سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، علیرضا کاوه پژوهشگر و منتقد سینما، به هنرآنلاین گفت: محور کاری من نظریه‌پردازی سینما است و پیش از این دو کتاب تالیفی "گونه سینمایی" با زیرعنوان لحن و نظام ارزشی و "چنین سیاه آینه‌ای" تحلیل و بررسی سینمایی نوآر را تالیف کرده‌ام که توسط انتشارات روزنه‌کار به چاپ رسیدند.

او افزود: امسال در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دو اثر "تقسیم‌بندی سینمایی" با زیرعنوان گونه، سبک، قالب، سنت و بیننده فیلم را داشتم. در کتاب "تقسیم‌بندی سینمایی" به این موضوع پرداختم که ژانر و گونه چه بخشی از تقسیم‌بندی‌های سینمایی را به خود اختصاص می‌دهند و چه دسته‌بندهای دیگری در سینما وجود دارد.

کاوه با بیان این که "گونه"، "سبک‌"، "سنت‌" و "قالب"‌ عناوین فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: محوریت کتاب بحث ژانرها و گونه‌ها هستند. این فصل‌بندی نیز با توجه به کلیت سینما صورت گرفته است. "بررسی 28 ژانر و معیارهای که برای تقسیم‌بندی ژانرها وجود دارد"، "پرداختن به موضوع سبک سینمایی و تفاوت آن‌ها با ژانرهای سینمایی"، "بررسی سنت‌های سینمایی و تفاوت با ژانرها"، "پرداختن به قالب‌های سینمایی و این که چرا نباید آن‌ها را ژانر به حساب آورد"، "تفاوت سبک" و "بررسی سنت و قالب به همراه گونه‌بندی" از جمله موارد بررسی شده در این اثر هستند. در فصل آخر نیز به "فلسفه و سینمای راتلج" پرداختم که از منظر فلسفی به بررسی سینما می‌پردازد.

او با این توضیح که در کتاب "بیننده فیلم" به بحث نظریه‌پردازی سینمایی پرداخته، تصریح کرد: در این کتاب بحث مخاطب و بیننده را تعقیب کردم به این معنا که این بیننده‌ها هستند که فیلم‌ها را می‌سازند و دیدن فیلم و دریافت آن است که پدیده‌ای به اسم سینما را به وجود می‌آورد. این اثر نخستین کتاب درباره بیننده سینماست. معمولا کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند به فیلم‌ها و کارگردانان اختصاص دارند، در واقع به تولیدکنندگان آثار می‌پردازند.

کاوه مبحث این کتاب را تخصصی دانست و افزود: مبحث بیننده فیلم در دنیا تازگی دارد و پیش از این مهجور بوده. بیننده فیلم در تاریخ هنر سابقه دارد ولی همیشه نادیده گرفته شده است. متاسفانه این تصور و تبلیغ وجود دارد که بیننده‌ها نقش منفعل و یا نقش تابع آثار را دارند. 

او در ادامه از نوشتن کتاب "هفت جلوه سینما" خبر داد و گفت: امیدوارم این پژوهش 20 ساله درباره ژانر در نمایشگاه سال بعد عرضه شود. در این اثر به هفت ژانر اصلی سینما متشکل از "موزیکال"، "فانتزی"، "جنایی"، "کمدی"، "ملودرام"، "وسترن" و "وحشت" پرداختم و این هفت گونه اصلی معرفی شدند. این نظریه تالیفی براساس مقایسه ژانرها و رنگین‌کمان تدوین شده است. این نظریه می‌گوید همان‌گونه که رنگین‌کمان دیده و دریافت می‌شود و وجود خارجی ندارند، ژانرها نیز دریافت می‌شوند.

کاوه اضافه کرد: به تبع نوشتن کتاب "هفت جلوه سینما"، پنج کتاب مستقل در حوزه ژانر به عناوین "موزیکال"، "فانتزی"، جنایی"، "کمدی" و "ملودرام" را نیز در دست تدوین دارم که به نمایشگاه کتاب سال 1399 می‌رسد.