سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز با نام "ابتدای منظره" در گالری دلگشا برپاست. نوری در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ تابلو با تکنیک اکریلیک روی مقوا در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: ایده اولیه مجموعه بر اساس فرم بود و فضایی در ذهن داشتم که چند آدم در حال جستجوی چیزی در طبیعت هستند. پس از آن ایده تلفیق طبیعت و طبیعت بی‌جان به ذهنم رسید و میوه‌ها را به فضای طبیعت اضافه کردم. البته انسان هم در این آثار آمده است ولی هیچ کدام از فیگورها شخصیت و فردیت ندارند.

نوری ادامه داد: اگر گیاهی توجهم را جلب می‌کرد از آن عکاسی می‌کردم، اما در زمان کار این گیاهان را از فیلتر ذهنی من گذشته و از فضای رئالیستی فاصله گرفتند. می‌خواستم علف‌ها و گل‌ها در حالتی میانه رئال و آبستره باشند، به این ترتیب هر گیاه می‌تواند هم تاش قلم باشد و هم نمایانگر یک علف باشد. این میانه بودن برایم جذابیت زیادی داشت.

او درباره ابعاد کوچک انسان در طبیعت گفت: خواستم بی‌اهمیت بودن آدم در کنار طبیعت را نشان دهم زیرا انسان هم جزئی از کل طبیعت است و به همین دلیل در ابعادی کوچک‌تر از آن به نمایش درآمده است. این افراد بدون لباس نمایش داده شده‌اند؛ زیرا زمان، مکان، جنسیت و... برایم اهمیتی نداشت. می‌خواستم این آثار بی‌زمان و بی‌مکان باشند اما اگر لباس مشخصی برای آنها در نظر می‌گرفتم ذهن مخاطب به سمت یک دوره زمانی، مکان یا جنس خاص ارجاع داده می‌شد. در عین حال آنها هیچ فعالیت خاصی انجام نمی‌دهند و فقط در حال حرکت دیده می‌شوند.

نوری درباره انتخاب میوه به عنوان طبیعت بی‌جان گفت: طبیعت و طبیعت بی‌جان همیشه مخالف یکدیگر هستند و برایم جذاب بود که آنها را در کنار هم قرار دهم. در سنت طبیعت بی‌جان و در آثار نقاشان اروپایی آنچه به وفور دیده می‌شود، میوه‌ها و زمینه‌های سیاه هستند که در ذهنم نقش بسته‌اند. به همین دلیل میوه را به عنوان نمادی از طبیعت بی‌جان در فضای طبیعی قرار دادم.

نوری درباره تکنیک آثارش گفت: این آثار روی مقوای گلاسه که جلوه براقی دارد و با اکریلیک رقیق و آبرنگی کار شده‌اند. این شیوه امکانات خاصی به من می‌دهد و افکت‌هایی که روی کاغذ گلاسه ایجاد می‌شود برایم جالب بود.

نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز تا 31 اردیبهشت در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.