سرویس موسیقی هنرآنلاین: مسیح و آرش عدل‌پرور اسفندماه سال گذشته پس از گذشت چهار سال از شروع دوران معروفیت‌ خود اولین آلبوم رسمی‌شان را منتشر کردند.

برادران عدل‌پرور چهار سال پیش قطعه "بیا بازم" را خواندند و در فضای مجازی به شهرت رسیدند. بعد از آن خیلی معطل نکردند و یکی دو سال بعد برای فعالیت‌هایشان مجوز گرفتند و اولین کنسرت خود را برگزار کردند؛ کنسرتی که با حاشیه‌هایی هم همراه بود و اجرای زنده مسیح و آرش با انتقاداتی مواجه شد.

پس از اولین اجراهای صحنه‌ای مسیح و آرش، یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که از مسیح و آرش می‌شد این بود که آن‌ها همچنان آلبومی را منتشر نکرده‌اند و شاید باید آلبوم "دریا" به هر طریقی منتشر می‌شد تا این فشار از روی آن‌ها برداشته شود.

"دریا" شامل هفت قطعه است که در نگاه اول این تعداد قطعه برای یک آلبوم پاپ کم به نظر می‌رسد. شاید جای داشت که مسیح و آرش یک یا دو قطعه دیگر هم در این اثر می‌گنجاندند تا آلبوم کامل‌‌تری را به مخاطبان خود ارائه دهند. مجموع زمان قطعات آلبوم ۲۲ دقیقه است و مسلما این زمان برای یک آلبوم کافی نیست.

مسئله دیگری که در نگاه اول می‌شود به آن اشاره کرد مربوط به کاور آلبوم است که در این زمینه کاملا با بی سلیقه‌ای مواجه هستیم. روی جلد آلبوم در حالی تصویر مسیح و آرش با پس زمینه‌ای مشکی نقش بسته است که آلبوم نامش "دریا" و مهمترین قطعه آلبوم درباره دریا است، اما نه تنها هیچ نشانی از دریا (به‌عنوان مهمترین المان آلبوم) روی کاور نیست، بلکه هیچ گونه کار گرافیکی هم برای کاور آلبوم انجام نشده است.

به نظر می‌رسد "دریا" با شتاب و عجله منتشر شده و عوامل آلبوم زمان زیادی برای برنامه‌ریزی‌های جانبی آن نداشته‌اند. انتشار آلبوم بدون اطلاع قبلی و همزمانی انتشار آن با آلبوم رضا صادقی در روزهای پایانی سال می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد. در غیر این صورت، یعنی اگر آلبوم بدون شتاب منتشر شده باشد نیز به صاحبان اثر انتقاد وارد است چراکه می‌توانستند این مجموعه را با بسته‌بندی مجلل‌تری در اختیار مخاطبان قرار بدهند.

مسیح و آرش موزیک ویدئویی را هم برای قطعه "دریا" که محبوب‌ترین اثر آلبوم است تولید و منتشر کرده‌اند که خلاقیت خاصی در آن دیده نمی‌شود. "دریا" پیش از انتشار آلبوم به‌عنوان تک‌آهنگ منتشر شد که یکی از موفق‌ترین آثار سال 97 شد. این همان اثری است که مسیح و آرش در برنامه تحویل سال شبکه سه به شکلی عجیب و غریب خواندند.

عمده قطعات آلبوم "دریا" را آرش ساخته که در یکی دو سال اخیر نه فقط آثار مشترک خود و برادرش، بلکه سازنده آثار بسیاری از خوانندگان نوظهور دیگر پاپ بوده و نشان داده نبض حداقل بخشی از جامعه مخاطبان موسیقی پاپ را می‌شناسد. آرش در این آلبوم هم ملودی‌های خوبی دارد؛ از جمله ملودی قطعه ریتمیک "100 ریشتری" و همین‌طور خود اثر "دریا". آرش معمولاً ترانه‌های خودش را تبدیل به موسیقی می‌کند و در زمینه ترانه‌سرایی هم گاهی ایده‌های متفاوتی به ذهنش می‌رسد، اما چیزی که باعث می‌شود ایده‌ها و داستان‌سرایی‌های او آنطور که باید به بار نشنیند، ساده‌گویی بیش از حد و استفاده از واژگانی است که شاید جای آن‌ها در ترانه نیست.

در بخش تنظیم نیز موزیسین جدیدی با مسیح و آرش همکاری نکرده و تنظیم تمامی قطعات آلبوم را مسعود جهانی انجام داده است. جهانی نیز همچون خود آرش عدل‌پرور نام تکرارشونده این روزهای موسیقی پاپ ایران است که آثار خوانندگان بسیاری را تنظیم می‌کند. با توجه به این که جهانی در زمینه تنظیم قطعات ریتمیک و استفاده از سمپل‌ها و وی‌اس‌تی‌ها مهارت بیشتری دارد، تنظیم قطعات آلبوم "دریا" هم به سمت موسیقی الکترونیک رفته و کمتر از موسیقی آکوستیک استفاده شده است.

به طور کلی آلبوم "دریا" آنطوری که خوانندگان آلبوم گاه مورد انتقاد قرار می‌گیرند، آلبوم بدی نیست و قطعات شنیدنی و قابل دفاعی دارد. مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مخاطب باید بداند از آلبوم مسیح و آرش چه می‌خواهد. اگر مخاطب در آثار مسیح و آرش و خوانندگان نوظهور هم‌نوع او به دنبال ایده‌های شنیداری نو و خلاقانه و محتوای وزین و گران‌سنگ باشد، انتخاب او برای شنیدن موسیقی اشتباه است، اما اگر به دنبال عاشقانه‌هایی ساده و قابل هضم است و می‌خواهد لحظات خوش خود را تبدیل به خاطره کند، شنیدن "دریا" انتخاب اشتباهی برای او نیست.

مسیح و آرش در چهار سال اخیر با فرمول ترکیب صدای بم و زیر و اجرای ترانه‌های عاشقانه موفق به جذب مخاطب شده‌اند و به نظر آدم‌های باهوشی می‌رسند. حداقل از صداسازی آرش برای این که جنس صدایش را کاملاً از مسیح متمایز کند این‌طور برمی‌آید که او دریافته اگر بخواهد با تن صدای نزدیک به صدای مسیح بخواند، کارشان گیرایی لازم را نخواهد داشت و این از هوش اوست. با این حال باید دید این دو برادر در آینده چه‌قدر می‌توانند در وارد کردن ایده‌های نو به کار خود موفق باشند و مخاطبان خود را حفظ کنند و این چیزی است که گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

آلبوم "دریا" به گفته مدیران وب‌سایت فروش آنلاین موسیقی بیپ‌تونز، پنجمین آلبوم پرفروش سال 97 بود. این در حالی است که "دریا" در آخرین روزهای سال 97 منتشر شده و شاید اگر در اوایل یا اواسط سال منتشر می‌شد، در جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌ها در رتبه بهتری قرار می‌گرفت.