سرویس معماری هنرآنلاین: در تعریف این نشست آمده است: دبیرخانه آب‌های تهران، گروهی متشکل از چند معمار و طراح شهری است که در سال 1394 فعالیت خود را به استناد مطالعات دانشگاهی و تجارب حرفه‌ای بیست و چند ساله در خصوص جایگاه آب در تفکر و عمل طراحی فضای معماری و شهر ایرانی آغاز کرده است. هدف، آگاهی بخشی عمومی از طریق همکاری نسل جوان معماران و شهرسازان و طراحان محیط و منظر با نسل میانی با تجربه و از طریق ایشان، با نسل صاحب‌نظران معمار و شهرسازی است که به فرهنگ استفاده از آب در طراحی معماری و شهر اهمیت می‌دهند و طراحی بوم آورد و مبتنی بر آموزه‌های معماری و شهرسازی سرزمینی را توصیه می‌کنند.

چالشی که موضوع کار این گروه از صاحب‌نظران کهن‌سال و طراحان میان‌سال و مشتاقان جوان‌تر طراحی محیط و منظر و شهر و معماری است، توسط دبیرخانه آب‌های تهران با سه پرسش طراحی در مقیاس خرد، مطرح شده است و تهران به عنوان زمینه این آزمون، محمل بروز ایده‌ها و اندیشه‌های نو در خصوص ساختار آبی کهن این شهر قرار گرفته است.

پرسش دوم دبیرخانه، با محوریت قنات و آب‌های پنهان، از ابتدای پاییز سال1397 با حمایت شهرداری منطقه 12 شهر تهران، گروه قلب، مؤسسه مطالعات منظر پایدار، انجمن مفاخر معماری ایران، اندیشکده پژوهشی هرم پی و مجمع جهانی شهرهای اسلامی، مطرح و پس از طرح موضوع در نشستی که در آبان ماه در باغ نگارستان برگزار شد، در سه کارگاه تخصصی در دل بافت تاریخی محله سنگلج ( خانه پدری دکتر محمود حسابی، خانه آیت‌الله ایروانی و تماشاخانه سنگلج ) دنبال شد و در نهایت با برگزاری مسابقه طراحی با عنوان : "سنگلج؛ تهران: کاریز/ کهن شهر / خانه من" به مجموعه‌ای از پاسخ‌ها در زمستان سال 1397رسید، جلسه داوری در محل سرای کاظمی برگزار شد و با برپایی نمایشگاه سه روزه از همه طرح‌ها و برگزاری مراسم اهدای جایزه در هفتم اسفندماه در موزه ارتباطات (پست و مخابرات قدیم) این پرونده میان کار پژوهش اصلی به پایان رسید.

در سیصد و پانزدهمین نشست انجمن مفاخر معماری ایران، طراحان سرپرست طرح‌های برتر به تشریح ایده‌های ارائه شده گروهشان خواهند پرداخت.

پس از آن در پنل نقد و نظر حسین شهرابی، دکتر علی محمد سعادتی و دکترمصطفی حسینی کومله به عنوان اعضای پنل سخنرانی خواهند کرد. این نشست به دبیری دکتر غزال کرامتی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه می‌توانند چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 از ساعت 15:30 الی 17:30 به  موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر،  بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.