سرویس مد و لباس هنرآنلاین: توجه به تولید و توزیع محصولات حلال ازجمله برنامه‌های مدون و پیش روی تمامی کشورهای جهان در زمینه توسعه تجارت جهانی است.

نمایشگاه و همایش‌های بین‌المللی حلال برای معرفی ظرفیت‌های عظیم تولیدات محصولات حلال و برای آشنایی و تجارت متقابل بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود تا همه کشورهای مسلمان و در مواردی غیرمسلمان از این بستر استفاده کنند.

همچنین بازار جهانی چند میلیارد دلاری محصولات حلال، ابزاری برای ایجاد بازار مشترک اسلامی و همبستگی کشورهای اسلامی و اعضای سازمان اجلاس اسلامی است و نهادهای قانون‌گذار کشورهای اسلامی برای افزایش رقابت محصولات حلال در بازار جهانی، اقدام به تهیه قرارداد تعرفه ترجیحی برای کالاها و خدمات حلال کرده‌اند و پژوهش و تحقیقات علمی حلال ابزار لازم واصلی برای گسترش تجارت حلال هستند که از سوی نهادهای سازمان همکاری اسلامی ازجمله بانک توسعه اسلامی IDB حمایت‌های مالی و فنی درزمینه تحقیقات حلال قرار می‌گیرند.

بازار جهانی حلال، در غذا متوقف نشده و در سال‌های اخیر به حوزه‌های دیگری نیز افزایش پیدا نموده است. اگرچه فعلاً فقط استاندارد غذای حلال توسط ۵۷ کشور اسلامی در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)در اکتبر ۲۰۱۰ در استانبول ترکیه تدوین و به امضاء رسیده اما طی سال‌های اخیر برای پاسخ به تقاضای بازار جهانی در تحقق استانداردهای جهانی حلال و تجارت محصولات حلال در حوزه‌های غذای حلال، داروی حلال، پوشاک حلال، مواد بهداشتی حلال، مواد آرایشی حلال، گردشگری حلال، خدمات مالی حلال از قبیل بانکداری، بورس، صکوک، بیمه، فاینانس و…، ترانزیت حلال و خدمات جانبی حلال از قبیل رسانه، ورزش و تفریحات، کسب‌وکار و… وارد شده و فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام دادند.

برند حلال در سطح جهان در حال توسعه است کشورهای غیرمسلمان نیز علاقه‌مندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذایی حلال را نشان داده‌اند به‌طوری‌که در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از سایر محصولات مشابه به فروش می‌رسند. در حال حاضر کشورهایی مانند تایلند، انگلیس و آمریکا نیز که دین رسمی آن‌ها اسلام نیست، برای کسب بازار و درآمد به بازار شناسی کشورهای اسلامی و محصولات حلال توجه جدی پیدا کرده‌اند.

و اما در ایران نیز آئین‌نامه پوشاک حلال از حدود دو سال پیش تهیه و منتشر شد تا در قالب  پیشنهادی به سازمان همکاری‌های اسلامی ارائه شود و امید آن می‌رفت تا پس از اولویت‌های استاندارد در این حوزه همچون غذا و لوازم‌آرایشی و بهداشتی، به تصویب و تأیید نهایی رسد.

می‌توان وجود مزیت نسبی پوشاک چرم حلال نسبت به نوع مشابه غیر حلال را، میدان خوبی برای حضور صادراتی تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی شمرد و از آنان خواست این حضور را در نمایشگاه‌های حلال دیگر کشورها، جدی بگیرند اما تا به امروز و باگذشت بالغ‌بر دو سال از ارائه این طرح، همچنان اخبار قابل‌توجهی درزمینهٔ فعالیت و توسعه این رویکرد به گوشمان نرسیده است و چه‌بسا مشکلات و موانع صادراتی و نبود تسهیلات و امکانات مناسب برای حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در این حوزه برگزار می‌شود، باعث شده کالاهای تولیدی ایران با برند حلال چندان مشتری خاصی نداشته باشد.

به‌هرروی تقاضای جهانی در بازار صنعت حلال آن‌چنان افزایش‌یافته که این حجم عظیم، بازیگران جدیدی را به این بازار بین‌المللی وارد کرده است. اما حضور کشورهای دیگر در بازار چند هزار میلیارد دلاری صنعت حلال در حالی است که به علت بی‌توجهی مسوولان ما به این امر، ایران تاکنون نتوانسته جایگاه مناسبی را از بازار این محصولات در دنیا داشته باشد درصورتی‌که تمام فرآورده‌های غذایی تولیدی در کشور ما حلال است و ایران حداقل در کلام می‌تواند خود را به‌عنوان پایتخت محصولات حلال به‌ویژه پوشاک حلال معرفی کند.

هر سال به میزبانی بسیاری از کشورهای مسلمان همچون مالزی، اخباری مبنی بر برپایی نمایشگاه بین‌المللی این رویداد به گوش می‌رسد و نمایشگاه‌های حلال در سراسر دنیا در زمان‌های مشخصی برگزار می‌شود. به‌عنوان‌مثال کشورهایی مثل چین، ترکیه، مالزی، پاکستان، اندونزی، هلند و‌... به‌طور ادواری این نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کنند که حضور ایران در چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند درزمینهٔ توسعه صادرات صنعت حلال تأثیرگذار باشد.

اگرچه به دلیل مشکلات زیر‌ساختی که در داخل کشور وجود دارد، نمی‌توان چندان فعالیت خاصی در این زمینه انجام داد اما ازآنجاکه هزینه حضور در نمایشگاه‌ها بر عهده خود شرکت‌کنندگان است و دولت در این زمینه کمکی نمی‌کند، همچنان در این زمینه ناتوان در استفاده از ظرفیت‌های بارز و قابل‌توجه آن هستیم.