سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جشنواره ملی خلیج فارس از هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه در استان هرمزگان برگزار شد و روز گذشته با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد.

صالحی ضمن ابراز خرسندی از برپایی این رویداد گفت: خلیج فارس همواره نمادی برای مقاومت ایرانیان و پرچم مقاومت ملی بوده است و در طول دوره‌های مختلف و اکنون خلیج فارس نماد وحدت ملی اقوام ایرانی است و ایرانیان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب بانام خلیج فارس همچون نخ تسبیح گرد هم می‌آیند.

او با اشاره به اینکه می‌توان گفت و تأکید کرد که وقتی از روز ملی خلیج فارس سخن می‌گوییم منظور همه‌سال و همه ثانیه‌ها است که می‌تواند این سرمایه را به یاد ما بیاورد و ما به این سرمایه بیش از گذشته اعتنا کنیم اذعان داشت:  خلیج فارس را از زاویه‌های مختلف باید صیانت و موردتوجه بیشتر قرارداد، بخشی از آن صیانت از نام خلیج فارس است و این صیانت فقط از یک نام نیست بلکه صیانت از یک تاریخ کهن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خلیج فارس به‌عنوان منبع اقتصاد، نماد مقاومت، عزت ایرانی و تابلو و پایگاه فرهنگی ایران نام برد که باید از همین زاویه به آن نگاه کرد. همچنین صیانت از خلیج فارس صیانت از اقلیم آن است و زیست‌بوم خلیج فارس با سایر زیست‌بوم‌ها متفاوت است؛ این زیست‌بوم میراث طبیعی الهی است که در اختیار ما قرارگرفته و نباید به تاراج برود.  همچنین رفت‌وآمد کشتی‌ها، پساب‌های صنعتی و غیر صنعتی و همچنین جنگ‌ها می‌تواند این زیست‌بوم طبیعی را به مخاطره بیندازد.

صالحی گفت: سیل اخیر در کشور نشان داد که اگر با طبیعت مهربان نباشیم او نیز با ما مهربان نخواهد بود. به‌هرروی باید با آگاهی بخشی هم در فضای ملی و هم خارجی از این زیست‌بوم بیش از گذشته محافظت شود و سخن از نام خلیج فارس صرفاً سخن از یک نام نیست و باید بیش‌ازپیش برای صیانت از آن تلاش شود. . خلیج فارس آن گاهی که ایرانیان در این منطقه بوده‌اند، منطقه‌ای امن بوده که ادیان و اقوام مختلف به‌راحتی در آن عبور و مرور داشتند و کسی ترس کشتیرانی در این منطقه نداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس کتاب "آثارشناسی توصیفی محمدعلی سدید السلطنه کبابی بندرعباسی" از چهره‌های ماندگار خلیج فارس نوشته "حسام‌الدین نقوی و علیرضا محسنی" را رونمایی کرد.

عیادت از سلیمان ایران‌منش بحری، خواننده و مداح هرمزگانی در منزل وی و بازدید از فروشگاه بوکتاب در بندرعباس از دیگر برنامه‌های وزیر ارشاد به استان هرمزگان بود.

مد و لباس، نقالی (خوانش جنگ نامه کشم و تصویرسازی)، سرنانوازان خلیج فارس، تجلیل از منتخبان جایزه ویژه شعر رامی، هنرهای تجسمی ، مونولوگ، عکس سال و موسیقی و تقدیر از برگزیدگان دیگر بخش‌های جشنواره‌های موضوعی ایثارگران و خانواده معظم شهدا خلیج فارس از برنامه‌های آیین پایانی نهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج فارس بود.