به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت فرارسیدن هزاروچهارصدمین سالگرد شهادت حضرت علی(ع) و 25 اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، نشست تخصصی "جایگاه حضرت علی(ع) در ادبیات منظوم و منثور ایران" را برگزار می‌کند.

جایگاه شعر و شاعران در ایران و اسلام جایگاه رفیع و والایی است و در طول حیات پیامبراکرم(ص) و ائمه‌اطهار(ع) شاعران ولایی مورد تفقد و عنایت آن بزرگواران قرار گرفته‌اند.

عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت در ادبیات کهن و ادبیات معاصر ایران هم سابقه بسیار طولانی دارد؛ از این رو، سرایش شعر در مدح امام علی(علیه السلام) در تمام قالب‌های شعری هم به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد.

شجاعت و شهادت‌های آن امام همام در میدان های مختلف نبرد، فداکاری و جانفشانی در لیله المبیت، حضور در غدیر خم و کرامات آن حضرت، مهم‌ترین دست مایه‌های شعر شاعران پارسی‌گوی بوده و هست. 

در این برنامه که چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه از ساعت 17 تا 19 برگزار خواهد شد، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مهدی محقق رئیس هیات‌مدیره انجمن، علی موسوی‌گرمارودی شاعر و چهره ماندگار و احمد تمیم‌داری استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی خواهند کرد. 

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پایین‌تر از میدان منیریه ، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71 واقع است.

 

برگزاری شب نیکوس کازانتزاکیس

کازانتزاکیس را ستون استوار ادبیات مدرن یونان می‎دانند. او 9 بار در سال‎های متفاوت نامزد دریافت نوبل ادبی شد و سرانجام در 1957 این جایزه با یک رای بیشتر نصیب آلبرکامو شد.

کازانتزاکیس در همین سال به علت بیماری درگذشت و او را جایی در اطراف شهر هراکلیون به خاک سپردند.

نیکوس کازانتزاکیس نویسنده، مترجم، جهانگرد و فیلسوف، خالق آثاری چون "زوربای یونانی"، "آخرین وسوسه مسیح"، "مسیح بازمصلوب"، "آزادی یا مرگ"،  "برادرکشی"، "سرگشته راه حق" است.

مصطفی ملکیان، محمد دهقانی، علی دهباشی، گلبرگ برزین و فرزانه قوجلو از وجوه گوناگون این نویسنده، فیلسوف و عارف سخن خواهند گفت.

فیلمی کوتاه از زندگی او به نمایش درخواهد آمد و نیز بخشی کوتاه از فیلم "زوربای یونانی" که در حقیقت نام او را در جهان ادبیات و سینما جاودانه ساخت از دیگر بخش‌های "شب کازنتزاکیس" محسوب می‌شود.

همچنین کتاب "نیکوس کازانتزاکیس" به قلم هلن کازانتزاکیس که فرزانه قوجلو آن را ترجمه کرده و توسط نشر ماهریس به چاپ رسیده در این مراسم رونمایی خواهدشد.

"شب نیکوس کازنتزاکیس" ساعت 17 روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت ماه در تالار فردوسی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان استاد نجات‎الهی، بوستان ورشو برگزار می‌شود.