سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در این آیین ضمن تبریک روز معلم گفت: خداوند را شاکرم که این فرصت نصیب بنده شد تا امروز به یمن پاسداشت یک معلم، گرد هم آییم و از مقام شامخ معلمی که عاشقانه عمرش را صرف آموختن و اعتلای فرهنگ و هنر و سرو قامتی فارس و فارسی شد، تجلیل کنیم.

صابر سهرابی ادامه داد: شیراز از دیرباز همچون سایر نقاط ایران، مهد برجستگان، بزرگان، سرآمدان، نقاشان، خوشنویسان، مدرسان، حاکمان، سیاست ورزان، شاعران، عالمان، موسیقی‌دانان، نویسندگان، بزرگان فرهنگ و هنر و تمدن بوده و هست که این‌ها همه مایه افتخار و مباهاتی برای مردمان فارس در سراسر گیتی است.

سهرابی افزود: استاد غلامحسین صابر از نقاشان به نام این شهر جنت طراز، خود یکی از چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری است که در توسعه و آموزش هنر خویش از راه انتقال سینه به سینه آموزه‌های گذشتگان به شاگردان به نام خود کم نگذاشته است و همت، دقت، صبر و پایداری در آموزش از ویژگی‌های برجسته این شخصیت هنری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در راستای اهداف خود، که از جمله به حمایت، تجلیل، بزرگداشت و معرفی هنرمندان، است در سال ٩٨ نیز تلاش خواهد کرد تا برای برخی دیگر از چهره‌های فرهنگی و هنری فارس آیین پاسداشت و بزرگداشت برگزار کند.

دکتر ابراهیم گشتاسبی، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این بزرگداشت گفت: امروز اگر بزرگداشت استاد غلامحسین صابر برگزار می‌شود، در واقع بزرگداشت نقاشی مکتب شیراز است که سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: در انتقال سینه به سینه، احتمال از بین رفتن داشته‌ها بسیار زیاد است و باید هر چه سریع‌تر آن چه که هست را ثبت و ضبط کرد و با نگهداری مکتوب آن‌ها، هدیه‌ای گرانقدر را به نسل آینده اهدا کنیم.

در این آیین برخی از هنرمندان به تجلیل از استاد غلامحسین صابر پرداختند. همچنین از کتاب جدید این استاد نقاشی شیراز با عنوان "بهشت نور و رنگ"، و تمبر یادبود وی رونمایی شد.

پایان بخش این آیین گشایش نمایشگاه آثار استاد غلامحسین صابر در نگارخانه وصال شیرازی واقع در هتل هما شیراز بود که به مدت یک هفته میزبان علاقه‌مندان است.

استاد غلامحسین صابر از اساتید نقاشی و عکاسی فارس است که لیسانس تاریخ و جغرافیای خود را از دانشگاه ادبیات شیراز گرفت. او متولد ١٣٤٣ در شیراز و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که تاکنون نمایشگاه‌های کثیری را در شیراز، تهران و سایر نقاط کشور برگزار کرده است. صابر نقاشی را از دوران دبستان آغاز کرد و سپس به شکل حرفه‌ای نزد خلیل نگارگر نقاشی را ادامه داد. او با ورود به دانشگاه، آموختن موسیقی و عکاسی را نیز آغاز کرد. صابر پس از استخدام در آموزش و پرورش به خرمشهر رفت و پس از سه سال به شیراز برگشت و همزمان علاوه بر تدریس در مدارس، تدریس نقاشی را در خانه فرهنگ شماره ١ شیراز پی گرفت. او که در دهه پنجاه شروع به درخشش کرده بود در دهه شصت به استادی نام آشنا در زمینه نقاشی شیراز بدل شد و از آن زمان تاکنون به عنوان شاخص‌ترین استاد نقاشی که شاگردان به نامی را به جامعه هدیه داده است، شناخته می‌شود.

 

الهه بهرامی