سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری ورد با مدیریت بهرام کلهرنیا جمعه 13 اردیبهشت افتتاح می‌شود. کلهرنیا در گفت و گو با هنرآنلاین به اشاره به اینکه "ورد" در زبان فارسی به معنای گل سرخ است و در تاریخ و تفکر فلسفی ایران نامی گرامی و محترم بوده است، گفت: نزدیک به یک سال پیش مجوز تاسیس گالری را دریافت کردم اما مدتی طول کشید تا راه و رسم کارمان را پیدا کنیم و بدانیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. با گروهی از دوستان قدیمی و هنرمندان جوان مشغول به سازماندهی کار شدیم و به این فکر کردیم که باید جریان هنری بسازیم.

کلهرنیا افزود: چیزی که برای ما خیلی جذاب است ایجاد جریان هنری است تا در خلق یک اثر هنری مسائلی مانند تکنیک، راه و روش، اندیشه و مفاهیم در نظر گرفته شود. قصد ما این است که تا جای ممکن نمایشگاه‌های گروهی برگزار کنیم که بر اساس یک موضوع شکل بگیرد تا بتوانیم در میان هنرمندان و مخاطبان ایجاد اندیشه اجتماعی کنیم. به این ترتیب آراء و طرز فکر هنرمندان با توجه به پیشینه فرهنگی ما و چشم‌اندازی که در آینده وجود دارد، در آثار هنرمندان نمایان می‌شود.

او با بیان اینکه این موضوع گم شده جدی امروز ماست، گفت: ما اندیشه‌ورزانه کار نمی‌کنیم. هنرمندان ما در توافق و همکاری با یکدیگر کار نمی‌کنند و هرکدام در انزوا اثری می‌آفریند که اگرچه بسیار ارزشمند است اما این آثار ارتباطی با یکدیگر ندارند. به همین سبب آسیب‌پذیر هستند و ممکن است در همان ابتدا، کار آنها به پایان برسد. کما این که هنرمندان مقتدری داشتیم که با یک یا دو نمایشگاه به پایان رسیدند و شانس بروز اجتماعی پیدا نکردند. آنچه در کار هنری مهم است جریان اندیشه است و با وجود موانع بسیاری که بر سر راه قرار دارد هدف ما این است که چنین جریانی را تقویت کنیم. بر همین اساس در نشست‌های متعدد با همکاران و دوستان این موضوع را بررسی کردیم که هنرمند ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد و چه انتظاری از اثر هنری او می‌رود.

این هنرمند ادامه داد: امروزه دانشگاه‌های هنر ایران پر از دانشجو است اما حاصل آن چندان چشمگیر نیست. برنامه‌های آموزشی ما پر خطا و عقب‌مانده هستند و دانشجو وقتی از دانشگاه بیرون می‌آید، نمی‌داند کجای جهان قرار گرفته است. او نه آرتیست است و نه تکنیسین، بنابراین هنری که توسط او به جامعه تزریق می‌شود بیماری‌زا است. ما نمی‌گوییم که می‌توانیم این درد را درمان کنیم اما می‌خواهیم راه و روش نوعی دیگر کار کردن را به نمایش بگذاریم.

کلهرنیا درباره نخستین نمایشگاه گالری ورد گفت: حاصل جلسات متعدد ما در نخستین نمایشگاه گالری دیده می شود که قطعاً بسیاری از آرزوهای ما هنوز در آن متجلی نشده است اما حداقل طرز اندیشه ما در گروهی کار کردن و میثاق‌های اجتماعی و اندیشه یکسان در آثار را نمایان می‌کند.

این گرافیست افزود: می‌توان این آثار را پوستر دانست اما ممکن است همه درباره نام آثار توافق نداشته باشند. در جریان شکل‌گیری این مجموعه، دوستان به این نظر رسیدند که چرا باید در پوستر حتما نوشتار وجود داشته باشد. بنابراین می‌بینیم که تعریف‌های مدرسه‌ای و صنفی هم گاهی دچار کاستی هستند. در واقع پوستر یک رسانه گویای اجتماعی است که بر دیوار قرار می‌گیرد و مخاطب می‌تواند به راحتی پیام آن را دریافت کند. این مجموعه شامل چاپ‌های جدید و تجربه‌های جالب و جذابی است که باید محک بخورد و خود را اثبات کند.

کلهرنیا ادامه داد: بیش از ۳۰ تابلوی گرافیک اثر تعدادی از هنرمندان پیشگام گرافیک و همراه هنرمندان جوان در این نمایشگاه حضور دارد که نمایانگر شیوه جدید بیان در گرافیک است. آزادی در شیوه کار باعث شده است که وضعیت جدیدی به وجود آید و دوستان آزادانه انواع تکنیک‌ها را به کار بردند و ابزارهای معناساز برای آنها مهم بوده است. موضوع این نمایشگاه "زن و مرد" است که با توجه به رویکرد هستی شناسانه و فلسفه زندگی ایرانی انتخاب شده است. در روند بحث‌هایی که برای شکل‌گیری این نمایشگاه انجام شد، سویه‌هایی از انسان ایرانی دیده شد که تا به حال کمتر توسط هنرمندان دیده شده بود. امروزه اندیشه‌های گوناگون درباره زن و مرد وجود دارد اما باید دید اندیشمندان و نیاکان ما چه دیدگاهی در این زمینه داشتند.

گفتنی است گالری ورد در بلوار میرداماد، شرق بزرگراه مدرس، کوچه البرز، کوچه قبادیان شرقی، پلاک 18 ، زنگ 3 قرار دارد.