به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، این نشست با حضور امیرحسین جعفری، رضا جوان‌آراسته، حمیدرضا قادری و  رقیه سادات موسوی با موضوع "یک تجربه، یک سیل، چند روایت" در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

در ابتدا دکتر حمیدرضا قادری، گفت: شاید اولین بار در زلزله سرپل ذهاب تمام بدنه‌های اجتماعی کشور درگیر این مساله شد؛ و دیدیم که گروه‌های اجتماعی، افراد مشهور سیاسی و ورزشی وارد این عرصه شدند. این موضوع در فروردین امسال تکرار شد. وقتی که سیل در منطقه گلستان، شیراز، لرستان و خوزستان اتفاق افتاد و خوراک خوبی برای شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگار ها به وجود آورد.

حجت الاسلام رضا جوان‌آراسته نیز در پاسخ به این سوال که وقتی با فرد آسیب دیده مواجه می‌شویم آیا به قالب و اسلوب متفاوتی نیاز داریم، اظهارداشت: اگر برای نوشتن روایت دو عنصر داشته باشیم قدر زیادی از مسیر را رفته‌ایم و آن دو عنصر شخصیت و حادثه‌اند. فاجعه سیل سرشار از شخصیت‌ها، حوادث گوناگون و متنوع است. حادثه کلان سیل و روایت آدم‌هایی که با این حادثه دست و پنجه نرم می‌کنند. این جا نویسنده زیر انبوه شخصیت‌ها و حوادث داستانی دفن می‌شود.

در بخش دیگر حجت الاسلام امیرحسین جعفری، توضیح داد: روایت‌گری بازنمایی یک اتفاق است از زاویه دید خودتان. روایت‌های مختلفی از سیل مخابره می‌شد اما من فکر کردم چه خلایی وجود دارد و چه روایتی از سیل داشته باشم تا زخمی را مرهم بگذارم و در برابر غم و ناراحتی و زخم‌ها امید و انگیزه ایجاد کنم؟ من می‌خواستم چگونه مردم بودن این ملت را نشان بدهم. به نظرم اتفاقات است که مردم را ملت می کند.

رقیه سادات موسوی کارشناس ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر، نیز در رابطه با حضورش و نوع روایتش از این واقعه، تصریح کرد: تجربه کرمانشاه و ورزقان را داشتم. بنابراین شاخت را مهم‌ترین عامل روایت می‌دانم. هر حرفی که زده می‌شود بخشی از واقعیت نادیده گرفته می‌شود. تلاش کردم زاویه دیدم امید باشد. روایت در زمان بحران یک روایت زنده و در جریان زندگی است. سعی کردم این جریان را به واسطه روایت‌هایم به مردم منتقل کنم تا بدانند هم اکنون نیازمند کمک آن‌ها هستیم.