سرویس استان‌های هنرآنلاین: همدلی و مهربانی اهالی ادب‌پرور شیراز، اتفاق تلخ سیل را به رویدادی انسانی بدل کرد و به همین بهانه پرفورمنس بداهه سیل انسانی" گل رو " توسط یاسر خاسب هنرمند ارزنده تئاتر پس از اجرا در مناطق سیل‌زده خوزستان روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در شیراز با نوای دف و موسیقی اجرا شد.

بر پایه این گزارش، نمایش یاد شده عصر دوشنبه ساعت ۱۷ از محل دروازه قرآن آغاز و پس از گذر از چهارراه حافظیه به سمت آرامگاه حافظ و سعدی خاتمه یافت.گروه این پرفورمنس با اجرای خود به استفاده از نمادها و نشانه‌های سیلاب و حضور هنرمندان و هنرجویان تئاتر خیابانی شیراز اشاره کرد که با همکاری گروه بن بست آرت و با همکاری محمد نعمتی و هنرجویان و هنرمندان تئاتر خیابانی و مدیر اجرایی امیر خواجه میرکی اجرا شد.

یاسر خاسب سرپرست گروه تئاتر "بدن دیوانه" که پرفورمنس "گِل‌رو" را برگرفته از نمایش "گِل" پیش از این و همزمان با روز کارگر و در حمایت از مردم مناطق سیل‌زده، از مقابل مجموعه تئاتر شهر تا میدان انقلاب اسلامی اجرا کرد، درباره تداوم اجراهای این پرفورمنس  گفت: بعد از اجرای موفق پرفورمنس "گِل‌رو" در تهران و استقبالی که مردم از این اجرا داشتند، به دعوت اعضای انجمن‌های هنرهای نمایشی استان خوزستان و همچنین مؤسسه "نمایش خلاق" برای اجرای این پرفورمنس در حمایت از مردم مناطق سیل‌زده خوزستان، به این استان سفر کردم.

وی ادامه داد: در ابتدا در منطقه شادگان و در روستاهای مشرف به تالاب شادگان پرفورمنس "گِل‌رو" را اجرا کردیم و  این اجراها با حضور مردم این روستاهای سیل‌زده شبیه کارگاهی در لحظه و بداهه انجام شد و پس از آن در شهر سوسنگرد نیز اجرا کردیم.

سرپرست گروه تئاتر "بدن دیوانه" تصریح کرد: متأسفانه دوری و فاصله زمانی و مکانی باعث شده که مردم سیل‌زده این روستاها کمتر دیده شوند. این عزیزان در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و اجراهای پرفورمنس"گِل‌رو" در استان خوزستان بسیار متفاوت از تهران بود زیرا در اینجا زندگی مردم در آب است و سیل باعث شده تا آب بسیاری از مناطق را فراگرفته باشد. او افزود: برنامه‌ریزی‌هایی جهت اجرای این نمایش پس از شیراز در استان لرستان و گلستان نیز صورت گرفته که به‌زودی شاهد اجرا در این مناطق باشیم.

یاسر خاسب در پایان افزود: استفاده از فضای گل‌آلود و خاک و گل‌آلود کردن بدن، ایده جذابی است که خلاقانه توسط اینجانب و گروه ارائه می‌شود، این ایده علاوه بر ایجاد جذابیت برای تماشاگر و فضاسازی فانتزی و غیرمتعارف، موجب شده تا  بدن و حرکات نمایشی بازیگر بهتر و نمادین‌تر شود و برای مخاطب اهمیت خاصی پیدا کند. تقسیم انرژی در کل بدن با تکنیک‌های خاص بازی در تئاتر فیزیکال می‌تواند راهگشاترین شیوه برای تمرکز و تسلط بدن در صحنه باشد و ما نیز به احترام مردم شیراز و سیل‌زدگانش از تمام توان گروه اجرایی استفاده کردیم.

 

الهه بهرامی