سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی در آغاز سخن با کلامی از خواجه اهل راز حافظ شیراز آغاز کرد و گفت: شیراز امروز، تنها شهر شیراز نیست، که یک استان سراسر فرهنگ و ادب و هنر است. در جای جای فارس، مردان و زنانی زندگی کرده‌اند و می‌کنند که فرهنگ ور، هنرمند و ادیب‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ افزود: نمی‌دانم باید امروز از شخصیت‌های بزرگ فارس چگونه بگویم که کمتر کسی از دیارشان که بزرگ مردان و بزرگ زنانی را نه به فارس، نه به ایران، بلکه به جهان بشریت هدیه دادند. شیراز را نباید یک شهر محصور دید؛ شیراز به اندازه همین استان پهناور، پهناور است و جا دارد نه از شیراز محصور بین کوه‌های زیبای دامنه‌دار زاگرس نشانِ شمال و جنوبش، که از شیرازی سخن‌گویم که نه اندازه استان فارس کنونی، و نه اندازه ایران کنونی، که اندازه تمام تاریخ ایران زمین است.

سهرابی گفت: از کهن‌سالی تمدنی بگویم که این روزها تنها شیرازش را با کاوش‌های جدید باستان شناسی تا هشت هزار سال پیش، برآورد کرده‌اند. تمدنی که سرچشمه تمدن نوین ایرانی است، که ریشه‌ای در دوران باستان دارد. تمدنی پر از حکمت، ادب، معرفت، فرهنگ، هنر، علم و سیاست‌مدارانی که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگریسته‌اند، چه کوروش باستانی‌اش، چه کریم‌خان اسلامی‌اش، و چه امروزه شخصیت‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی‌اش که همگی ریشه‌ای فرهنگ ور داشته و دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ ابراز داشت: می‌خواهم از مردم دیار شیراز بگویم... مردمی که این روزها در سوگ هم‌وطنانشان نشسته‌اند و خود درد سیلابی دارند که کوی سعدی‌شان را پر از گِل کرد اما بوی عطر گُل ایثار و امدادشان جهان را معطر ساخت. مگر می‌شود از این مردم سخن گفت، از چه چیز این مردم بگویم و از کجای این دیار زر خیز، فرهنگ‌پرور؛ هنوز درد سیلاب سعدی بر روان مردم شان فرو ننشسته، پویش‌های مردمی و نیروهای امدادی‌شان، در لرستان و خوزستان به یاری مردم بر خواسته‌اند.

این مقام فرهنگی استان در پایان با اشاره به نام بزرگ سعدی شیرازی، اظهار داشت: می‌خواهم از سعدی و شیراز بگویم، اما نمی‌دانم از معلم والاگهر فرهنگ ایران زمین بگویم یا از سعدی نشینان این روزهای شیراز، یا از سعدی یاران امروز شیراز بگویم، که کلام قاصر است و قلم ناتوان و در روز شیراز امسال، نمی‌توانم از چیزی جز حضور به موقع مردمی شیراز، در کمک رسانی و امداد به مردم سیل زده سعدی نشین شیراز و لرستان و خوزستان بگویم، که این خود نشان از فرهنگ والا و بزرگورانه آن‌هاست که کلام را می‌بندد و زبان را کوتاه می‌کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: شیراز شناسنامه ایران محسوب می‌شود

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز شیراز و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: زمانی که اشعار شاعرانی همچون سعدی و حافظ را نگاه می‌کنیم به نکته‌های حکمت و معرفتی دست می‌یابیم که همه در درونش نهفته شده و نشان از این است که شیراز در آن زمان چقدر ارتباط با دنیای بیرون از خودش داشته است.

محسن جوادی در این آیین با اشاره به اینکه شیراز شهر علم، ادب، فرهنگ، عرفان و هنر است، گفت: این دیار چه در زمان قبل و بعد از اسلام شناسنامه ایران محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زمانی که اشعار شاعرانی همچون سعدی و حافظ را نگاه می‌کنیم به نکته‌های حکمت و معرفتی دست می‌یابیم که همه در درونش نهفته شده و نشان از این است که شیراز در آن زمان چقدر ارتباط با دنیای بیرون از خودش داشته و حکمت‌های دیگر کشورهایی همچون هند و چین نیز در اشعار او و دیگر شاعران خطه و دیار فارس آشکارا نشان می‌دهد.

استان فارس

جوادی خاطرنشان کرد: امیدوارم آنچه را که شیرازی‌ها با نگاه فرهنگی عمیقشان کاشتند، ما و همه ایرانیان امروز از آن بهره ببریم و می‌توان به جرات گفت که نمونه آن همین سیل اخیر بود که عمق فرهنگی و نوع دوستی مردم شیراز در آن موج می‌زد و به محض وقوع این حادثه ناگوار، عقبه فرهنگی مردمانش باعث شد تا این نمایش همدلی و همدردی دیده شود که این همان ثمره تلاش همه حکیمان و فیلسوفان و بزرگانی هست که قرن‌ها در شیراز سخن‌سرایی کردند و حکمت گفتند و در فرهنگ این مردم با جانشان عجین شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با سپاس از این همت و فرهنگ شیرازی‌ها، گفت: جای بسی خرسندی خواهد بود تا این نگاه و داشته‌های ارزشمند دیار فارس و شیراز برای نسل آینده هم روشنگر و راهگشا باشد.

 

الهه بهرامی