سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز با نام "ابتدای منظره" در گالری دلگشا، نمایشگاه نقاشی علیرضا نکویی با نام "خطوط" در گالری اعتماد نگارستان، نمایشگاه نقاشی سمیرا کربلایی با نام "بیم و امید" در گالری اُ و نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با نام "آتش‌فشان" در گالری سیحون سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

آغاز انسان در پیوند با طبیعت

نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز با نام "ابتدای منظره" در گالری دلگشا برپاست. همانطور که از نام نمایشگاه برمی‌آید مخاطب در این آثار با مناظر طبیعی، گل‌ها و گیاهان وحشی مواجه می‌شود. رنگ‌های رقیق با فرم‌های آزاد برگ‌ها و شاخه‌ها، حس رهایی و آزادی طبیعت را تداعی می‌کند، اما در اغلب تابلوها انبوه شاخ و برگ‌های غول پیکر بر روی زمینه سیاه دیده می‌شوند و به این ترتیب حالتی غیرطبیعی یا رازآلود پیدا می‌کنند.

اما نکته قابل توجه در این مناظر، پیکره‌هایی است که گاه در میان شاخ و برگ‌ها به چشم می‌آید. فیگورهای انسانی در حالتی بدوی و بدون پوشش در میان مناظر طبیعی دیده می‌شوند، اما آنها ابعادی بسیار کوچک‌تر از گیاهان دارند و به این ترتیب سلطه و برتری طبیعت بر آنها محسوس است. این پیکره‌ها، نه موجودی مستقل و دارای هوش و اراده که جزیی از طبیعت هستند و حتی رنگ بدن آنان نیز با گیاهان اطراف آنها یکسان است.

نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز در گالری دلگشا

آدم‌ها جایگاهی بالاتر از گیاه ندارند و نه تنها با آن در یک سطح هستند، که گاه به نظر می‌رسد در مقابل قدرت آن ضعیف‌تر نیز هستند. با این حال آنها معمولا در دسته‌های دو یا سه‌تایی دیده می‌شوند و گهگاه نشانی از معاشرت کردن یا تلاش برای انجام کاری، در آنها مشهود است و شاید این نخستین رفتارهایی است که انسان را از طبیعت جدا کرده و جایگاهی متفاوت به او می‌بخشد.

نقاش در این آثار از رنگ‌های متنوعی استفاده کرده است. در تعدادی از تابلوها رنگ‌های گرم و زنده در کنار سبزها قرار گرفته‌اند و در بعضی دیگر تنها تنالیته‌های سبز هستند که سراسر فضای تابلو را می‌پوشانند.

نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز با نام "ابتدای منظره" تا 31 اردیبهشت در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

 

زخم‌های زمین

نمایشگاه نقاشی علیرضا نکویی با نام "خطوط" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. موضوع تابلوهای این مجموعه، ساخت و سازها، کند و کاوها، اضافه کردن‌ها و کم کردن‌هایی است که انسان بر روی زمین انجام می‌دهد. در این تابلوها شاهد المان‌های طبیعی و مصنوعی متعددی هستیم که در کنار هم قرار گرفته و فضایی غریب و در عین حال آشنا را به وجود آورده‌اند. انسان شهرنشین در محیط اطراف خود دائما با ساخت و سازهایی مواجه است که چهره شهر را تغییر می‌دهند و دیگر تصویری از زمین و شکل اصلی آن باقی نمی‌ماند.

گاه در این تابلوها لایه‌های مختلف را شاهد هستیم و مانند تصاویر زمین‌شناسی، برشی بر روی زمین، لایه‌های زیرین آن را نشان می‌دهد. در کنار آن انواع دیوارها و حصارها، چنان حضور مستحکمی دارند که به جزیی از زمین تبدیل شده‌اند، اما به گونه‌ای حیات طبیعی آن را بر هم می‌زنند که در ساز و کار معمول آن خلل ایجاد می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی علیرضا نکویی در گالری اعتماد نگارستان

اگرچه در این تابلوها اثری از انسان دیده نمی‌شود اما حضور او به عنوان عامل این ساخت و سازها و تغییراتی که اصلی‌ترین دلیل برهم زننده نظم طبیعت محسوب می‌شود، کاملا محسوس است. در میان این ساخت و سازها، تلاش طبیعت برای بقا همچنان به چشم می‌آید. شاخه‌های درختی که دیوارها را خراب کرده و به رشد خود ادامه می‌دهند، یا سبزه‌هایی که بر سطح سیمانی روییده‌اند، نمونه‌هایی از تلاش طبیعت برای بقا هستند.

اما در بیشتر تابلوها آنچه دیده می‌شود فضایی است که به نظر می‌رسد با نگاهی از بالا، دیده شده است. گویی نقاش پا را از این سیاره بیرون گذاشته و از فضا نگاهی به زمین دارد و آنچه دیده می‌شود مانند تونلی به اعماق زمین است که ابزار ساخت و ساز در آن به چشم می‌آید. در این میان یک عنصر نامتناسب با فضا، جلب توجه می‌کند. پارچه‌های رنگینی که مانند یک پرچم در فضا معلق هستند، می‌توانند نمادی از مالکیت و انحصاری باشند که افراد مختلف بر زمین دارند.

نمایشگاه نقاشی علیرضا نکویی تا 7 خرداد در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

 

زندگی بی رنگ 

نمایشگاه نقاشی سمیرا کربلایی با نام "بیم و امید" در گالری اُ برپاست. آثار این مجموعه نقاشی‌های سیاه و سفیدی هستند که به موضوع انسان و محیط اطراف او پرداخته‌اند و نقاش فارغ از جذابیت رنگ به مطالعه فرم‌ها پرداخته است. در این تابلوها حضور فیگورهای انسانی و اغلب مردانی دیده می‌شود که فرم کلی بدن آنها با خطوط ساده شکل گرفته و تنالیته خاکستری‌ها به ایجاد حجم در آنها کمک کرده است.

فیگورها در حالت‌های مختلفی دیده می‌شوند که از کار تا استراحت را دربر می‌گیرد. این افراد در محیطی ناشناخته حضور دارند که محل و جغرافیای خاصی را به مخاطب معرفی نمی‌کند. حجم‌های تیره و روشن که در کنار هم قرار گرفته‌اند می‌توانند محیط داخلی یک ساختمان یا فضای خارجی را تداعی کنند، اما نقاش هیچ تلاشی برای پرداخت جزییات یا بازنمایی محیطی خاص نداشته است. در این میان می‌توان لوازمی مانند میز و صندلی یا پله‌ها و پنجره‌های ساختمان را تشخیص داد.

نمایشگاه نقاشی سمیرا کربلایی در گالری اُ

محدود کردن تصاویر به خاکستری‌ها باعث شده نقاش از امکانات سطح، بیشترین استفاده را بکند. تمام اجزای تصویر با اندک تفاوت تنالیته به وجود آمده و سطوح مختلف توانسته‌اند حجم‌ها را شکل دهند. این تصاویر نشان دهنده وضعیت انسان معاصر و شرایط زندگی او در شهر است و زندگی او را در فضایی بی‌رنگ و آشفته نمایش می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی سمیرا کربلایی تا 1 خرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

گدازه‌ها بر بوم

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با نام "آتش فشان" در گالری سیحون برپاست. نظامی آثار خود را با کلاژی از مواد مختلف طبیعی و مصنوعی به وجود می‌آورد و با چسباندن آنها روی بوم، تابلویی سه بعدی را ایجاد می‌کند. نخ، پارچه، طناب و... موادی هستند که بیشترین کاربرد را در این آثار دارند. طناب‌های کنفی که دور یک محور پیچیده شده و فرم مخروطی را ایجاد کرده است، واضح‌ترین فرم کوه آتش‌فشان را ایجاد می‌کند. این مخروط‌های کوچک و بزرگ بر سطح زمینی متخلخل، تجمعی از آتش‌فشان‌های خاموش را به وجود می‌آورد.

اما بخش دیگری از آثار به درون آتشفشان یا گدازه‌های خارج شده از آن می‌پردازد. نظامی گاه از تکه سنگ‌های طبیعی استفاده کرده تا کوه آتشفشان را بسازد، اما گداخته‌های آن را با گره‌های پارچه‌ای ایجاد کرده است. در اثری دیگر فرم قرار گرفتن سنگ‌ریزه‌ها بر روی بوم، یادآور گدازه‌هایی است که از درون کوه بیرون آمده و در فضا پراکنده می‌شود.

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی در گالری سیحون

در بخش دیگری از آثار استفاده از مواد قابل بازیافتی مانند کاغذ و پلاستیک در کنار مواد طبیعی مانند سنگ و هسته میوه تابلوهایی رنگارنگ را به وجود آورده است. او با کنار هم قرار دادن مواد طبیعی و مصنوعی ترکیباتی ایجاد کرده که فرم‌های گوناگون هندسی و سطوح رنگی در آنها دیده می‌شود و در نهایت مانند تابلوی آبستره‌ای رنگارنگ به چشم می‌آیند. نقاشی‌های نظامی از سطح دو بعدی بوم گذر کرده و با استفاده از مواد آماده و رنگ‌زدن آنها به ایجاد ترکیب‌بندی‌هایی متفاوت منجر شده است.

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با نام "آتش فشان" تا 1 خرداد در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.