لیلا صفاری نظری، طراح لباس و پارچه با تاکید بر اینکه هر لباسی در تمام دنیا جایگاه و زمان خاصی را برای استفاده می طلبد به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: در واقع به دلیل عدم تعریف درست از کاربرد لباس، شاهد این هستیم که هر لباسی در هر جایگاهی استفاده می شود که این خود نوعی معضل در سطح جامعه است.

وی در ادامه افزود: به طور حتم برخی از مانتوها و لباس های زنانه یا مردانه صرفا جهت استفاده در مهمانی ها یا مجالس خاص طراحی می شود اما به دلیل عدم آگاهی، افراد از این نوع پوشش در تمام شرایط استفاده می کنند که این خود سبب آشفتگی در عرصه مد و لباس کشور شده است.

صفاری نظری تصریح کرد: این تصور که پارچه های هندی یا خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند درست نیست چرا که در اغلب موارد پارچه های ایرانی در بخش های فعال قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارند.

این طراح لباس و پارچه ادامه داد: به شخصه ترجیح می دهم از پارچه ایرانی برای کارهایم استفاده کنم اما متاسفانه تولید پارچه های ایرانی بیشتر محدود به مصارف صنعتی شده است و کمتر در بخش لباس بانوان به خصوص لباس شب یا مانتو تولید انجام می شود به همین خاطر پارچه های وارداتی حرف اول را در تولید پوشاک بانوان می زنند.

صفاری افزود: به طور حتم طراحی و تولید پارچه برای لباس بانوان در صورتی جوابگو خواهد بود که سطح سلیقه افراد و صد البته پژوهش در نظر گرفته شود چرا که هنوز هم برای بسیاری از بانوان ایرانی فرهیخته استفاده از پارچه هایی با ویژگی های اصیل ایرانی مهم است که خود یک امتیاز محسوب می شود.

وی بها دادن به طراحان جوان را مهم خواند و گفت: در جامعه ای که درصد زیادی از مردم را قشر جوان تشکیل می دهند باید به طراحان جوان بیشتر بها دهیم چرا که قاعدتا شناخت سطح سلیقه بازار جوان توسط طراحانی که متعلق به این قشر هستند راحت تر است البته این موضوع باید زیر نظر افرادی که سالهاست در این عرصه کار می کنند انجام شود اما نباید این مساله با محدودیت طرح ها از سوی پیشکسوتان عرصه لباس رو به رو شود.

صفاری‌نظری در پایان گفت: بسیاری از لباس هایی که با فرهنگ و هویت ملی ما تطبیق ندارند مربوط به وارداتی هستند که از کشورهای دیگر انجام شده و حتی استاندارد اندام بانوان و آقایان ایرانی نیز در آن رعایت نشده است.

انتهای پیام/61