به گزارش هنرآنلاین، مسعود طاهری که مستند "شرقی" او در سال 97 به نمایش درآمد و به واسطه‌ برخورداری از سوژه‌ای خاص مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، هم‌اکنون با تولید مستند "مستشرق" که محصول مشترک چهرداد فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، به زندگی یکی دیگر از فیلسوفان اسلام‌شناس جهان، "هانری کُربَن" Henry Corbin فرانسوی می‌پردازد.

طاهری درباره‌ مستند "مستشرق" توضیح داد: رشته پژوهشی من فلسفه بوده است و پیش از این در مستند "شرقی" زندگی، آثار و افکار ایزوتسو را مورد توجه قرار داده بودم. سوال‌هایی که این فیلسوف مطرح می‌کند، بسیار به هانری کربن نزدیک است؛ به همین دلیل تصمیم به ساخت مستندی درباره زندگی و افکار این فیلسوف و اسلام‌شناس شهیر فرانسوی گرفتم.

کارگردان مستند "مستشرق" هدف فیلم را معرفی یک فیلسوف اسلام‌شناس، پدیدارشناس و البته شیفته‌ استشراق و سنت و معنویت از دل مدرن‌ترین شهر جهان یعنی پاریس به مخاطب معاصر دانست و افزود: دقت روی خواست‌های کربن و واکاوی اهداف او در پیشنهادات فلسفی که برای دنیای روبروی خود ارائه می‌دهد، جزو اهداف اصلی ساخت این فیلم است.

وی در پایان گفت: این مستند در مرحله فیلمبرداری است و هنوز بخش‌هایی از تصویربرداری آن در ایران و فرانسه انجام نشده و تا یک ماه دیگر به مرحله راف‌کات می‌رسد.

هانری کُربَن سال 1978 در سن 75 سالگی در پاریس درگذشت.

 عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: مسعود طاهری، پژوهشگران: مسعود طاهری، محسن امینی، عاطفه بیگدلی، ریحانه علیرضایی، مریم ایمانیان‌مفرد، خرم‌نژاد، مترجم: مریم ایمانیان‌مفرد، مدیر فیلم‌برداری: امیر مهرورزان، موسیقی: محمد حقگو، امور فنی پیش تدوین: مونا طاهری، مدیر تولید: احمد قریشی، محصول: چهرداد فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی