عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون، با بیان این مطلب، درباره وضعیت کیفی فیلمنامه‌ها در سینما و تلویزیون گفت: در حال حاضر ما بیشتر با قصه‌ها و موضوعاتی روبرو هستیم که عمدتا مسائل و مشکلات خانوادگی را در بر می‌گیرند. متاسفانه بخش عمده ای از این فیلمنامه‌ها هم به نظر می‌رسد گونه‌ای کپی‌برداری از آثاری است که سال‌ها پیش در سینمای خودمان و سینمای دیگر کشورها نمایش داده شده است.

وی در این‌باره افزود: ما آثار فراوانی در ادبیات فارسی داریم که برگرفته از فرهنگ غنی این سرزمین و تاریخ سرزمین ماست و می‌تواند بهترین دستمایه برای نویسندگان و هنرمندان دست به قلم باشد؛ اما متاسفانه افق دید نویسندگان ما کم شده و کمتر نویسنده حوصله تحقیق و تفحص را برای پیدا کردن قصه خوب دارد.

اکبری با بیان اینکه نگاه‌ها به مسئله فیلمنامه‌نویسی بیشتر حالت شعارگونه دارد و انگار کسی حوصله مطالعه و تحقیق در ادبیات مکتوب خودمان را ندارد، خاطر نشان کرد: امروزه نویسندگان ما به خودشان این زحمت را نمی‌دهند که به دنبال یک قصه خوب و تازه بگردند. امروز کمتر نویسنده‌ای می‌بینیم که به هویت خودمان بپردازند. کمتر نویسنده‌ای هست که مسائل قومی و ملی ما را که حرف‌های بسیاری برای گفتن در خود دارند را دستمایه اثر هنری قرار دهد و اصولا مانور کمی روی این مسائل وجود دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین بیان کرد: مسئله گذران زندگی و معیشت از این راه باعث شده تا همه بخواهند در کوتاه‌ترین مدت ممکن فیلمنامه‌شان تصویب و به مرحله تولید برسد.

اکبری افزود: البته این یک موضوع را هم نباید نادیده گرفت که به خاطر وجود کانال‌های متعدد تلویزیونی که امروز وجود دارد و خوراکی که آنها از تولیدکنندگان می‌خواهند، بر سرعت افزایش تولید افزوده اما متاسفانه در کشور ما این سرعت کیفیت را قربانی کرده و به همین خاطر امروز قصه‌ بیشتر ‌فیلمنامه‌ها هیچ ابعادی ندارد، از نظر دیالوگ‌نویسی، شخصیت‌پردازی و نوشتاری ضعیف‌اند، هیچ اوج و فرودی در درام‌ها نمی‌بینیم، هیچ نقطه تعلیقی در قصه‌ها وجود ندارد و کلا همه چیز سطحی شده است.

وی گفت: کپی‌برداری فیلمنامه‌نویسان از فیلم‌های هندی و آمریکایی و سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای از قدیم وجود داشته، اما در حال حاضر شدت بیشتری پیدا کرده و با تغییرات کوچکی در حد نام‌ها و مکان‌ آن رویداد یک فیلمنامه جدید به وجود می‌آورند.

اکبری خاطر نشان کرد: به نظر من امروز بعضی سریال‌های تلویزیونی به خصوص کارهای تاریخی به مراتب بهتر، منسجم‌تر و با کیفیت‌تر از فیلم‌های سینمایی است زیرا در مرحله پیش‌تولید بیشتر از سینما مطالعه، تحقیق و بررسی می‌شود.

این بازیگر که در حال حاضر مشغول بازی در مجموعه "ساعت صفر" به کارگردانی اکبر خواجویی در شهر اصفهان است، با اشاره به نقص سیستماتیک در چگونگی تصویب فیلمنامه‌ها گفت: بعضی اوقات اینطور به نظر می‌رسد که یک فیلمنامه را فقط با کمی تغییرات جزئی به ارگان‌های ذیربط برای تصویب می‌دهند و چون این ارگان‌ها خبر ندارند که مانند این فیلمنامه به جای دیگری هم داده شده، در نهایت می‌بینیم که با یک موضوع هم فیلم سینمایی، هم تله‌فیلم، هم سریال و... ساخته می‌شود.

اکبری همچنین متذکر شد: کیفیت پایین فیلمنامه بر روی همه عوامل سازنده یک فیلم تاثیر منفی می‌گذارد ولی اثر منفی آن که روی کیفیت بازی یک بازیگر این است که باعث درجا زدن بازیگر می‌شود و بازیگر هیچ تکانی نمی‌خورد و اگر مثلا خودش را تا جایی رسانده از آن جلوتر نمی‌رود و این به نظر من یک نوع افت به حساب می‌آید.

وی در پایان درباره راه‌هایی که می‌تواند باعث افزایش کیفیت فیلمنامه‌ها شود، گفت: تشویق و حمایت مسئله مهمی است که در زمینه فیلمنامه نویسی زیاد اتفاق نمی افتد. همانطور که این همه جشنواره در سال برگزار می‌شود، در مورد فیلمنامه نویسی هم باید حداقل دو جشنواره با جوایز خوب و معتبر در کشور برگزار شود. حمایت از برگزیدگان باعث می شود تا فیلمنامه نویسانی که از این راه مجبورند امرار معاش کنند، کمتر دغدغه مالی داشته باشند، و مطمئنا بعد از دو،سه سال به مرور خواهیم دید که سطح کیفی فیلمنامه‌ها در حال افزایش است.