سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پروانه الجزایری" به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سعید حسنلو از 25 اردیبهشت‌ماه ساعت 21:30 در تئاتر هامون (تماشاخانه باران سابق) روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش امیراحمد قزوینی، گلنوش قهرمانی، مهسا ایرج‌پور، محمد علی‌محمدی، فرانک کلانتر، افشین زمانی و مجتبی پیرزاده هستند. "پروانه الجزایری" در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به دریافت تندیس بهترین نمایشنامه شده است.

سعید حسنلو که سال گذشته با نمایش "کات ویز" در فستیوال تئاتر پروکانترای لهستان حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "پروانه الجرایزی" و اجرای آن گفت: حدود شش سال پیش نخستین بار داستان یک خطی این اثر را از زبان پیام لاریان شنیدم و پس از آنکه قصه کلی را برایم بازگو کرد، بسیار علاقمند و مشتاق آن شدم که آن را کارگردانی کنم. چندین بار به این منظور اقدام کردم که شرایط اجرا مهیا نشد تا اینکه اکنون این اثر نمایشی را از 25 اردیبهشت‌ماه در تئاتر هامون روی صحنه خواهم آورد.

او با بیان اینکه "پروانه الجزایری" موضوعی اجتماعی و انسانی دارد، خاطرنشان کرد: "پروانه الجزایری" داستان نسل معاصری است که با اتفاقات متعدد و سختی‌های بسیاری مواجه و درگیر است. جوانان 20 تا 40 ساله‌ای که مستعد تبدیل شدن به آدم‌هایی مملو از غم و غصه هستند و در تلاشند تا اتفاقات خوبی را در زندگی‌شان رقم بزنند.

این طراح صحنه ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش سه ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن عنوان کرد: نمایشنامه شکلی کاملاً رئالیستی دارد و ما نیز آن را در این سبک و شمایل اجرا می‌کنیم با این تفاوت که به شدت بر بازی‌ها و فضای روابط انسان‌ها در این اثر کار کرده‌ایم. شاید مخاطبان انتظار دکور پرحجمی را از این نمایش داشته باشند اما باید بگویم که دکور این اثر بسیار ساده است و بیشتر تمرکزمان بر شکل‌گیری بازی‌ها و روابط میان شخصیت‌های نمایش بوده است.

حسنلو درباره طراحی‌های این نمایش تصریح کرد: طراحی صحنه بسیار ساده و متشکل از یک لته و یک در است که با تغییر لولاهای در لوکیشن‌ها تغییر می‌یابد. در این نمایش از گریم استفاده نکرده‌ایم و طراحی و دوخت لباس بسیار معاصر است. این اثر نمایشی طراحی نور عجیب و غریبی نیز ندارد و از دو قطعه موسیقی انتخابی در آن استفاده شده است.

او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه در اجرا، عنوان کرد: به شکل صددرصدی به نمایشنامه وفادار بوده‌ام اما در برخی بخش‌ها تغییراتی در زبان بازیگر اتفاق می‌افتد و بازیگران از دیالگوگ‌های معادلی که بیان آن برایشان ساده‌تر بوده، استفاده می‌کنند.

سعید حسنلو که از طراحان صحنه فعال در عرصه تئاتر است، ضمن بیان اینکه همواره کارگردانی اولویت من بوده، اظهار کرد: من فعالیت خود را در تئاتر با کارگردانی آغاز کردم و طراحی صحنه گرایش من بوده است و کارگردانی اولویت من است. از آنجا که در کارگردانی بسیار وسواس دارم شاید مدت‌ها زمان ببرد تا نمایشی را روی صحنه آورم و در این حین به گرایشم که طراحی صحنه است، می‌پردازم.

دیگر عوامل این نمایش عبرتند از: صدا: هوتن شکیبا، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، دستیار کارگردان: آزاده بخشی، طراح صدا: علی مست علی، طراح گرافیک: مریم برادران، مدیر صحنه: آرمین فرقانی، عکاس: محمدرضا جعفری، ویدئوآرت: علی زندیه، محمد نوحی و محمدرضا جعفری، مدیر تبلیغات: امیر قالیچی، مدیر تولید: مهدی خان احمدی و مشاور رسانه‌ای: مریم رودبارانی.

علاقمندان به منظور تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.