سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، بهرنگ کیاییان مسوول دفتر نشر چشمه، به هنرآنلاین گفت: در سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با 38 عنوان کتاب از مجموعه "ناداستان"، مجموعه "جهان تازه‌دم- طنز"، مجموعه "داستان فارسی"، مجموعه "مطالعات سینمایی"، مجموعه "شعر فارسی"، مجموعه "اسطوره و تاریخ"، مجموعه "داستان غیرفارسی" و مجموعه "تصویر" در بخش بزرگ‌سال حضور داریم.

او با این توضیح که کتاب "بیرون در" اثر محمود دولت‌آبادی به نمایشگاه رسید و با استقبال مخاطبان روبرو شد، افزود: "مخلوقات غریب" نوشته حسین سناپور، "بر سنگ فرش خیس شانزه‌لیزه" اثر مولود قضات و "استخوان" علی‌اکبر حیدری از آثار تالیفی است که از مجموعه داستان‌های فارسی برای نخستین بار در نمایشگاه عرضه شدند.

کیاییان با بیان این که متن کامل کتاب "تعلیق" ژان پل سارتر برای نخستین بار توسط نشر چشمه به چاپ رسیده، ادامه داد: این اثر توسط حسین سلیمانی‌نژاد ترجمه شده است. "محبوس" نوشته جان فاولز با ترجمه پیمان خاکسار و "گل‌های ویرانی" اثر پاتریک مودیانو با ترجمه محبوبه فهیم‌کلام از دیگر آثار مجموعه داستان غیرفارسی است که در نمایشگاه به فروش می‌رسند.

او اشاره‌ای به کتاب‌های مجموعه "نا-داستان" داشت و تصریح کرد: کتاب‌های "وقایع‌نگاره‌های الجزایر" نوشته آلبر کامبو با ترجمه هانیه رجبی، "هیپی" اثر پائولو کوئیلو با ترجمه امیرمهدی حقیقت، "حرف بزن، خاطره" نوشته ولادیمیر نابوکوف با ترجمه خاطره کردکریمی که زندگی‌نامه نابوکوف است و اثری کنجکاو برانگیز؛ از دیگر آثاری هستند که در این دوره نمایشگاه عرضه شدند.

به گفته کیاییان، از مجموعه مطالعات سینمایی کتاب‌های "تصویرها" نوشته اینگمار برگمان با ترجمه گلی امامی، "این فیلمساز شاعر نقاش..." نوشته روبرت صافاریان، "کتاب موج نو" اثر احمد طالبی‌نژاد، "زندگی‌های دوگانه، فرصت‌های دوباره" نوشته آنت اینسدورف با ترجمه محمدرضا شیخی و "جذابیت پنهان بونوئل" نوشته گریت وایت با ترجمه شیوا مقانلو نیز برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب ارائه شدند.

به گفته او، از مجموعه "تجربه‌های کوتاه" جلد 31 تا 40 نیز به نمایشگاه کتاب رسیده است و "صلیب سرخ" اثر سام شپارد با ترجمه هوشنگ حسامی و "چی کجا" اثر ساموئل بکت با ترجمه تینوش نظم‌جو از جمله آثار این مجموعه هستند.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.