سرویس تجسمی هنرآنلاین:  نمایشگاه مروری بر آثار دهه 90 قاسم حاجی‌زاده در گالری ماه، نمایشگاه نقاشی بابک کبود با نام "گرد قبران" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی با نام "ناسازه 2" در گالری اثر و نمایشگاه آثار افروز هوشنگ با نام "مغاک، هستِ ‌ناهست" در گالری مژده سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

آلبوم تصاویر مردم ایران

نمایشگاه مروری بر آثار دهه 90 قاسم حاجی‌زاده در گالری ماه برپاست. در این مجموعه آثار متنوعی به نمایش درآمده که اگرچه موضوع‌های متفاوتی دارند اما همگی با یک شیوه کار شده و حلقه اتصال میان آنها بسیار پر رنگ است. شخصیت اصلی آثار او مردمی از دهه‌های گذشته ایران هستند که از افراد کوچه و بازار تا چهره‌های شناخته شده‌ای مانند صادق هدایت را دربر می‌گیرند.

در این تابلوها شاهد بازنمایی تصاویر قاجاری از نوازندگان، سرداران مشروطه، زنان درباری و پهلوانان هستیم و از سوی دیگر مردمی عادی را می‌بینیم. حاجی‌زاده با استفاده از تصاویر قدیمی و دخل و تصرف در آن‌ها، تعبیری متفاوت از موقعیت اشخاص ارائه می‌دهد.

نمایشگاه آثار قاسم حاجی‌زاده در گالری ماه

سوژه‌های آثار حاجی‌زاده افرادی از قشرهای مختلف جامعه هستند. از یک‌سو شاهزادگان قاجاری را می‌بینیم و از سوی دیگر مردم عادی که رو به یک دوربین خیالی قرار گرفته‌اند تا عکسی از آن‌ها ثبت شود یا در موقعیت‌هایی مانند اصلاح موی سر در کنار خیابان دیده می‌شوند. در نگاه نقاش، مردم کوچه و بازار، درباریان و شخصیت‌های تاریخی جایگاهی یکسان داشته و هر کدام می‌توانند قابی را به خود اختصاص دهند.

بازسازی روزهای گذشته در نقاشی‌های حاجی‌زاده خالی از حس نوستالژی هستند. این تصاویر ساده و خام‌دستانه گاه فضایی طنزآمیز به وجود آورده است که حاصل پارادوکس میان اجزای تصویر است. بالای سر زن قاجاری که بر تختی لمیده است، تصویری از یک هواپیمای جنگی دیده می‌شود و در اثری دیگر، فیگوری لب دریا ایستاده است که سر و دست او مانند مجسمه آزادی است. زبان شخصی حاجی‌زاده در نقاشی پاپ آرت، فضایی ملموس و گرم در این آثار به وجود آورده است و مخاطب می‌تواند ارتباطی صمیمانه با آن‌ها برقرار کند.

نمایشگاه آثار قاسم حاجی‌زاده تا 21 خرداد در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

 

مرثیه‌ای برای یک روستا

نمایشگاه نقاشی بابک کبود با نام "گرد قبران" در گالری طراحان آزاد برقرار است. این مجموعه با یاد روستایی ویران شده به وجود آمده است که اگرچه بازسازی شده اما در نگاه ساکنان آن، دیگر مانند گذشته نیست. نقاشی‌های بابک کبود مجموعه‌ای از خطوط و سطوح هستند که در نگاه اول تابلوهایی انتزاعی به نظر می‌رسند. خطوط عمودی موازی با هم، بر روی زمینه‌های سیاه و آبی، ترکیب‌بندی‌هایی ایستا را ایجاد می‌کنند که گهگاه با خطوط مورب، تنوعی در آنها ایجاد می‌شود.

اما نگاهی دقیق‌تر به آثار باعث می‌شود مخاطب به واقعیت موجود در تابلوها آگاه شود. او می‌تواند سیاهی خاک و آبی آسمان را تشخیص دهد و ببیند که این خطوط عمودی شاخه‌های گیاهانی هستند که از زندگی تهی شده‌اند. ساقه‌های سوخته گل‌های آفتابگردان که گلی بر سر آنها نمانده است تمام سطح تابلو را پوشانده‌اند و از حیاتی بر باد رفته سخن می‌گویند. اما نقاش با وجود نامی که برای مجموعه انتخاب کرده است از نمایش مستقیم روستای "گردقبران" پرهیز کرده و در هیچ کدام از تابلوها شاهد محیط زندگی روستایی نیستیم. تنها در پس‌زمینه تعدادی از تابلوها می‌توان نمایی دور دست از کلبه‌های کاهگلی را دید.

نمایشگاه نقاشی بابک کبود در گالری طراحان آزاد

کبود در این آثار از طبیعت‌پردازی و پرداخت جزییات پرهیز کرده و تنها چیزی که در تابلوها دیده می‌شود تاش‌های رنگی هستند که با کاردک یا پاشیدن رنگ بر روی بوم به وجود آمده‌اند. لایه‌های متعدد رنگ که بر روی هم قرار گرفته است سطوحی بافت‌دار و خشن را ایجاد کرده و این فضای اکسپرسیو می‌تواند طبیعت آسیب‌دیده را نمایان کند. رنگ‌های به کار رفته در این آثار نیز مجموعه‌ای از خاکستری‌های رنگی هستند که فضای سوخته و رنگ‌باخته را تداعی می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی بابک کبود تا 7 خرداد در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

شهر متروک

نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی با نام "ناسازه 2" در گالری اثر برپاست. تابلوهای مدرسی تصویری از شهر هستند، اما شهری خالی از حیات. ساختمان‌های قدیم و جدیدی که در این آثار دیده می‌شود همگی متروکه هستند و نشانی از رفت و آمد و زندگی در آنها دیده نمی‌شود. پنجره‌های آپارتمان‌ها و مغازه‌ها، حفره‌های سیاهی هستند که رو به تاریکی باز می‌شوند و شیشه شکسته آنها نشانی از رها شده‌گی و بی‌اهمیت بودن این ساختمان‌ها برای شهر است. سیمان‌های رنگ باخته، آجرهای شکسته و لبه‌های ریخته دیوارها نیز تاکیدی بر این متروکه بودن است. گویی حادثه‌ای بر این شهر نازل شده که باعث شده است همه ساکنان آن، محل زندگی خود را ترک کنند و با وجود گذشت سالها دیگر به آن بازنگردند.

اگرچه دیدن پارچه‌های سفیدی که به عنوان پرده در پشت پنجره‌ها آویزان هستند می‌تواند نمادی از حضور آدمی در این ساختمان‌ها باشد اما هیچ نشانی از انسان یا عنصری که حاکی از حیات باشد در این آثار دیده نمی‌شود. شهر از نگاه مدرسی به ساختمان‌هایش محدود شده و او در کادرهایی بسته، از نمایش فضای باز، درختان یا سایر المان‌های شهری خودداری کرده است.

نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی در گالری اثر

تاکید بر ساختمان‌ها گاه آنقدر شدت پیدا می‌کند که در یک اثر تمام فضای کادر با پنجره‌های یک مجتمع مسکونی پوشیده می‌شود. در جایی دیگر تنها عنصر زنده این مجموعه دیده می‌شود، یک تنه درخت خاکستری و بدون شاخ و برگ که در پلان اول قرار دارد و در پس‌زمینه باز هم هیولایی عظیم از آهن و شیشه و سیمان دیده می‌شود. اما نحوه نمایش این تنه درخت، رنگ و شیوه پرداخت آن چنان به ساختمان‌ها نزدیک است که گویی این عنصر طبیعی نیز از حیات خالی شده و مانند ساختمان‌ها بی‌جان است.

نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی تا 31 خرداد در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

 

انتزاع در خط فارسی

نمایشگاه آثار افروز هوشنگ با نام "مغاک، هستِ ‌ناهست" در گالری مژده برپاست. تابلوهای هوشنگ در فضایی یکسان با رنگ‌ها و فرم‌هایی مشابه، ترکیب‌بندی‌های گوناگونی را نشان می‌دهند که همگی برآمده از عنصر آشنای خط فارسی هستند. این تابلوها در نگاه اول تصاویری انتزاعی هستند که از مجموعه خطوط و سطوح به وجود آمده‌اند. زمینه‌هایی با رنگ کرمی، خطوط مشکی یا قهوه‌ای که انحناهایی در آنها وجود دارد، و چند دایره رنگی، اجزای تشکیل دهنده این تصاویر هستند.

اما نقاش این عناصر ساده را از حروف فارسی گرفته و با تغییر شکل و ابعاد آنها، نگاهی دیگر به خوشنویسی فارسی داشته است. خطوط سیاه و قهوه‌ای در واقع حرفی مانند ت، ن، ل و... هستند که به شکلی ساده و بدون توجه به ظرافت‌های نوشتار خطی مانند نستعلیق، بر روی سطح بوم آمده‌اند و در عین حال رنگ‌هایی در آنها به کار رفته است که یادآور مرکب خوشنویسی است.

نمایشگاه آثار افروز هوشنگ در گالری مژده

دایره‌های رنگارنگ کوچک و بزرگی که اطراف این خطوط قرار گرفته‌اند نیز در واقع نقاط این حروف هستند که برخلاف شکل رایج نوشتار، به جای آنکه نقطه‌ای کوچک و کم اهمیت باشند، دایره‌هایی بزرگ و رنگارنگ هستند که با انرژی زیاد بر روی خطوط سوار شده‌اند.

هوشنگ در این آثار گاه به حروف اکتفا نکرده و با فرم‌ها و سطوح رنگین، تصاویری را ایجاد کرده است که یادآور فرم‌هایی طبیعی مانند چمنزار و درخت هستند یا بال‌های پرنده‌ای را تداعی می‌کنند.

نمایشگاه آثار افروز هوشنگ تا 3 خردادماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک27، زنگ یک برپاست.