سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، انوش دلاوری مدیر روابط عمومی انتشارات روزبهان، به هنرآنلاین توضیح داد: مجموعه شعر "درخت زیتون" با زیرعنوان شعر مقاومت فلسطین توسط غسان کنفایی جمع‌آوری شده است. کنفایی نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر فلسطینی توسط اسرائیل در سن 35-36 سالگی ترور شد.

او با این توضیح که کتاب "درخت زیتون" پس از 50 سال منتشر شده، افزود: سیروس طاهباز با اسم مستعار کوروش مهربان این اثر را نخستین بار در سال 1348 ترجمه و به چاپ رساند. این کتاب پس از 5 دهه در زیر مجموعه ادبیات عرب با دبیری غلامرضا امامی انتشار یافته است.

دلاوری با بیان این که کتاب حاوی مجموعه‌ای از بهترین شعرهای شاعران مهم فلسطین در زمینه شعر مقاومت است، ادامه داد: اشعاری از محمود درویش، سمیح القاسم و دیگر شاعران فلسطین در "درخت زیتون" آمده است. اما در چاپ جدید کتاب گزیده اشعار شاعران ایرانی هم‌چون سیمین بهبهانی، قیصر امین‌پور، م.آزاد و اسماعیل شاهرودی درباره مقاومت و فلسطین نیز ضمیمه آن شده است.

او با این توضیح که کتاب "شعر جهان عرب" با انتخاب و ترجمه زنده‌یاد فیروز شیروانلو نیز از آثار جدید ارائه شده در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب محسوب می‌شود، گفت: این اثر ترجمه شعرهای شاعران هفت کشور عربی از عراق و تونس است. علاقه‌مندان می‌توانند شعرهای محمود درویش، آدونیس و نزار قبانی را در این اثر بخوانند. این کتاب یکی از ترجمه‌های شیروانلو است که منتشر نشده بود و نزد محمدرضا اصلانی نگهداری می‌شد. او کتاب را برای انتشار به غلامرضا امامی سپرد و اکنون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

دلاوری با بیان این که کتاب "شعر جهان عرب" با چند مقدمه از اشخاصی هم‌چون محمدرضا اصلانی، غلامرضا امامی و م‌.آزاد به چاپ رسیده، تصریح کرد: شیروانلو نقاش و پژوهشگر مهمی بود و سال‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خدمت کرده است.

نمایشنامه‌‌های "دومین محاکمه سقراط" اثر الن بدیو، "آه شب شیرین" اثر تادئوش کانتور، "هنرمند گرسنگی و خروج از هنرمند گرسنگی" اثر فرانتس کافکا و تادئوش رژه‌ویچ، "پرتره" نوشته اسلاومیر مروژک با ترجمه محمدرضا خاکی، کتاب "فراگیری نگاهی به نقاشی" اثر مری آکنون با ترجمه فروغ تحصیلی و پرتو مفتاح، "اتفاق می‌افتد" اثر دیوید هئر ترجمه حسن کامشاد، "رابرت فلاهرتی و سینمای مستند شاعرانه" اثر فواد کوینتار ترجمه سودابه فضایلی و منیژه عراقی‌زاده و کتاب "روزگار فرخ" اثر سعید نوری از دیگر آثار ارائه شده انتشارات روزبهان در این رویداد فرهنگی است.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.