به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جشن مقاومت و تجلیل از 6 خانواده‌ شهدای مقاومت و رونمایی از پوستر جایزه جهانی فلسطین هم‌زمان با روز مقاومت امروز جمعه ۶ اردیبهشت ماه با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا قائم‌مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران، طراد حماده سیاستمدار لبنانی، محسن پرویز دبیر جایزه‌ جهانی فلسطین، خانواده‌های شهدای مقاومت و اهالی فرهنگ و هنر در سالن دهخدا برگزار شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، گفت: خداوند در سوره‌ هود به پیامبر (ص) دستور می‌دهد که در مسیر عدالت و حقیقت استقامت کند و وقتی پیامبر با این خواست خداوند مواجه می‌شود، می‌گوید این استقامت کار دشواری است و ما را پیر می‌کند.

او ادامه داد: استقامت در راه عدالت سخت است و مردان و زنان بزرگی با همت و توفیقات بلندی می‌خواهد تا در راه خداوند و خواسته‌ او استقامت کنند. هر کوششی در راه خدا همگی یک جهاد بوده و همه‌ استقامت در مسیر الهی است اما آنچه مقاومت اصلی بوده حضور زنان و مردانی است که جان خود را در دست می‌گیرند و برای رسیدن به عدالت و حقیقت می‌جنگند.

جوادی گفت: ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا با تقدیر از چند خانواده‌ شهید مقاومت کمی از لطف آنها را جبران کنیم. ما امسال خرسندیم که افتخار تجلیل از خانواده‌های شهدای مقاومت نصیب سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران شده است. امیدوارم خداوند توفیق بدهد که مسیر این عزیزان را طی کنیم و در راه پیروزی و حقیقت حرکت کنیم.

در ادامه‌ برنامه، از شش خانواده‌ شهید مقاومت به نام‌های حمزه دوراجی از کشور عراق، سیدمحمد شاه موسوی از افغانستان، نعمان وهانی از فلسطین، صالح السما از یمن، عبدالعزیز رنتیسی از فلسطین و عبدالله باقری از ایران تجلیل شد.

محسن پرویز دبیر جایزه‌ ادبی جهانی فلسطین نیز در این مراسم درباره اهدای این جایزه، گفت: خوشحالم که امروز پوستر فراخوان جایزه‌ جهانی فلسطین رونمایی می‌شود.

او افزود: در ابتدا طی جلساتی که با اعضای جایزه‌ جهانی فلسطین برگزار شد، قرار شد که نام جایزه از مقاومت به فلسطین تعییر کند.

پرویز توضیح داد: همه‌ ما می‌دانیم که تفکر صهیونیست و مستکبران عالم و آمریکا به عنوان کسانی که تلاش می‌کنند در همه جا سلطه داشته باشند، یک تفکر عجیب است که اگر جلو آن گرفته نشود فساد همه جا را خواهد گرفت. این تفکر در سال‌های اخیر همیشه در تمام جهان وجود داشته است و باید شکسته شود و اگر این اتفاق نیفتد تبعات بدی برای جهان خواهد داشت. البته این تفکر زمانی شکسته می‌شود که از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم و این حمایت وظیفه‌ ماست.

او اظهارداشت: جایزه‌ ادبی جهانی فلسطین در حوزه‌ شعر و داستان کودک فراخوان داده است و تمام کسانی که فعالان این حوزه هستند می‌توانند برای گرفتن این جایزه شرکت کنند. البته ما در انجمن قلم ایران نیز جایزه‌ فلسطین را تصویب کردیم و فراخوان آن داده شده است و تمامی افراد شرکت‌کننده آثارشان گردآوری شده و از برترین آنها تجلیل می‌شود. امیدوارم روز آزادی فلسطین و حاکمیت مردم فلسطین بر خودشان را به‌زودی شاهد باشیم.

طراد حماده سیاستمدار لبنانی نیز در این نشست با بیان این که آرمان فلسطین را می‌توان در سه محور تقسیم‌بندی کرد، گفت: مسئله‌ قدس شریف مربوط به همه‌ مسلمان می‌شود. قدس، اولین قبله‌ مسلمانان در اشغال صهیونیسم است و باید از آن حمایت کرد.

حماده ادامه داد: محور توجه به این امر این است که این یک مسئله‌ عادلانه نیست که ملتی مظلوم در اشغال به سر برد. باید از آن دفاع کرد.

او در تشریح سومین مسئله تصریح کرد: مسئله‌ سوم به اشغال و اشغالگر و اینکه اشغالگر همچنان به کار خودش ادامه داده برمی‌گردد و این به جهان اسلام مربوط می‌شود. جهان اسلام باید از ارزش‌هایی که نشان از دفاع در مقابل اشغالگر دارد پاسداری کند. اسرائیل یک شر مطلق است و ساخته و پرداخته‌ آمریکا و شیطان بزرگ است.

این سیاستمدار لبنانی یادآور شد: مسئله‌ فلسطین یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اسلامی ملت مسلمان و جهان اسلام است. مسئله‌ فلسطین آزادی است که باید از آن دفاع کرد. مسئله‌ حاکمیت ارضی جهان اسلام است که مسئله‌ای بسیار اساسی است.

در پایان مراسم نیز از پوستر فراخوان جایزه‌ ادبی جهانی فلسطین رونمایی شد.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار "خواندن توانستن است" تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار  است.