سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ملیحه حسن‌خانی با نام "سکوت" در گالری ویستا برپاست. حسن‌خانی در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۱ اثر با تکنیک‌های گوناگون در این نمایشگاه وجود دارد گفت: زمانی که این مجموعه را آغاز کردم، دانشجو بوده و در شهر یزد زندگی می‌کردم. قرار گرفتن در آن محیط، احساسات مختلفی را برای من همراه داشت و کم‌کم سعی کردم محیطی که در آن زندگی می‌کنم را وارد آثارم کنم. هر روز از میان بازار عبور می‌کردم و پارچه‌های گلدار و فرش‌های رنگارنگ در اطراف من فراوان بود.

حسن‌خانی افزود: پس از مدتی شروع کردم این نقوش را به شکل‌های مختلف در آثارم آوردم. پارچه‌ها را روی بوم می‌دوختم یا از فرش‌ها عکاسی کرده و آنها را روی کار می‌آوردم. نکته قابل توجه آن بود که همه پارچه‌ها و فرش‌ها نشانه‌ای از حضور یک زن دارند زیرا به وجود آورنده آنها زنان هستند، اما در آن فضا نشانی از حضور زنان نبود، یا اگر هم زنی دیده می‌شد بسیار اندک و پوشیده در رنگ‌های خاکستری بود. به همین دلیل خاکستری نیز وارد کار من شد. خیلی دلم می‌خواست حال و هوایی که خانم‌ها در آن محیط دارند را درک کرده و تجربیات آنها را حس کنم و در نهایت احساساتی که داشتم را به نقاشی تبدیل کردم. البته در این مجموعه نگاه زنانه‌ای نداشتم و نگاه من بیشتر انسانی است؛ زیرا احساس می‌کردم بخشی از انسان‌ها در شهر نادیده گرفته شده و حضور ندارند.

او با بیان اینکه این آثار بر اساس حس و حال او در آن دوره شکل گرفتند گفت: این که آثار مجموعه تکنیک متنوعی دارد به این دلیل است که آنها را با توجه به روحیاتی که داشتم کار می‌کردم. گاه دست به دوربین می‌شدم و عکس را روی بوم می‌آوردم، گاه نقاشی می‌کردم و گاه روی بوم دوخت انجام داده‌ام. در هر تابلو چند تکنیک به کار رفته است.

او با اشاره به تعدادی از آثار این مجموعه که فیگور در آنها وجود ندارد گفت: در این آثار نوشتن را به عنوان یک نشانه وارد کار ‌کردم تا تمام حرف‌هایی که در ذهنم بود را روی بوم آورم. اما نمی‌خواستم نوشته‌ها خوانا باشند بلکه فقط می‌خواستم آنها را تبدیل به یک نقش کنم.

حسن‌خانی افزود: مسیر کاری من در نقاشی بسیار متفاوت از آثار این مجموعه است و نقاشی‌هایی که انجام می‌دهم تکنیک و فضای متفاوتی دارند، اما شرایط من در آن زمان باعث شد چنین تکنیکی را برای بیرون ریختن درونیاتم استفاده کنم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی ملیحه حسن‌خانی تا 30 اردیبهشت در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.