سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شال و روسری از اقلام مصرفی پرکاربرد در حوزه مد و لباس است، اما چالش‌ها و مشکلات متعدد موجود در این عرصه طی سال‌های اخیر موجب انزوای بخش قابل‌ توجهی از ظرفیت‌های بالقوه مرتبط با این حوزه شده و بیشترین منفعت از این بازار جذاب و سودآور، نصیب تولیدکنندگان خارجی، واسطه‌ها و دلال‌ها می‌شود.

از زمانی که توجه به این اکسسوری پوشش در رقم زدن استایلی منحصربه‌فرد برای بانوان ایرانی افزایش یافت، مقوله طراحی و تولید ملی در این بخش مورد عنایت طراحان و تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت اما از همان ابتدای راه، دشواری تأمین مواد اولیه تولید شال و روسری از یکسو و هزینه تمام‌شده بالا از سوی دیگر باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان سابق، عطای فعالیت در این عرصه را به لقایش بخشند.

نتیجه این مشکلات، در دست گرفتن بازار ایران توسط چین و ترکیه و به‌تبع واردات کالاها و محصولاتی بود که بعضاً تناسب چندانی بافرهنگ و سنن ایرانی اسلامی نداشت.

همچنین هزینه بالای گمرکی برای واردات تجهیزات مناسب و پیشرفته تولید شال و روسری از دیگر معضلاتی بوده و است که تجدیدنظری اساسی را می‌طلبد زیرا استفاده و به‌کارگیری تجهیزات و ادوات قدیمی در چنین عرصه‌ای به‌هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه و عقلانی به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر باید پذیرفت که شال و روسری در کنار سایر کالاهای پوشیدنی قیمت پایین‌تری دارد و این ظرفیت در این محصول هست که ابزاری تبلیغاتی و مروج فرهنگ و هنر غنی کشورمان باشد.

کما این که امروزه حجم وسیعی از فضای تبلیغات اینترنتی، مربوط به تبلیغات بازار شال و روسری می‌شود به‌طوری‌که بسیاری از سایت‌های بازاریابی، تمرکز خود را روی این کالا گذاشته‌اند و با طرح تبلیغات پر آب‌وتاب، سعی در جلب مشتریان بازار خوددارند.

با این‌ وجود در روزهای اخیر خبری مبنی بر رونمایی از سامانه‌های داخلی بانک اطلاعاتی و ثبت سفارش‌های بانک روسری ایران منتشرشده است. این بانک با این رویکرد تأسیس‌شده است که ایران در آینده نزدیک تبدیل به یکی از قطب‌های تولید و صادرات این محصول پرکاربرد شود.

این خبر حاکی از آن بود که "بالغ‌ بر ۲۶۰۰ طرح ایرانی اسلامی در این بانک ثبت و تاکنون حدود ۱۱۵۰ طرح نیز تولید و در تیراژ گسترده وارد بازار شده است" اما این در حالی است که قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سال گذشته اذعان داشت که میزان مصرف روسری در ایران بالغ‌بر 150میلیون قطعه در سال است.

پس واقعیت این است که میزانِ استفاده، شرط خودکفایی نیست و ایران برای تبدیل شدن به قطب در زمینه شال و روسری و حداقل تأمین نیاز کشور، باید توان رقابت با کشورهایی همچون چین، هند و ترکیه را داشته باشد.