قادر آشنا درباره جایگاه نمایشنامه‌نویسی ایرانی در جهان به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت:ایران کشوری با تمدن کهن است که همواره در فرهنگ و هنر قدمتی طولانی داشته است. ما دراین عرصه نو ظهور نیستیم، با داشتن شاهنامه فردوسی، حافظ و سعدی آوازه فرهنگ و هنر ایرانی باید جهانی نه بومی و منطقه‌ای باشد.

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من برای شناختن نمایشنامه‌نویسی ایران در جهان چند نکته نیاز است، اولین و مهمترین نکته، خودباوری نمایشنامه‌نویس است. نمایشنامه‌نویسان ما هیچ چیزی از سایر نویسندگان در سرتاسر دنیا کم ندارند. نکته دیگر خود اتکایی در این زمینه است، ما باید به هویت، ادبیات و فرهنگ ایرانی متکی باشیم.

آشنا گفت: آثاری که در جهان مشهور هستند متناسب با هویت و فرهنگ خودی بوده است و با خودباوری و خوداتکایی ترجمه این آثار صورت گرفته است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بیان کرد: نکته مهم دیگر اعتماد متقابلی است که بین هنرمندان و مسئولان باید ایجاد شود، این موضوع که نمایشنامه‌نویس ما بداند اگر اثری تولید می‌کند مورد حمایت قرار می‌گیرد و مسئولان نیز آسوده خاطر باشند که در چارچوب قانون اثر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: باید حمایت کامل از تولید فکر و اندیشه نمایشنامه‌نویس صورت بگیرد تا سایر دغدغه‌ها از جمله مشکلات مالی برای او وجود نداشته باشد.

آشنا تصریح کرد: در این زمینه نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه ریزی‌های کلان جهانی هستیم ما باید برای چند سال آینده در این عرصه برنامه داشته باشیم و بدانیم چه نمایشنامه ‌هایی را به جهان باید عرضه کنیم. بی‌شک در ایران ما نمایشنامه‌نویس جهانی داریم که در صورت خودباوری و حمایت در عرصه جهانی به رقابت می‌پردازند.

آشنا با اشاره به تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی درهمین راستا و این موضوع که علاوه بر سامان دادن متون گذشته، تولید نمایشنامه را نیز بنیاد در برنامه خود دارد عنوان کرد: اداره کل هنر‌های نمایشی آمادگی کامل دارد از هنرمندان بزرگ در عرصه نمایشنامه‌نویسی برای تولید آثار جهانی حمایت کامل انجام دهد. نمایشنامه نویس افق جهانی را برای خود ترسیم کند تا اثرش در دنیا دیده شود، باید بر اساس هویت و فرهنگ ایرانی بنویسد معتقد هستم استعدادهای فراوانی در این عرصه وجود دارد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفت: علوم مختص یک قوم نیست و تاکید بر تولید آثاری مبتنی بر آداب، سنت، فرهنگ، وحدت، وجود زندگی مسالمت آمیز ایرانی دارم. در ادبیات ایران نکات نهفته بسیاری وجود دارد که دنیا نیز باید به این موضوع برسد.

آشنا در پایان بیان کرد: وجود گروه و هیاتی که کارشناسی نمایشنامه های مطرح کشور را انجام دهند اتفاق شایسته‌ای است که باید رخ دهد و به عنوان مسئول تئاتر کشور اعلام می‌کنم اگر نمایشنامه‌ای تولید شود که قابلیت اجرا و جهانی شدن را دارا باشد حمایت از آن را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/54/53