سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ساغر مسعودی با نام "می‌خوابانمم" در گالری فرشته، نمایشگاه نقاشی فرشاد نکومنش با نام "زوران" در گالری شیرین، نمایشگاه آثار کاویان هازلی با نام "سرگیجه" در گالری والی و نمایشگاه نقاشی شاهو بابایی به نام "شقایق‌های وحشی" در گالری ماه سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

انسان در چرخه حیات

 نمایشگاه نقاشی ساغر مسعودی با نام "می‌خوابانمم" در گالری فرشته برپاست. سوژه آثار مسعودی در این مجموعه انسان است اما نقاش با ساده کردن فیگورها و چهره‌ها به حداقل خطوط و نقاط، تصاویری ابتدایی و ساده از انسان ارائه کرده است. به این ترتیب هویت یا نژاد انسان که با جزییات چهره او قابل شناسایی است، حذف شده و تنها کلیت وجود اوست که اهمیت دارد. دایره‌هایی که با چند خط اضافه تبدیل به صورت و بدن شده‌اند، به شکلی مرتب و در تعداد زیاد بر روی صفحه قرار گرفته و اجتماعی از افراد را به وجود آورده‌اند. اما این آدم‌ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و درون مربع‌ها و دایره‌های دیگری محصور شده‌اند که آنها را از دیگران جدا می‌کند. آدم‌ها در پیله فرو رفته‌اند و مشخص نیست که در انتظار رهایی و ورود به زندگی هستند و یا زندگی را به پایان برده و بار دیگر به پیله خود بازگشته‌اند.

نمایشگاه نقاشی ساغر مسعودی در گالری فرشته

در تعداد دیگری از آثار همین فیگورهای ساده در فضاهایی متفاوت قرار گرفته‌اند و می‌توان نشانی از زندگی اجتماعی را در آنها یافت. در این آثار استفاده از رنگ محدود شده و تصاویر با رنگ‌های قرمز، سیاه و سفید به وجود آمده‌اند. گاه خطوط نازک سفید، فرمی از فیگور را بر زمینه‌ای تیره نمایش می‌دهد و یادآور ارتباطات خانوادگی یا اجتماعی است و گاه فیگورهایی قرمز، گروهی از زنان را نشان می‌دهد که پوشش آنها به طور مشخص نشان‌دهنده ایرانی بودن آنان و حضور در جامعه است.

اما چند اثر دیگر این مجموعه رویکرد متفاوتی دارند. لکه‌ها یا سطوح رنگی که بدون شباهت به هیچ فرم خاصی بر روی زمینه دیده می‌شوند، می‌توانند نخستین سلول‌های شکل‌دهنده انسان و یا مشتی خاک باقی مانده از جسد او باشند.

 نمایشگاه نقاشی ساغر مسعودی تا 24 اردیبهشت در گالری فرشته برپاست. این گالری به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته قرار دارد.

 

نگاهی به شهر و مردم آن

نمایشگاه نقاشی فرشاد نکومنش با نام "زوران" در گالری شیرین برپاست. آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده شامل چند گروه از آثار هنرمند است که موضوعات مختلفی را دربرمی‌گیرد. بخشی از آثار این مجموعه تصاویری از طبیعت، شهر و معماری هستند که به شکلی دور از واقعیت به تصویر کشیده شده‌اند. فرم‌های ساده شده و هندسی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تپه‌ها و درختان را از یک سو و خانه‌ها و حوض‌ها را از سوی دیگر به نمایش بگذارند. آنچه در نهایت دیده می‌شود با وجود دور شدن از شکل و فرم‌های واقعی، کاملا یادآور جغرافیا و معماری ایرانی است و مناطق خاصی مانند جنوب و کویر ایران را یادآوری می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این آثار نحوه استفاده از رنگ است. رنگ‌ها اگرچه برگرفته از واقعیت هستند اما تنالیته و نحوه استفاده از آنها فضایی فانتزی را به وجود آورده است. رنگ‌های زنده و شاد در کنار سطوح سیاه خودنمایی می‌کنند و منظره‌ای را به وجود می‌آورند که در عین خیالی بودن رنگ‌ها، باورپذیر است. این سطوح رنگی در حالی کنار هم قرار گرفته‌اند که هیچ خط محیطی برای شکل دادن فرم‌ها وجود ندارد و تنها سطوح تخت و بدون سایه روشن هستند که عناصر گوناگون را شکل می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی فرشاد نکومنش در گالری شیرین

در آثار دیگر این مجموعه، نقاش به مناظر نزدیک‌تر شده و انسان‌هایی که در این فضا زندگی می‌کنند را به تصویر کشیده است. اینجا هم فیگورهای انسانی با خطوط و سطوح رنگین شکل گرفته‌اند و در وضعیت‌های گوناگون دیده می‌شوند. گاه تفرجی شاد و سرخوشانه در طبیعت را می‌بینیم و گاه صحنه نبرد دو کشتی‌گیر را به تماشا می‌نشینیم. در همه این آثار قلم‌های آزاد و رها با خطوطی پهن و باریک به ترسیم فضا پرداخته و محیطی پر انرژی را به وجود آورده‌اند.

دسته‌ای دیگر از آثار این مجموعه به "صورت‌ها" اختصاص دارد. بوم‌های کوچک با زمینه‌های سیاه، بستری برای قرار گرفتن فرم‌های هندسی، خطوط و نقاشی هستند که کنار هم قرار گرفتن آنها تصویری از یک چهره را نمایان می‌کند. تصویری که در نهایت به وجود آمده است با فرم‌های هندسی و زوایای فراوانی که دارد یادآور بافته‌هایی مانند گلیم و گبه است و از سوی دیگر تصاویر دیجیتالی و نسل‌های نخستین بازی‌های کامپیوتری را یادآوری می‌کند.

نمایشگاه نقاشی فرشاد نکومنش تا 18 اردیبهشت در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

تصویری از دنیای امروز

نمایشگاه آثار کاویان هازلی با نام "سرگیجه" در گالری والی برپاست. آنچه در این مجموعه نمایش داده شده، تصاویر سیاه و سفیدی در ابعاد کوچک است که نمایش دهنده زندگی انسان معاصر و ارتباط او با محیط اطراف است. آنچه در نخستین نگاه جلب توجه می‌کند فرم‌های هندسی است که همه اجزای محیط را شکل داده و شهری خشک و منظم را نمایان می‌کند. تمام فضا و اجزای تشکیل دهنده آن را می‌توان به مکعب‌هایی در ابعاد مختلف تجزیه کرد که با تنالیته‌های خاکستری پوشیده شده و محیطی دلمرده را به وجود آورده‌اند که نماینده شهری مدرن است. اگرچه گه‌گاه در میان بلوک‌های سیمانی و محیط خالی از زندگی شهر، تک درختی خودنمایی می‌کند، اما حضور این تنها عنصر حیات نیز نمی‌تواند رنگی از زندگی در این محیط ایجاد کند.

نمایشگاه آثار کاویان هازلی در گالری والی

اما شهر محل حضور انسان است و بی‌دلیل نیست اگر مخاطب در تمام این تابلوها به دنبال حضور آدمی باشد. نقاش در تعدادی از تابلوها انسان را نیز وارد آثارش کرده است اما آدم تنهایی که در این فضای خاکستری سرگردان شده است، حال خوشی ندارد. آدمی که ناامیدانه سر بر دیوار گذاشته است، پیکری که بر زمین افتاده و کسی نیست تا به آن توجه کند، یا پیکری که در حال سقوط در میان هزارتویی ناشناخته است، همگی وضعیتی از انسان را نشان می‌دهند که در دنیای پیچیده امروز تنها مانده و قدرت تغییر شرایط خود را ندارد.

شیوه اجرایی که کاویان هازلی در این مجموعه به کار برده است، تاثیر زیادی در انتقال فضا و حس آثار به مخاطب دارد. حذف رنگ، نظم شدید و خطوطی که بسیار حساب شده در کنار هم قرار گرفته‌اند تا حجم‌ها را شکل دهند، محیطی پاکیزه اما خفقان‌آور را ایجاد کرده است که ظاهر زیبای آن دلیلی بر راحتی و آسایش نیست.

نمایشگاه آثار کاویان هازلی تا 17 اردیبهشت در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.

 

شقایق‌ها بر بوم

 نمایشگاه نقاشی شاهو بابایی به نام "شقایق‌های وحشی" در گالری ماه برپاست. بابایی این گیاهان خودرو را سوژه آثار خود قرار داده و طبیعت را از منظری شخصی به تصویر کشیده است. تابلوهای بابایی با رنگ‌های رقیق و لکه‌های رنگ شکل گرفته و با تمرکز بر شقایق‌ها، مناظر گوناگون را به وجود آورده است.

گاه دورنمایی از یک دشت پر گل به نمایش درآمده است که جاده‌ای پر و پیچ و خم نیز در دور دست آن به چشم می‌آید و گاه شقایق‌ها به جلوی صحنه آمده‌اند و هیچ چیز به غیر از آنها در کادر دیده نمی‌شود. با توجه به موضوعی که انتخاب شده، در بیشتر تابلوها شاهد حضور رنگ قرمز و هیجان و گرمای ناشی از آن هستیم، اما نقاش خود را به واقعیت محدود نکرده و گاه رنگ‌های دیگری را جایگزین سرخی شقایق کرده است.

نمایشگاه نقاشی شاهو بابایی در گالری ماه

بابایی در این آثار توجهی به رعایت فرم‌های طبیعی نداشته و با برخورد حسی و بداهه، مناظر و گل‌ها را ترسیم کرده است. حرکتی که لکه رقیق رنگ بر روی زمینه خیس بوم پیدا می‌کند، شیوه اصلی برای ترسیم گلها است و بنابراین فرم‌هایی آزاد و پیش‌بینی نشده به وجود آمده است که هر کدام به یک گل تبدیل شده است.

 نمایشگاه نقاشی شاهو بابایی تا 24 اردیبهشت در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.