به گزارش هنرآنلاین، روزبه حسینی شاعر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که پیش از این به واسطه‌ یک کتاب دو جلدی در حوزه‌ تئاتر عروسکی "وقتی عروسکها ساکتند" و پژوهشی با عنوانِ "به شما مربوط نیست" درباره‌ تعهد در تئاتر ایران با نشر افراز همکاری کرده بود، سومین عنوانِ کتابِ خود را با این نشر به‌واسطه‌ انتشار کتاب "سه‌مرثیه‌هذیان ..." تجربه می‌کند.

نمایشنامه‌ "سه‌مرثیه‌هذیان ..." سال 1391 با بازی رؤیا نونهالی، پژند سلیمانی و زنده‌یاد ماه‌گل مهر، با طراحی و کارگردانیِ نویسنده‌ آن، روزبه حسینی، در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجراهای موفقی همراه استقبالِ تماشاگران داشت که مورد توجه هنرمندان و نویسندگان بسیار هم قرار گرفت. پیرو این توفیق، نمایش‌نامه توسط شاعر و مترجم ایرانی- امریکایی بونا الخاص به زبان انگلیسی ترجمه شد که در کتاب حاضر در کنار متن اصلی منتشر شده است. همچنین در این راستا پیوستِ انتهای کتاب، مقالاتی به تفصیل به قلم نویسندگان و صاحب‌نظرانی چون: علی باباچاهی، دکتر غلامرضا آذری، حمید پورآذری، رضا شیرمرز، دکتر رامتین شهبازیو دکتر صادق رشیدی آورده شده که کتاب را به صورتِ الگویی آکادمیک در انتشار "نمایشنامه‌های اجرا شده" تبدیل کرده است.

گفتنی است کتاب نمایشنامه‌ "سه‌مرثیه‌هذیان ..." که توسط نشر افراز به علاقمندان کتاب نمایشی در نمایشگاه عرضه شده، توسط نویسنده، در مقدمه‌ کتاب با یادِ محمود استادمحمد به بازیگرانِ اجرای صحنه‌ای آن؛ رؤیا نونهالی، پژند سلیمانی و زنده‌یاد ماه‌گل مهر پیش‌کش شده است.