به گزارش هنرآنلاین، محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو ضمن دیدار از نمایشگاه عکس "افغانستان، فرهنگ و رمضان" که در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران برپاست گفت: "برپایی این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان با توجه به موضوع آثار که به فرهنگ مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان می‎پردازد بسیار مناسب است."

وی با تاکید بر کیفیت بالای عکس‎های محمد موسی اکبری و فاطمه اکبری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته، گفت: بعضی از این عکس‎ها به قدری خوبند که آدم خود را در آن منطقه حاضر می‎بیند. باید از بنیاد آفرینش‎های نیاوران تشکر کرد که برای چندمین بار به برگزاری نمایشگاه‎ها و رویدادهای فرهنگی مشترک با موسسه فرهنگی اکو اقدام کرده است. 

مظاهری در ادامه افزود: طبیعتاً عکاسی زبان هنر هست و هنر هم در فرهنگ تنیده است،  از این رو هنر و فرهنگ از ابزار‎های مهم دیپلماسی عمومی به شمار می‎روند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو ضمن اشاره به میراث فرهنگی مشترک و غنی کشورهای منطقه اکو اظهار امیدواری کرد تا هنر و فرهنگ و میراث مشترک بتواند به عنوان دیپلماسی عمومی در رفع تنش‎ها یا کدورت‎های احتمالی میان کشورها عمل کند.

مظاهری همچنین درباره دعوت از هنرمندان دیگر کشورهای منطقه اکو و برگزاری نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران گفت: برگزاری نمایشگاه‎هایی از این نوع در فرهنگسرای نیاوران مسبوق به سابقه است و قطعا در آینده هم ادامه خواهد یافت.

 وی همچنین از برگزاری شب‎های فرهنگی کشورهای منطقه اکو از جمله افغانستان و برگزاری نمایشگاه‎های مشترک با بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران خبر داد.

دکتر محمد سرور مولایی  محقق و پژوهشگر  برجسته افغانستانی تبار مقیم ایران نیز در بازدید از نمایشگاه "افغانستان، فرهنگ و رمضان" ضمن اشاره به همزبانی مردم دو کشور ایران و افغانستان گفت: تصویر از همه هنرها گویاتر است و تفسیرش بر عهده بیننده است. طبقات مختلف اجتماعی به این‌گونه نمایشگاه‎ها می‎آیند و برداشت‎های جالب و منحصر به فردی هم دارند. به باور من اطلاع‎رسانی درباره افغانستان و رویدادهای فرهنگی هنری مربوط به این کشور باید بیشتر باشد. دو کشور ایران و افغانستان هم‌زبان هستند و اطلاع‎رسانی مناسب باعث شناخت بیشتر ایرانیان از فرهنگ و مردم افغانستان خواهد شد. 

وی افزود : عموما نگاه حاکم مردم ایران نسبت به افغانستان این بوده که در افغانستان جنگ است و این کشور سال‎ها تحت اشغال بوده است. در حالی که در این کشور هم حیات و حرکت وجود دارد. این عکس‎ها گویای این موضوع است و می‎توانند اطلاعات درست تری در اختیار جامعه میزبان ایرانی بگذارد. در افغانستان به ویژه در سال‎های اخیر با وجود همه مشکلات فعالیت‎های فرهنگی خوبی در حال  انجام است و این نشان می‎دهد که فرهنگ دیرینه و کهن در جایی که مجال یابد با وجود دشوارترین شرایط اجتماعی کار خودش را می‎کند.

دکتر عفت مستشارنیا از محققان و مدرسان دانشگاه نیز با تاکید بر این نکته که هنر افغانستان در ایران شناخته شده نیست گفت: تمام صحنه‌های به نمایش درآمده در این عکس‎ها برای من ملموس است، چون از نزدیک همه را دیده‎ام ولی برای ایرانیانی که ذهنیت خاصی از افغانستان ندارند و با سبک زندگی مردمان این سرزمین آشنایی ندارند بازدید از این نمایشگاه بسیار جالب خواهد بود. بدین ترتیب می‎توانند تا حقایق و فرهنگ و تاریخ قدیمی افغانستان را ببینند  و بدانند افغانستان آن چیزی نیست که در طول این ایام در ذهن‌شان حک شده است.

شایان ذکر است نمایشگاه "افغانستان، فرهنگ و رمضان" تا 31 اردیبهشت در گالری شماره 2 برپاست. علاقمندان می‎توانند در روزهای پایانی نمایشگاه نیز از ساعت 16 تا 22:30 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.