داریوش پیرنیاکان؛ نوازنده سه تار و تار در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین با بیان اینکه مردم از موسیقی سنتی لذت می‌برند و از کنسرت های این سبک استقبال خوبی صورت می‌گیرد، گفت: برخی فکر می کنند از موسیقی سنتی استقبال نمی شود این در حالی است که طی اجراها در تهران و شهرستان ها به این نتیجه رسیدیم که موسیقی سنتی نیز مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است.

این نوازنده افزود: تبلیغ سوء این روزها این است که موسیقی پاپ مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده است؛ صراحتا اعلام می کنم که این طور نیست. چون به اعتقاد من هر نوع از موسیقی مخاطب و شنونده خود را دارد و هر کس به سلیقه شخصی خودش به کنسرت هایی می رود که دوست دارد.

وی با اشاره به این که ریشه موسیقی سنتی در شهرستان‌ها باقی مانده است، گفت: در شهرستان ها از موسیقی سنتی بیش از تهران استقبال به عمل می آید؛ چرا که موسیقی سنتی و محلی ما در شهرستان‌ها ریشه دارد. به طور کلی بخش عظیمی از فرهنگ ما در شهرستان‌ها است و متاسفانه کلان شهرها بخصوص تهران از بافت ناهمگونی برخوردارند.

این مدرس موسیقی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند چون در کلان شهرها زندگی می کنند باید مدرنیته شوند؛ در حالی که معنای صحیح مدرنیته را به درستی دریافت نکرده اند. مدرنیته شدن به این مفهوم است که به لحاظ فکری به خاستگاهی مشخص برسند نه این که با افت مواجه شوند.

وی درباره تعریف غلط و نادرست موسیقی پاپ در جامعه کنونی ایران گفت: آنچه از آن تحت عنوان موسیقی پاپ یاد می شود به هیچ وجه از ساختار موسیقی پاپ که به شکل استاندارد باید باشد پیروی نکرده و نمی توان به آن نام پاپ را داد. موسیقی که این روزها به نام پاپ در جامعه رایج است اصلا موسیقی پاپ نیست. ناگفته نماند که چنین چیزی بدین معنا نیست که هیچ کسی در این حوزه وجود ندارد که مطابق با تعریف دقیق پاپ در موسیقی پیش برود. این گونه افراد که پاپ را به صورت جدی دنبال می کنند، نیز در ایران حضور دارند ولی متاسفانه تعدادشان اندک است و همین تعداد اندک نیز معمولا در حاشیه موسیقی قرار دارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: موسیقی پاپ در حالی در ایران رواج پیدا کرده که مختصات خاص خود را دارد و متاسفانه رعایت نمی شود. اگر شما سری به کنسرت های برگزار شده در شهرستان ها بزنید و یک آمار سر انگشتی بگیرید متوجه خواهید شد که میانگین سنی علاقه مندان و مخاطبانی که به دیدن و شنیدن کنسرت موسیقی سنتی می آیند، از ۱۸ تا ۳۵ سال بوده و این نشانگر این است که به رغم تبلیغات سو به وجود آمده، جوان های بسیاری از این سبک از موسیقی استقبال کرده و به آن علاقه‌مند هستند.

پایان پیام/43