذب کنند.

سریال "نهنگ آبی" با حضور لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، حمیدرضا آذرنگ، ویشکا آسایش، مصطفی زمانی، ماهور الوند، آزاده صمدی و ... روایتی پیچیده از یک مافیا دارد که به نوعی درگیر بازی نهنگ آبی نیز می‌شوند اما این سریال با وجود تمام ستاره‌هایش و با وجود آنکه تلاش کرد تا سبکی دیگر از سریال‌سازی را به نمایش بگذارد و در دنیای فناوری و دیجیتال غرق شود اما نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند.

در ادامه این روند سریال "رقص روی شیشه" به کارگردانی مهدی گلستانه با بازی بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، میترا حجار، حامد کمیلی، مهرداد صدیقی، هدی زین‌العابدین و بیتا فرهی با سروصدا و اما و اگرهای بسیار به شبکه نمایش خانگی رسید. این سریال روایتی است از زندگی یک بازیگر زن که سال‌هاست به خاطر همسرش از فضای هنری دور مانده و حالا به دلیل علاقمندی‌اش به این عرصه وارد بازی می‌شود که زندگی‌اش را درگیر می‌کند. این سریال نیز با وجود آنکه با بازیگران ستاره وارد گود شبکه نمایش خانگی شد اما در جذب مخاطب حداکثری قوی ظاهر نشد و تولید آن نیز با حواشی بسیاری همراه شد.

مجید صالحی اما با هوشیاری به سراغ دو شخصیت شناخته شده رفت و سریال "سال‌های دور از خانه" را با دو کاراکتر محبوب سریال "شاهگوش" تولید کرد. اتفاقی که در سریال‌سازی ایران چندان دیده نشده و شاید بتوان گفت اولین بوده است. این سریال با حضور احمد مهرانفر، هادی کاظمی، آزیتا حاجیان و بسیاری دیگر در حال پخش از این شبکه است و شاید بتوان گفت پس از پخش پنج قسمت همچنان با مخاطب مرددی روبه روست که نمی‌داند آیا می‌تواند به این سریال اعتماد کند و آن را تا انتها دنبال کند یا خیر و همواره با این سوال در ذهن روبه روست که آیا این سریال می‌تواند همانند سریال "شاهگوش" ساخته داود میرباقری که موفق بود، مورد توجه واقع شود یا خیر!

اما مهران مدیری بار دیگر با یک سریال به شبکه نمایش خانگی بازگشت. او که نسبت به سایر کارگردان‌هایی که این روزها در شبکه نمایش خانگی حضور دارند، ید طولایی در ساخت آثار خانگی دارد و شاید بتوان او را بنیانگذار تولیدات شبکه نمایش خانگی دانست، این روزها سریال"هیولا" را روانه بازار کرده است. سریالی با بازی فرهاد اصلانی، گوهرخیراندیش، شبنم مقدمی و ... که به همراهی پیمان قاسم‌خانی تولید شده است. این دو پیش از این نیز با هم همکاری‌های مثبت و درخشانی داشتند و آثار به یاد ماندنی برای مخاطبان خود تولید کردند؛ اما این روزها را شاید بتوان روزهای فرود مهران مدیری دانست او این روزها در اوج نیست و هرچند مخاطبان ثابت خود را دارد اما نتوانسته است رضایت صد در صدی آنها را بدست آورد. مدیری در این سریال نیز به مانند آثار قبلی خود به سراغ بیان مناسبت‌ها و موضوعاتی رفته است که بحث روز جامعه هستند و شاید همین نکات بتواند در جذب مخاطب به مدیری کمک کند. او رگ خواب مخاطب را به خوبی در دست دارد و هرچند در قسمت‌های ابتدایی چندان موفق نبود اما شاید بتواند در ادامه روند موفقیت‌های قبلی خود را تکرار کند.

در هرحال شبکه نمایش خانگی هرچند در طی سال‌های گذشته بواسطه برخی از سریال‌ها مانند "شهرزاد" در جذب حداکثری مخاطب موفق عمل کرد؛ اما پس از آن شاید بتوان گفت هنوز سریالی که بتواند در حد و اندازه‌های سریال فتحی ساخته شود و مخاطب داشته باشد تولید نشده است و نظر مخاطبان را جلب نکرده است. هرچند بسیاری از تولیدکنندگان آثار شبکه نمایش خانگی با بهره گرفتن از بازیگران به نام و شناخته شده سینمایی در تلاش هستند تا مخاطب را جذب این آثار کنند و حتی گاهی با زیرپا گذاشتن بسیاری از خط قرمزها و بعد سانسورها این روند را ادامه می‌دهند اما شاید بهتر باشد با دقت و وسواس بیشتری روی آثار خود تمرکز کنند و صرفا به بازیگران خود تکیه نکنند. بازیگرانی که این روزها پس از عدم موفقیت چند قسمت اول کار را رها کرده و از ادامه مسیر انصراف می‌دهند. سازندگان محصولات شبکه نمایش خانگی باید بتوانند آثاری در خور و شان مخاطب تولید کنند در غیر اینصورت شبکه نمایش خانگی بار دیگر به قهقرا رفته و مخاطبان خود را از دست خواهد داد.