سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "من زن هستم" نوشته و کار صنم سرمد از 29 فروردین‌ماه ساعت 21:30 در سالن شماره 2 تماشاخانه سپند روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی سپیده جعفری، مهدی ملک، بلور سادات کسائیان، سمیه پیریایی، محمد پوراکبر و صنم سرمد هستند. سرمد بازیگر تئاتر است که با نمایش "من زن هستم" نخستین تجربه کارگردانی تئاتر را پشت سر می‌گذارد.

صنم سرمد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر گفت: نمایشنامه با الهام از نخستین ترنس که تغییر جنسیت داد و براساس چند داستان واقعی از به قتل رسیدن و جنایت‌هایی در ارتباط با چند زن که اخبار آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است و کمابیش مردم با آن‌ها آشنایی دارند، شکل گرفته است.  

او درباره موضوع و مضمون این نمایش خاطرنشان کرد: در مجموع این نمایش فضای تاریک و سیاهی دارد و داستان آن براساس ظلم اجتماع و خانواده بر جامعه زنان و بی‌ارزش تلقی کردند زن در برهه‌های زمانی مختلف است.

سرمد درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "من زن هستم" عنوان مرد: در ابتدا در نظر داشتم که همه چیز در صحنه معلق باشد اما در بحث اجرایی به دلیل ارتفاع سقف تماشاخانه سپند این امر میسر نشد و از این طرح منصرف شدیم. زن‌ها با چمدان‌هایی که نماد خاطرات زندگی‌شان است وارد صحنه می‌شوند. کاراکترها از ابتدا تا انتها در صحنه حضور دارند و خروج ندارند. کاراکتر مادر متعلق به دهه سی است و در قابی در صحنه دیده می‌شود که رابطه‌اش با دیگر کارکترها به صورت پراکنده است و زمانی که دیالوگ می‌گوید مابقی فیکس و ثابت می‌شوند.

او در ادامه افزود: به وسیله این قاب و کاراکتر مادر که در آن است برش زمانی نشان داده می‌شود. این نمایش به صورت کاملاً رئال روایت می‌شود و شوخی و دیالوگ‌های طنزی در حین نمایش وجود دارد که فضا را از حالت تاریکی و سیاهی خارج کند و در اصل به وسیله این طنزها فضاشکنی در طول نمایش صورت می‌گیرد و تماشاگر را می‌خنداند.

صنم سرمد

این بازیگر تئاتر ضمن اشاره به اینکه کلیه اتفاقات نمایش در ذهن کاراکتر مرد می‌گذرد، عنوان کرد: در اصل آنجایی که نمایش تمام می‌شود تازه شروع کار است و گره‌ها باز می‌شود. شیوه اجرایی بر اساس دغدغه‌های ذهنی کاراکتر مرد است که به فضای ذهنی خود پا می‌گذارد.

صنم سرمد ضمن اشاره به اینکه پروسه نگارش و تمرینات این نمایش حدود یکسال به طول انجامید، درباره طراحی صحنه و موسیقی این اثر تصریح کرد: در آغاز نمایش مخاطب با کاراکتر ترنس که در یک پیله است، روبرو می‌شود. این نمایش طراحی صحنه خاصی ندارد و تنها المان آن قاب عکس مادر است. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است که کاملاً منطبق با فضای نمایش است.

صنم سرمد در پایان صحبت‌هایش گفت: "من زن هستم" فریاد زنانی است که اکنون در کنار ما نیستند و مرده‌اند. اجرای این نمایش بسیار برایم اهمیت داشت که خوشبختانه اکنون با تمام سختی‌ها موفق به اجرای آن شدم.

در خلاصه داستان نمایش "من زن هستم" آمده است: برای یک زن هیچی دردناک‌تر از این نیست که از درون گریه کنه، تو ظاهر لبخند بزنه و بگه همه چی روبراهه..

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: فرشاد حبیبی، دستیار کارگردان: میترا اکبری، روابط عمومی: حسین عباسی سارااحمدی، منشی صحنه: آناهیتا اکبری، طراح صحنه و لباس: صنم سرمد، عکاس: زهرا مطلبی و ساخت تیزر: حدیثه مقدم.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.