سرویس معماری هنرآنلاین: نشست "آثار، طرح‌ها و نقوش دوره سلجوقی" در پژوهشکده هنرهای سنتی و با همکاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

در این نشست، محمدرضا ریاضی نویسنده ، پژوهشگر، باستان شناس و استاد دانشگاه، سخنرانی خواهد داشت.

شایان ذکر است، عصر سلجوقی یکی از مهم‌ترین دوران‌های هنر اسالمی است که موجب تحولات بسیاری در هنر ایران خصوصاً تزئینات معماری شده است. در این عصر به موجب آرامش و ثبات سیاسی قلمرو سلجوقیان هنرمندان شرایط مساعدتری داشته و توانستند آثار متعددی را به وجود آورند. دوره سلجوقی در ایران حدوداً دو سده ادامه یافت از 429 هجری قمری با فتوحات سلجوقیان شروع شد و تا استقرار ایلخانان مغول در قرن هفتم هجری قمری ادامه یافت.

طی این دوره در عرصه معماری و تزئینات وابسته به آن، به مرور شاهد ایجاد انواع جدیدی از تزئینات معماری از لحاظ شکل، کارکرد، نحوه اجرا و مفاهیم مرتبط با آن در معماری اسالمی ایران بر پایه تحولات رخ داده، هستیم. استفاده از تکنیک‌های مختلف گچ‌بری، به‌کارگیری کاشی و آجرکاری در این دوره موجب شدند تا تزئینات معماری عصر سلجوقی و دوران‌های بعدی مانند خوارزمشاهی و ایلخانی نسبت به دوران اولیه معماری اسالمی از تنوع و گستردگی بیشتری برخوردار شوند.

ورود برای عموم به این برنامه آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند سه شنبه 24اردیبهشت از ساعت 10 الی 12 به پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری واقع در خیابان آزادی، نبش یادگار امام (ره)، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراجعه کنند.