به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر در تجلیل از مقام و جایگاه هنری حمید سمندریان و با گذشت هفت روز از درگذشت وی به خبرنگار هنرآنلاین چنین گفتند:

سلیمی: سمندریان در دل مرگ هم زنده است

سهراب سلیمی گفت: توانمندی‌های سمندریان آنچنان سازنده و کلیدی بود که او را حتی در دل مرگ زنده نگاه خواهد داشت.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر گفت: مصداق سمندریان، هنرمندانی هستند که امروز و از پس اندوخته‌های علمی و هنری خود از وی به یادگار مانده‌اند .

این هنرمند و مدرس دانشگاه با اشاره به عدم تحقق آرزوی دیرینه سمندریان در اجرای صحنه‌ای تئاتر " گالیله" گفت: هنرمندان و مسئولان باید بدانند که هنرمندانی چون سمندریان دیگر تکرار نمی‌شوند و در زمان حیاتشان باید مورد حمایت‌های بی‌شائبه قرار گیرند. باید دست در دست هم دهیم و یاد و نام هنرمندان نامداری چون سمندریان را برای همیشه در صحنه تئاتر حفظ کنیم .

افشار: سمندریان، استاد و شکوه تئاتر ایران بود

سعدی افشار، با اشاره به ماندگاری یاد و خاطرات سمندریان گفت: وجود این هنرمند تا این اندازه ارزشمند و بزرگ است که وی را استاد و شکوه تئاتر ایران می دانم و برای از دست دادنش با همه وجود اندوهگین‌ام.

افشار از جمع کثیر شاگردان سمندریان یاد کرد و گفت: سمندریان شاگردانی تربیت کرد که هر کدام امروز در نقش استاد به تربیت شاگردان و هنرجویان خود می پردازند . این هنرمند، درگذشت سمندریان را همچون دوره حیاتش باشکوه توصیف کرد و گفت: سمندریان برای همیشه زنده است و ارزش‌های بر جای مانده از این هنرمند موجب التیامی بر درد جانکاه از دست دادنش خواهد بود .

دادشکر: اندیشه سمندریان بر صحنه تئاتر جاری و ساری خواهد ماند

حسن دادشکر گفت: با شنیدن خبر درگذشت استاد سمندریان بی حد منقلب شدم اما برای التیام این درد بزرگ همین بس که اندیشه سمندریان همواره بر صحنه تئاتر جاری و ساری خواهد ماند.

دادشکر افزود: هنرمندی متعصب، علاقه‌مند و توانا را در عرصه تئاتر از دست دادیم؛ تئاتر برای سمندریان تمام زندگی‌اش و بستری برای نهادینه ساختن ارزش های انسانی بود . وی سمندریان را استاد مسلم تئاتر معاصر در کشور خواند و افزود: افتخار داشتم که در کلاس‌های بازیگری، کارگردانی و فن بیان استاد حضور داشته باشم و در دو نمایش "کرگدن " و "ملاقات با بانوی سالخورده" از تجربیات کم نظیر وی بهره جستم . این هنرمند، ضمن اشاره به تجلیل از مقام این فقید فرهیخته در مراسم اردیبهشت تئاتر امسال بیان کرد: به هر تقدیر جریان زندگی ادامه دارد اما اتفاقات ارزشمندی همچون تقدیر از بزرگان هنری ایران زمین در زمان حیات می‌تواند تسکینی بر درد از دست دادن این عزیزان باشد .

گودرزی: سمندریان برای همیشه به "گالیله" نرسید

شکرخدا گودرزی، ازخداوند متعال رحمت بیکران را برای روح بلند هنرمند فقید، حمید سمندریان خواستار شد و گفت: متأسفانه تئاتر ایران، هنرمندی را از دست داد که در زمان حیات هنوز هم آرزوهای برآورده نشده بسیاری داشت و از مهمترین آنها، روی صحنه بردن نمایش "گالیله" بود و باید در یک کلام بگویم سمندریان برای همیشه به "گالیله" نرسید.

گودرزی تصریح کرد: در دانشگاه هنرهای زیبا، از درس های استاد سمندریان بسیار آموختم و افتخار آن را داشتم که پس از انقلاب به عنوان نخستین نفر از وجود ایشان در نقش استاد راهنمای پایان نامه‌ام بهره‌مند شوم . وی ادامه داد: از نگاه من، سمندریان خود را نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ تئاتر جهان به ثبت رساند و با تربیت جمع کثیری از شاگردانش، دانش و لطف خود را بر سر تئاتر مستدام نگاه داشت . این هنرمند از برگزاری مراسم بزرگداشت استاد سمندریان در سال های گذشته یاد کرد و گفت: چند سال پیش، به اتفاق جمعی دیگر از شاگردان وی در فرهنگسرای بهمن گرد هم آمدیم و طی برگزاری مراسم بزرگداشت استاد، بخش هایی از نمایش مورد علاقه وی با نام "گالیله" را نمایشنامه خوانی کردیم و امید است از این‌رو توانسته باشیم ذره‌ای از زحمات وی را در مقابل آموزش های سازنده وی جبران کرده باشیم .

انتهای پیام/52/53