سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجمی ستاره امین‌الهی با نام "آشیانه در عدم" در گالری کاما برپا است. در این نمایشگاه شش اثر به نمایش درآمده است که با استفاده از چوب، آینه و شیشه رنگی ساخته شده‌اند. امین‌الهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع این نمایشگاه گفت: آثار این مجموعه به دو بخش تقسیم می‌شوند. موضوع اصلی این آثار در بخش نخست، گذر زمان و تاثیرات آن است و در بخش دوم، حالت ماورای زمانی بررسی می‌شود.

امین‌الهی افزود: در نگاهی دقیق‌تر، در سه مجسمه بخش نخست ، واژه "زخم" در گذار زمان، تجسم و تفکیک می‌شود. مجسمه اوّل، حرف "ز" را که نماد دیروز است به گونه‌ای انتزاعی تجسم می‌بخشد. گشادگی زخم و خون فشان بودنِ آن در این حجم مشهود است. مجسمه دوّم که حرف "خ" را نشان می‌دهد، نماد امروز است که بهبود و التیام را نوید می‌دهد. مجسمه سوّم حرف "م" را نشان می‌دهد که نمادی از فردای زخم است. در سه مجسمه بخش دوّم، واژه "عدم" تجسم و تفکیک می‌شود. در اینجا میان مجسمه "ع" ، "د" و "م" حالت یکسانی برقرار است. چرا که "عدم" ماورای زمان بوده، خود مبدع و منبع است و عبور زمان را برنمی‌تابد.

او درباره عنوان نمایشگاه گفت: این نام برگرفته از مصرعی از مولانا است که در آن آمده "در عدم آشیانه کن". با این درک که عدم، بر خلاف مفهوم رایج نیستی، مبنای هستی است و در ساحتی ورای زمان و مکان می‌نشیند. همانجا که مبدع آفرینش و منبع امکانات بیشمارِ بودن است.

این معمار و مجسمه‌ساز درباره تکنیک و مواد مورد استفاده در این آثار گفت: در این مجموعه از چوب گردو، آینه و شیشه‌های رنگی استفاده کرده‌ام. لایه‌های باریک و تراش خورده چوب را پس از سمباده‌کاری و روغن زدن، روی هم یا در کنار هم چسبانده‌ام. از آینه نیز به شکلی متفاوت استفاده کردم و به جای آنکه قطعات آینه را کنار یکدیگر بگذارم، آنها را بر روی هم قرار دادم. به همین دلیل آنها در ساعاتی از روز، خاصیت آینه‌وار دارند و در بیشتر ساعات در نور طبیعی یا مصنوعی، سایه‌های رنگی به چشم می‌خورد که از پنجره‌های اُرسی الهام گرفته است.

امین‌الهی افزود: به نظرم ویژگی بارز این آثار پرکار بودن و همزمان نوعی سادگی و انتزاع است که در آنها دیده می‌شود. همچنین مفهوم کاستن از حجم و هم‌آوایی نور و سایه، در کارها مشهود است.

گفتنی است نمایشگاه آثار ستاره امین‌الهی تا 24 اردیبهشت در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.